Festival poduzetništva, obrta i OPG-ova doživio je u srijedu u Daruvaru svoje šesto izdanje. Na poslovnom događanju u zajedničkoj organizaciji Večernjeg lista, Poslovnog dnevnika i 24 sata okupilo se 20-ak poduzetnika i OPG-ova koji su predstavili svoje proizvode. Svi su izlagači aktivnosti Hrvatske gospodarske komore i lokalne daruvarske turističke zajednice istaknuli kao najveću podršku, dok su se visoke sajmišne kotizacije pokazale kao primarna prepreka kvalitetnijoj tržišnoj prisutnosti.
Marina Golub i OPG Didulica bave se proizvodnjom likera, džemova i kandiranog voća. Trenutno zapošljavaju dvoje ljudi, postoje već šest godina i u poslovanju se oslanjaju na pomoć Hrvatske gospodarske komore i Turističke zajednice grada Daruvara. Među najzanimljivijim proizvodima iz njihova asortimana nalazi se liker od svijetlog piva te novitet liker od tamnog piva koji je svoj put pronašao i do većih turističkih destinacija poput Splita i Primoštena. Iako liker od piva na tržištu postoji već neko vrijeme, vrsta proizvedena od tamnog piva njihova je ideja. Posebno su između ostalog ponosni, ističe vlasnica, na liker od aronije i crnog vina nazvanog Bacchus koji idealno sjedinjuje lokalne kulture.
"Bez sinergije s drugima teško je uspjeti. Trenutno radimo na povećanju proizvodnih kapaciteta jer želimo da nam ovo postane jedini posao", proučila je Marina Golub. Vlasta Vončina i OPG Vončina dolaze iz Sirača, bave se proizvodnjom voćnih sokova, ukiseljenog povrća, jabučnog octa i džemova. Uspješno posluju četiri godine i na tržište plasiraju proizvode nastale po tradicionalnoj recepturi nastale od starih autohtonih sorti voća. To je ono što ih razlikuje od ostalih, ali žale se i da vrlo teško prate veće proizvođače. Iako su im sajmovi primarni način distribucije problem je što su sajmišne kotizacije i putni troškovi vrlo visoki pa u njima ne sudjeluju onoliko koliko bi željeli.
"Ne možemo raditi kao velike industrije. Ali istovremeno uživamo veliku potporu grada i Turističke zajednice Daruvara pa zahvaljujući njima više ne prodajemo isključivo na kućnom pragu", kaže Vlasta Vončina. S posebnom pažnjom prate potrebe i kretanja na tržištu pa su se u proizvodnji džemova okrenuli otkupu petkina od lokalnih OPG-ova jer time udovoljavaju i standradima veganskih i vegetarijanskih kupaca koji ne koriste namirnice životinjskog porijekla. "Najveća pohvala i potvrda da dobro radimo su kupci koji se vraćaju po još", istaknuli su. Tihomir Gorza na Daruvarski je Festival poduzetništva došao predstaviti vino od kupine. Njegov OPG postoji već pet godina, ali su zbog suočeni s rizikom od zatvaranja jer je njihov nasad veličine 6,3 hekatara poharao mraz. Istovremeno, Gorze su najveći proizvođači malina koji sezonski kad se poveća opseg pola, zapošljava dodatne radnike pa bi njihovo zatvaranje osjetila i šira zajednica.
"Sajmovi su za nas najbolja opcija jer se, osim direktnog kontakta s kupcima, sve plaća gotovinom. Nema čekanja, nema odgoda plaćanja", kaže vlasnik. OPG Medić iz okolice Garešnice postoji već devet godina i bili su prvi koji su na ovim prostorima uzgoj aronije izabrali za svoju temeljnu djelatnost. Danas je proizvođača aronije sve više, ali njihovi su proizvodi poput matičnog soka, pekmeza, praha i čajeva te sušenog voća zahvaljujući činjenici da su bili prvi i najveći pronašli put do Vladivostoka i Koreje. "Orijentiranje na jednu biljku pravi je ekonomski rulet. Kod monokulture ovisite isključivo o prinosima koji nisu uvijek jednaki. Može vam godinama ići dobro, ali već jedna loša godina je dovoljna za ekonomski pad", istaknuo je vlasnik Dragutin Medić.
Požalili su se i na hiperinflaciju sajmova što je malim poduzećima vrlo teško pratiti. Tu su i visoke kotizacije te popratni putni troškovi koji nerijetko odbijaju od prijave na pojedina događanja. Svoje proizvode stoga, osim sajmišnim putem, dostavljaju i na kućnu adresu. Iz Zagreba su se preselili na obiteljsko imanje, ali su ostali prisutni na zagrebačkim tržnicama što omogućava kontinuirani kontakt s kupcima koji su na njihove proizvode navikli već niz godina. OPG Kalić Zvonimir iz Đakova postoji tri godine i orijentiran je na ekološku proizvodnju industrijske konoplje od koje rade ulje, brašno, sjemenke i proteinski prah. Iz ovog OPG-a ističu da žele sačuvati potpuno prirodan proces uzgoja i ponuditi izvorne proizvode.
"Cijenimo svaki plod prirode onakav kakav zaista jest", poručuje Zvonimir Kalić. Njihovi su proizvodi namijenjeni detoksikaciji organizma, smanjenju bolova u kostima, mišićima i zglobovima. Brašno proizvedeno od industrijske konoplje ne sadrži gluten ni laktozu te je namijenjeno svima onima koji posvećuju posebnu pažnju prehrani, dok je najveća odlika ovog proizvoda visoko bogatstvo omega3 i omega6 nezasićenim masnim kiselinama. Prah industrijske konoplje, kao dio njihovog asortimana, mjesto na policama i u brojnim kućanstvima pronalazi zahvaljujući bogatstvu aminokiselina, antioksidanata i bjelančevina te su najčešći potrošači sportaši upravo zbog visoke proteinske vrijednosti proizvoda. Najviše prodaju, ističu u OPG Kalić, na sajmovima i putem web – shopa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu