Njemačka modna web platforma Zalando postao je prva online platforma koja osporava svoju klasifikaciju prema EU-ovim pravilima za digitalne platforme, Aktu o digitalnim uslugama (DSA). Ročište koje se održava u četvrtak na Općem sudu u Luksemburgu moglo bi otvoriti ključna pitanja o metodologiji kojom Europska komisija izračunava broj korisnika.
U kolovozu 2023. DSA je počeo vrijediti za prvu skupinu od 19 platformi koje su kategorizirane kao Vrlo velike online platforme (VLOP). Komisija je označila Facebook, TikTok i LinkedIn kao platforme koje prelaze prag od 45 milijuna aktivnih korisnika mjesečno.
Zalando je, međutim, osporio tu odluku u srpnju 2023., tvrdeći da se razlikuje od ostalih platformi. Platforma osnovana 2008. u Berlinu osporava “nejednaki tretman koji proizlazi iz nedostatka jasne i dosljedne metodologije za procjenu je li tvrtka VLOP”, prema izjavi objavljenoj u to vrijeme.
Prema DSA-u, Komisija može usvojiti sekundarno zakonodavstvo putem delegiranog akta koji bi precizirao metodologiju za izračunavanje prosječnog mjesečnog broja aktivnih korisnika, ali to do sada nije učinila, piše Euronews.
To znači da se brojke mogu razlikovati od tvrtke do tvrtke. U slučaju Zalanda, tvrtka je Komisiji dostavila podatke o dvije različite vrste korisnika, ovisno o poslovnom modelu.
Hibridni poslovni model kao ključni argument
Zalando je u svom izvješću o transparentnosti DSA naveo da posluje prema “hibridnom poslovnom modelu” s maloprodajnim poslovanjem i partnerskim poslovanjem. Tvrdi da njegovo maloprodajno poslovanje, koje predstavlja 61% ukupnog poslovanja, gdje je sadržaj na mreži vlastiti sadržaj Zalanda, ne spada u opseg DSA. Stoga je stvarni broj korisnika znatno niži, navodi se u izvješću.
Komisija je u svojoj odluci o klasifikaciji navela da je nemoguće znati je li određeni korisnik Zalanda “izložen proizvodima koji potječu iz vlastite maloprodajne djelatnosti Zalanda ili od trgovaca trećih strana koji koriste njegovu uslugu posredovanja, jer su obje vrste proizvoda nerazlučivo prikazane na Zalandovom online sučelju.”
Zalando također tvrdi da, iako je DSA uveden za sprječavanje “sistemskog rizika” koji proizlazi iz širenja štetnog ili ilegalnog sadržaja trećih strana, taj sadržaj ne vrijedi za njegovu platformu.
Njihovo najnovije izvješće o transparentnosti – koje se odnosi na Zalandove napore u moderiranju sadržaja od travnja 2024. do rujna 2024. – pokazalo je da su primili 731 obavijest o sadržaju. “Nakon dodatnog pregleda, samo 111 od tih obavijesti zahtijevalo je uklanjanje sadržaja s naše platforme. Primili smo 0 naloga od nadležnih tijela,” navodi se u izvješću.
Moguće dalekosežne posljedice
Ako sud presudi u korist Zalanda, to bi moglo značiti prekretnicu za druge platforme sa sličnim poslovnim modelima, kao i za one koje su također osporile svoju klasifikaciju, uključujući e-commerce igrača Amazon te pornografske stranice Pornhub, Stripchat i Xvideos. Odluka u slučaju Zalando očekuje se naknadno.
Od stupanja na snagu DSA, Komisija je označila još šest VLOP-a i pokrenula nekoliko istraga protiv Metinih Facebooka i Instagrama, TikToka, X-a, Temua i AliExpressa zbog sumnje na moguće kršenje pravila. Nijedna od tih istraga još nije završena, izvještava Euronews.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu