Sajam poduzetništva, obrta i OPG-a Moja poduzetna Hrvatska održan u nedjelju u Zaprešiću okupio je nekoliko desetaka malih i srednjih poduzetnika sa širega zagrebačkog područja.
U ponudi je prevladavao nakit i velik broj različitih uporabnih predmeta. Uz priliku za razmjenu iskustava, ovaj projekt u organizaciji Styria medijske grupe omogućava i da najvrijedniji hrvatski gospodarstvenici dobiju medijsku podršku kako bi pokazali rezultate svoga rada. Ena Katalinić i Martina Janžek studentice su koje tri godine izrađuju nakit i ukrasne predmete. Ponudu svog brenda Projekt EM redovito osvježavaju u skladu s trendovima i potrebama tržišta. Tako su posljednji u nizu noviteta personalizirani magneti i geometrijska kolekcija nakita. Različiti motivi rezultat su prepoznavanja da na tržištu nečega nedostaje, a i kako kažu autorice, u ovom je poslu najvažnije biti maštovit.
Profiliranje na zasićenom tržištu
Proizvodnju su pokrenule s ciljem upotpunjavanja slobodnog vremena i iz želje da ponude nešto novo što bi i same privatno nosile. Zagrebačkim ulicama, kao i diljem Dalmacije, njihov nakit nose različite generacije. Članice su udruge KiSs sa sjedištem u Zagrebu jer tako surađuju s brojnim drugim kreativcima, te se i informiraju o svim manifestacijama gdje svoje proizvode mogu izložiti. Svjesne da je tržište vrlo širok pojam, a tako se razlikuju i ukusi kupaca, sajmovi na koje odlaze različita su profila. Osim tradicionalnih i obrtničkih, može ih se vidjeti na SFeraKonu i brojim konvencijama. "Sajmovi su odlična prilika za promociju i kontakt s kupcima. Na licu mjesta možemo vidjeti kako reagiraju na Projekt EM što nam je najbolja povratna informacija.
Nakon što smo izradile podloške s prigodnim motivima, dobile smo dosta upita zašto nemamo magnete što je bio znak da je vrijeme da ponudu proširimo. Sretne smo i ponosne kad su ljudi oduševljeni našim radovima, a i kad na ulici sretnemo nekoga tko nosi nešto iz naše kolekcije. Iako je tržište nakita veliko i djeluje prezasićeno, ipak smo se uspjele profilirati s asortimanom koji se ne može pronaći drugdje. U prvom redu mislimo na tzv. kolar ogrlice i drvene personalizirane podloške", ispričale su Janžek i Katalinić. Udruga KiSs u sklopu koje djeluje Projekt EM okuplja 180 članova iz svih dijelova Hrvatske. Njihova misija promocija je kreativnog rada, a uz to organiziraju i radionice i edukacije namijenjene članovima i svima zainteresiranima.
Predsjednik udruge Karlo Pilko je zajedno sa Sinišom Danačićem prije tri godine osnovao KiSs sa željom da različite rukotvorine pronađu put do kupaca. "Dosta naših članova nakon godinu dana članstva odluči otvoriti obrt, što je svakako stepenica više. Nije rijetkost da se odluče i na dodatni oblik obrazovanja poput programa pučkih otvorenih učilišta i tečajeva za oblikovanje nakita. Materijali s kojima radimo su prirodni, koristimo što je moguće manje plastike. Dobar proizvod svi rado nose i nema toga što mi ne možemo izraditi", dodao je Pilko. Sajam u Zaprešiću okupio je velik broj članova KiSsa. Jedna je i Jadranka Bušić, tekstilna dizajnerica s više od 20 godina iskustva, a proizvodi ukrasne jastuke, igračke i slične proizvode za djecu. "Imam troje unučadi koji se još vesele onome što izradim pa su i oni zaslužni za to čime se danas bavim. Jedan od novih proizvoda je i 'knjigočuvarica', personalizirani i perivi omoti za knjige, odličan dar za sve koji uživaju u čitanju", kaže Bušić.
