Europska komisija izrekla je kaznu od ukupno 458 milijuna eura za 15 proizvođača automobila koji su više od desetljeća tajno surađivali kako bi izbjegli plaćanje tvrtkama za reciklažu za stara vozila. U odluci objavljenoj u utorak, EU je razotkrila kartel u kojem su proizvođači automobila zajedno sa svojom udrugom ACEA smišljeno uskraćivali informacije potrošačima. Dogovorili su se da neće promovirati stvarne reciklažne mogućnosti svojih vozila te da neće otkrivati koliko recikliranih materijala koriste u novim automobilima. “Namjera im je bila jasna – spriječiti da kupci prilikom odabira automobila razmišljaju o reciklaži. Time su smanjili pritisak na industriju da nadmaši minimalne zakonske standarde,” naglašava Komisija, prenose mediji.
Ova odluka ima posebnu težinu u trenutku kad Europska komisija predlaže nove ublažene ciljeve za reciklažu automobila, koje još trebaju razmotriti Europski parlament i Vijeće EU-a, a koje industrija smatra ostvarivima.
Europska povjerenica za tržišno natjecanje Teresa Ribera poručila je: “Ovi proizvođači automobila su više od 15 godina koordinirano izbjegavali plaćanje usluga reciklaže tako što su se dogovorili da neće međusobno konkurirati oglašavanjem mogućnosti recikliranja svojih vozila te su se složili da neće otkrivati podatke o korištenim recikliranim materijalima u novim modelima”, izjavila je potpredsjednica Europske komisije Teresa Ribera i dodala. “Nećemo tolerirati nikakve tajne dogovore, osobito one koji ograničavaju ekološku osviještenost potrošača i potražnju za zelenijim proizvodima.”
Mercedes-Benz, koji je prijavio kartel vlastima, dobio je potpuni imunitet od kazne. Najveću kaznu, gotovo 128 milijuna eura, dobio je njemački Volkswagen, koji je bio u središtu Dieselgate skandala iz 2015. Renault/Nissan je drugi na listi s kaznom od 81 milijun eura.
Stellantisu je kazna smanjena na 75 milijuna eura jer je surađivao s Komisijom tijekom istrage. Mitsubishi (4 milijuna eura) i Ford (41 milijun eura) također su isposlovali smanjenje kazne zbog suradnje.
Kazne između 1 milijun i 25 milijuna eura izrečene su i za BMW, GM, Geely, Hondu, Hyundai/Kiju, Jaguar, Land Rover/Tatu, Mazdu, Opel, Suzukija, Toyotu i Volvo (ne nužno tim redoslijedom).
Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) također je kažnjeno s 500 tisuća eura zbog uloge “posrednika kartela”, budući da je organiziralo brojne sastanke i kontakte između uključenih proizvođača.
Vijest o kartelu objavljena je istog dana kada je Komisija službeno predložila produljenje roka za usklađivanje s novim granicama emisije ugljikova dioksida, koje su stupile na snagu ove godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu