Svi novi automobili u Europskoj uniji, a samim time i u Hrvatskoj, biti će opremljeni tempomatom od srpnja 2022. godine. To je obveza koja će utjecati na sve nove automobile od 2024.
Ovaj sustav, koji se može deaktivirati, može imati nekoliko oblika, uključujući autonomni limitator brzine, piše HAK revija.
Europska komisija usvojila je nacrt uredbe kojom se utvrđuje obvezna prisutnost uređaja za inteligentnu prilagodbu brzine (Intelligent Speed Assistance – ISA) na svim novim vozilima kao što su automobili, gospodarska vozila i teška teretna vozila, od 6. srpnja 2022. Za modelske generacije vozila koje će biti u prodaji prije srpnja sljedeće godine oprema će biti nužna od početka 2024.
Da bi se defnirala najveća dopuštena brzina na pojedinim dijelovima ceste, ISA se može temeljiti na kartografskim podacima navigacijskog sustava vozila i/ili na kamerama vozila koje omogućuju prepoznavanje prometnih znakova.
Europska komisija tvrdi da kombinacija ova dva izvora informacija nudi najbolju učinkovitost. Proizvođači moraju osigurati pouzdanost određivanja brzine tijekom 14 godina od proizvodnje vozila. Također, Europska komisija potiče države EU da u svrhu boljeg funkcioniranja sustava vode brigu o prometnim znakovima ograničenja brzine i njihovoj vidljivosti na cestama.
U svim slučajevima ISA mora obavijestiti vozača vozila o brzini koju treba poštovati. Ove informacije moraju biti dopunjene, prema izboru proizvođača, zvučnim ili haptičkim signalom ako je definirana najveća brzina prekoračena, odnosno funkcijom automatske regulacije brzine koja ima za cilj sprječavanje bilo kakvog prekoračenja. Uvijek će biti moguće bajpasirati limiter, na primjer snažnijim pritiskom papučice gasa.
Isto tako je predviđeno da vozač može potpuno ili djelomično deaktivirati sustav. U uredbi se ističe da je osnovno načelo treba biti da je vozač uvijek odgovoran za poštivanje važećih prometnih pravila. Međutim, ISA se automatski ponovno aktivira svaki put kada se uključi kontakt ili se vozilo otključa.
ISA prikuplja informacije koje se šalju nadležnim tijelima na analizu. One bi službeno trebali biti anonimne i nisu povezane s motornim vozilom ili pojedinim vozačem.