Načela kružne ekonomije
Članica udruge je i Aleksandra Šćepanović koja je u Zaprešić donijela keramičke kuhinjske podmetače oslikane različitim motivima, majice s tiskom te nakit koje izrađuje u obrtu Riwo. "Istražujemo tržište i polako se profiliramo u onome što nam najbolje ide", kazala je. Izradom rukotvorina već se 12 godina bavi i obrt Damira i Gordana Sever. Ukrasne i uporabne predmete od drva obrt Sever izrađuje u kućnoj radinosti, a najponosniji su, kažu, što se vode načelima kružne ekonomije. "Nikada ne sječemo drvo da bismo dobili materijal za izradu, već nam ljudi donose materijale koji im ne trebaju. Maslinovo drvo dobivamo s Raba od maslinara kojima nakon sječe ostane sirovina koju ne žele baciti. Česti smo na sajmovima, a projekt Moje poduzetne Hrvatske izvrsna je prilika da se predstavimo. U drugim nas slučajevima opterećuju visoke sajmišne kotizacije koje su izuzetno poskupjele u pet godina.
Najbolji primjer su adventske manifestacije gdje je najam kućice nekoć koštao nekoliko tisuća kuna, a danas i nekoliko desetaka tisuća", kazala je Gordana Sever. Napomenula je i da njihove zdjele i drvene daske za rezanje nisu premazane umjetnim bojama i lakovima već pčelinjim voskom i sigurne za korištenje. Nije nedostajalo ni zdrave prehrane. Krezubi krokodil tvrtka je vlasnice Sanje Čatipović koja se na biznis odlučila nakon karijere u medijima. Kod nas nije mogla kupiti egzotične i zdrave grickalice kao na putovanjima, pa je pokrenula i distribuciju sušenog voća i povrća. Njeni su proizvodi na zagrebačkoj tržnici Dolac i u trgovinama diljem Zagreba. Kaže da je hrvatsko tržište zdrave prehrane još u razvoju, ali i da se pomaci već vide.
"Trebalo bi više raditi na edukaciji o važnosti zdrave prehrane. Zalogaje po pekarama i restoranima brze hrane zamijeniti kvalitetnijim namirnicama, a djecu od malih nogu treba navikavati da je prirodno najbolje. Odrasli bi to trebali pokazati vlastitim primjerom", komentirala je Čatipović. Branko Ognjenović i kulinarski studio Majstor kuhar u sklopu sajma pripremili su nekoliko stotina porcija kotlovine. Vrijedne ruke učenika ugostiteljske škole pomogle su u kuhanju, ali i da se sve podijeli u rekordnom roku. Održana je i radionica zdrave prehrane za djecu, mogli su naučiti kako pripremiti zdrav obrok.
Tisuće u publici opravdale Zakov zvjezdani status
Kao finale cjelodnevne proslave međunarodnog praznika rada, u Zaprešiću je u ponedjeljak navečer pred nekoliko tisuća ljudi održan spektakularni koncert Ivana Zaka. Nekoliko sati svirke najvećih hitova kao što su 'Naučila si me', 'Bolja od najbolje', 'Duguješ mi ljeto', 'Usne varane' na zaprešićkoj je šetnici još jednom opravdalo zvjezdani status koji ga trenutačno prati. Svestrani je glazbenik odavna miljenik publike, a veliki koncerti kakvi su u posljednje vrijeme postali pravilo tome idu u prilog. Reakcije okupljenog mnoštva najbolja su motivacija za nastavak, tako da se iz Zakova studija u budućnosti mogu očekivati nove brojne uspješnice. Zbog vlastitog poduzetničkog duha jedan od najpopularnijih domaćih estradnjaka ujedno je zaštitno lice festivala poduzetništva, obrta i OPG-a Moja poduzetna Hrvatska, pa su njegovi nastupi postali neizostavni dio ove manifestacije u organizaciji Styria grupe i njezinih glavnih brendova Večernjeg lista, 24sata i Poslovnog dnevnika. "Da bi bio uspješan glazbenik moraš biti i uspješan poduzetnik. Imam sreću što sam rano shvatio da trebam financijsku neovisnost, ukoliko želim biti vlasnik svoje karijere i imati umjetničku slobodu koju imam danas", poručio je Zak u jednom od intervjua. Koncerti u sklopu festivala poduzetništva slijede u brojnim hrvatskim gradovima gdje Zak atmosferu nadograđuje svojim pozitivnim duhom i motivacijskim sloganom 'samo je nebo granica' koji rado ističe. Upravo je s tim ciljem projekt i pokrenut, da bi se sve koji odluče raditi ono što vole motiviralo na postizanje što boljih rezultata. Trud i predanost uvijek se na kraju isplate, a dokaz tome je Ivan Zak i prepuna zagrebačka Arena na njegovu koncertu u veljači.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu