Festival poduzetništva, obrta i OPG-ova Moja poduzetna Hrvatska u Labinu je u subotu održan deveti put. Prodajno-izložbena manifestacija u organizaciji Poslovnog dnevnika, Večernjeg lista i 24sata okupila je tridesetak malih i srednjih poduzetnika s istarskog područja, koje u predstavljanju proizvoda nisu omele ni visoke temperature.
Labinsko se gospodarstvo nekoć oslanjalo na rudarsku industriju, nakon čijeg se gašenja grad u posljednja dva desetljeća okrenuo malom i srednjem poduzetništvu. Zahvaljujući gospodarskoj tradiciji i radnim vještinama koje stanovništvo s ponosom ističe, taj je prelazak rezultirao pozicioniranjem Istre kao jedne od najuspješnijih hrvatskih županija. U prilog tome idu brojna međunarodna priznanja Istri za doprinose u poticanju razvoja poduzetništva, ali i iskustva samih poduzetnika, zbog kojih je Styria i pokrenula projekt Moja poduzetna Hrvatska.
Kao neizostavan suvenir
Ovom su prilikom predstavljeni na globalnoj razini već prepoznati istarski brendovi, poput maslinovih ulja i suhomesnatih proizvoda, ali je dana i prilika onim najambicioznijim poduzetnicima da najave svoj ulazak na tržište. Jedan od njih je i mladi Puljanin Vili Radonić, koji je prije dvije godine otvorio Choco-art, obrt za proizvodnju i prodaju čokolade i slastica. Specijaliziravši se za čokolaterstvo, Radonić je odbio ponudu za posao u Italiji i vratio se u rodnu Istru gdje niže uspjehe. Njegove su slastice poznate diljem regije, a zanimljivih okusa ne manjka. Jedan od najnovijih projekata linija je čokolade u slatko-gorkim verzijama koje spajaju okuse i mirise Istre, čime su proizvodi Choco-arta postali i neizostavan suvenir koji prepoznaju i turisti i domaće stanovništvo.
"Moto našeg obrta je da čokolada ne poznaje granice. Sve je ručno rađeno i neprekidno nastojimo biti inovativni. Spajamo čokoladu sa začinima i mediteranskim biljem, poput kadulje, lavande, ružmarina, čilija, rogača, limuna i badema. Za najbolje uvijek ima mjesta", kazala je Moira Radonić. Dolores Jenkel i tradicionalna lončarska radionica Merania zahvaljujući poticajima Hrvatske obrtničke komore koja je poduzetnike povezala sa studentima dizajna na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, spremna je i za strana tržišta. Poznati po keramici, poput posuda za ulje, novu su dimenziju dobili suradnjom sa studenticom Enom Priselec.
"Članovi smo europske poduzetničke mreže, koristimo sve dostupne kanale za dolazak do kupaca. Neke od naših najpopularnijih proizvoda počeli su prepoznavati i lokalni restorani, dok modernim dizajnom ulazimo i u domaćinstva. Trudimo se i zasad nam dobro ide, a najviše smo zadovoljni što smo animirali ne samo sebe već studente koji po izlasku s fakulteta imaju gdje realizirati svoje ideje", pojasnila je Jenkel. Lani su bili i na Međunarodnom sajmu namještaja, unutarnjeg uređenja i prateće industrije Ambienta u Zagrebu. što smatraju odličnom odskočnom daskom za sve koji u njihovim proizvodnim procesima sudjeluju. Milan Buršić kaže da su tajna uspjeha rad, predanost i kvaliteta. Suhomesnate proizvode, poput pršuta, Istrani su već zaštitili, a planiraju daljnja ulaganja kako bi mogli povećati proizvodne kapacitete.
Treba izvući najbolje
Budući da je i predsjednik Udruge istarskih pršutara, i, kako sam za sebe kaže, najstariji istarski pršutar, činjenica da obrt Stancija Buršić uspješno posluje već 20 godina ne iznenađuje. "Zasad ne izvozimo u većim količinama. Naravno, imamo planove, ali nas u bilo kojem ambicioznijem pothvatu koče visoke kamatne stope kredita. Bez obzira na sve, najljepše je ipak svidjeti se domaćima jer nije lako postati konkurentnim na ovako okusima bogatom tržištu kao što je hrvatsko", kaže Buršić. Udrugu istarskih pčelara predstavio je Darko Martinović, predsjednik udruge koja je nedavno obilježila 35 godina postojanja. Redovito odlaze na konferencije, prate tržišne promjene i surađuju s poljoprivrednicima. Posao, kaže Martinović, shvaćaju vrlo ozbiljno.
"Radimo na zaštiti istarskog meda, razvijamo strategiju razvoja pčelarstva i mediteranskog bilja, a planiramo posebne napore uložiti i u apiturizam. Imamo sve preduvjete, na nama je da od toga izvučemo najbolje", poručio je Martinović. Nataša i Kristian Mirković iz OPG-a Fiore na Festival su donijeli maslinovo ulje. Postoje osam godina, a na tržištu ih je očuvala kvaliteta proizvoda. "U regiji je toliko maslinara da nema druge nego se nametnuti izvrsnošću. Mali smo OPG, redoviti smo na sajmovima i festivalima jer je to najvažniji komunikacijski kanal s kupcima", kažu iz Fiore.
Galerija ulja
Silvano Bulić iz Svete Katarine, dugogodišnji obrtnik, prijašnji je posao prepustio mlađima. No, kako su radne navike ostale odlučio se na novi pothvat – izrađuje nakit i suvenire od drveta s istarskog područja. "U mirovini imate previše vremena, a ako uz to volite raditi, to je izvrsna kombinacija", poručio je Bulić čiji je moto da za uspjeh nikad nije prekasno. Izuzetno pozitivnu i ugodnu ljetnu večer dodatno je oplemenilo otvaranje Labinskog kulturnog ljeta i 5. galerije ekstra djevičanskog maslinovog ulja na kojoj su izloženi nagrađivani proizvodi labinskih maslinara i vinara. Slijedili su i nastupi brojnih KUD-ova te gradske limene glazbe. Festival Moja poduzetna Hrvatska ovaj je put svima omogućio da Istru dožive svim osjetilima. "Želimo da se Labinjani na našim gradskim trgovima osjećaju ugodno kao u vlastitom dnevnom boravku", poručio je gradonačelnik Labina Tulio Demetlika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.žega?
Uključite se u raspravu