Nedostatak radne snage; krize poput pandemije, koja je pokazala koliko se lako može poremetiti osjetljivi lanac isporuke; smanjenje operativnih troškova; povećanje učinkovitosti i sigurnosti…, sve su to razlozi zbog kojih automatizacija postaje ključna komponenta uspješnog upravljanja skladišnim prostorima. Autonomna vozila (Automated Guided Vehicles) u skladišnim procesima prisutna su na globalnom tržištu više od 15 godina, no kako kažu u tvrtki Skladišna logistika, koja je generalni zastupnik Toyota Material Handling Europe, automatizacija, uz AGV, uključuje i brojne druge komplementarne proizvode i usluge, poput naprednih regalnih rješenja, koja optimiziraju prostor i protok robe, ali i – ne manje važno! – dubinsku analiza procesa u skladišnom poslovanju. Naime, sve to zajedno dovest će do povećanja produktivnosti u skladištima za najmanje 20% do 30% u odnosu na tradicionalne metode ručnog premještanja materijala. Iako početno ulaganje u automatizaciju može biti značajno, povrat investicije obično se u relativno manjim projektima ostvaruje jako brzo – unutar dvije do tri godine.
Neprekidan rad
“Automatski sustavi za rukovanje teretom omogućuju neprekidan rad, bez potrebe za pauzama, čime se povećava učinkovitost u radu 24/7. Primjerice, u nekim slučajevima, poduzeća su vidjela povećanje efikasnosti za 30-40% u prvim godinama nakon implementacije AGV sustava, što znači da su uštede od smanjenja troškova rada i povećanja produktivnosti omogućile, uistinu, brzi povrat uloženih sredstava. No važno je istaknuti činjenicu da uvijek postoje i iznimke, odnosno sustavi rada koji samim uvođenjem automatiziranih tehnologija, ipak, neće postići unaprjeđenje, te je nužan inicijalni analitički pristup kroz blisku suradnju klijenta i ponuđača, kao i otvorena komunikacija te spremnost na kompromise”, kaže Milan Vukadinović, direktor prodaje i marketinga Skladišne logistike. Ovaj stručnjak upozorava kako mnogi poduzetnici iz različitih razloga još uvijek nisu potpuno svjesni svih prednosti automatizacije, međutim, kako konkurencija raste i kako se tržište razvija, sve više ih kreće s implementacijom suvremenih tehnologija i softvera.
“Puno je prednosti, a kao glavnu istaknuli bismo optimizaciju radnog procesa, jer su AGV-ovi idealni za repetitivne zadatke poput premještanja materijala unutar skladišta ili proizvodnih pogona. Nadalje, za razliku od ljudske radne snage, autonomna vozila mogu raditi kontinuirano, bez pauza, u svim smjenama i noćnim satima, što ubrzava operacije i opet povećava produktivnost. Također, AGV-ovi koriste sofisticirane navigacijske sustave koji im omogućuju precizno kretanje i pouzdano rukovanje teretom, čime se postiže visoka razina točnosti pri premještanju i skladištenju, a time i znatno smanjuje rizik od pogrešaka koje su uobičajene u ručnom radu”, kaže Milan Vukadinović, napominjući kako sve to rezultira i manjim ukupnim troškovima rada te većom sigurnosti zaposlenika.
Tehnološki moderniji pristup
AGV-ovi su, uz sve navedene prednosti, i izuzetno prilagodljivi te se lako uklapaju u razne procese unutar skladišta i proizvodnih pogona. S njima, primjerice, ‘nema zime’ kad su u pitanju specifični zadaci ili u slučaju potrebe za povećanim kapacitetima – kako se obujam posla povećava, tako se može jednostavno dodati više AGV jedinica, bez potrebe za opsežnim infrastrukturnim promjenama. Ova fleksibilnost, dakako, utječe i na rast poslovanja.
Inače, Toyotin pristup tržištu napredne logistike temelji se na sistematiziranom uočavanju tržišnih trendova i prilagođavanju istima. Strateškim akvizicijama tvrtki iz različitih dijelova svijeta, poput Bastian Solutions, Vanderlande ili Viastore, pozicionirali su se kao jedan od vodećih globalnih integratora naprednih tehnologija u intralogistici. Osnivanjem Toyota Automated Logistics Groupe zaokružili su tako širok opseg mogućnosti u zadovoljavanju tržišnih potreba.
“Ono što je bitno za Hrvatsku i što pokazuje važnost tržišta u ovom kontekstu ovogodišnja je strateška investicija Toyota Industries Corporation u Gideon Brothers, hrvatsku tvrtka za robotiku i rješenja temeljena na umjetnoj inteligenciji. To je još jedan korak u Toyotinom unaprjeđenju portfelja u sektoru autonomnih vozila i automatizacije unutar logistike, što je sve važnije s obzirom na rastuće zahtjeve tržišta. Svi ovi koraci, uključujući i Toyotinu globalnu reputaciju, i Skladišnoj logistici daju potvrdu da ide u dobrom smjeru”, kaže Vukadinović. Razvijajući vlastitu tvrtku, domaćim kompanijama, ustvari, pomažu unaprijediti intralogističke procese, mijenjajući tradicionalni pristup u tehnološko moderniji i efikasniji.
Sadržaj omogućila Skladišna logistika