Bruxelles istražuje je li Kina dala nepoštene subvencije za tvornicu električnih automobila BYD u Mađarskoj, u vrlo osjetljivom potezu usmjerenom na produbljivanje gospodarskih veza između Pekinga i Viktora Orbana.
Europska komisija je u preliminarnoj fazi istrage o stranim subvencijama u tvornici BYD, rekli su Financial Timesu dobro obaviješteni izvori, a nema sumnje da će ova priča dodatno povećati trgovinske napetosti s Pekingom.
Mađarska izgradila odnose s Kinom
Ako Bruxelles utvrdi da je kineska tvrtka imala koristi od nepravedne državne potpore, to bi je moglo prisiliti da proda dio imovine, smanji kapacitet, vrati subvenciju i potencijalno plati kaznu za nepoštivanje.
Mađarski premijer Orbán dugo je u sukobu s Bruxellesom, posebice oko rata u Ukrajini. Posljednjih mjeseci zauzeo je sve oštrije stavove protiv EU-a, ohrabren izborom svog ideološkog saveznika Donalda Trumpa u SAD-u. Orban je, primjerice, prošloga tjedna stavio veto na povećanje vojne potpore Ukrajini na summitu čelnika EU-a u Bruxellesu.
Orban, koji je prošle godine ugostio predsjednika Xi Jinpinga u Budimpešti, uspio je privući četvrtinu svih kineskih ulaganja koja su stigla u Europu posljednjih godina. Očekuje se da će investicija BYD-a u južnu mađarsku regiju Szeged doseći 4 milijarde eura i otvoriti čak 10.000 radnih mjesta.
Dužnosnici EU kažu da je tvornica izgrađena kineskom radnom snagom i da koristi uglavnom uvezene dijelove, uključujući baterije, stvarajući malu ekonomsku vrijednost za blok.
János Bóka, mađarski ministar za Europu, rekao je za FT da Budimpešta nije bila obaviještena o istrazi, ali je dodao: “Nije iznenađujuće – a opće je poznato da se svaka investicija koja se dogodi u Mađarskoj vrlo brzo pojavi na radaru Komisije, a Komisija s dvostrukom pozornošću prati svaku odluku o državnoj potpori koja se dogodi u Mađarskoj.”
Rekao je da je Budimpešta “smirena”, jer je pažljivo provjeravala državnu pomoć. Uredba o stranim subvencijama korištena je nekoliko puta protiv kineskih tvrtki otkako je uvedena 2023. Njome se mogu nametnuti široki raspon pravnih mjera ako se utvrdi da su tvrtke primile bilo koji oblik izravnih ili neizravnih doprinosa od vlada izvan EU-a, uključujući bespovratna sredstva, beskamatne ili niskokamatne zajmove, porezne poticaje za istraživanje i razvoj koje financira država i državne ugovore.
Komisija je već utvrdila da je BYD, zajedno s drugim kineskim proizvođačima automobila, primio subvencije u trgovinskoj istrazi prošle godine koja je dovela do carina na uvoz.
Veliki planovi BYD-a
Države članice EU-a od tada su rekle da žele da kineske tvrtke grade tvornice u EU. No, najviša trgovinska dužnosnica EU-a, Sabine Weyand, rekla je nedavno da moraju igrati po europskim pravilima, osiguravajući “jednake uvjete”.
Teslin rival ima ambiciozne planove širenja u Europi i drugim međunarodnim tržištima nakon što je prikupio 5,6 milijardi dolara nedavnom prodajom dionica u Hong Kongu. Osim u Mađarskoj, također ima planove za tvornicu u Turskoj te za treću lokaciju o kojoj tek treba odlučiti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu