Njemački Volkswagen prodao svoju tvornicu automobila u kineskom Xinjiangu

Autor: Ana Roksandić , 28. studeni 2024. u 19:45
Foto: Reuters

Tvrtka se dugo opirala prodaji, usprkos optužbama za prisilan rad ujgurske zajednice.

Njemački Volkswagen (VW) prodao je svoju tvornicu u kineskom Xinjiangu nakon što se našao pod povećalom zbog prisutnosti u regiji u kojoj je Peking optužen za široko rasprostranjeno kršenje ljudskih prava. Najveći europski proizvođač automobila naveo je “gospodarske razloge” kao razlog prodaje tvornice koja posluje u suradnji sa šangajskom tvrtkom SAIC. Kupac je druga kineska državna tvrtka, javlja Financial Times.

Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification, tvrtka koja će preuzeti VW-ovu tvornicu i testnu stazu, podružnica je Shanghai Lingang Development Group. Volkswagen je dugo odolijevao pritiscima investitora i organizacija za ljudska prava da napusti Xinjiang, unatoč izvještajima prema kojima su pripadnici lokalne muslimanske ujgurske etničke skupine bili podvrgnuti prisilnom radu i zadržavanju, što Peking negira. Direktori njemačke tvrtke privatno su tvrdili da bi zadiranje u ovu temu, koje je osjetljiva u Kini, naštetilo njihovom odnosu sa SAIC-om, o kojem VW-u ovisi značajan prihod u Kini.

Pad prodaje

Iako Kina ostaje najveće tržište za VW, udio njegove vodeće marke gotovo se prepolovio na 12 posto u samo pet godina. Pad prodaje u Kini pridonio je povijesnoj odluci VW-a da zatvori tvornice u Njemačkoj, što je ugrozilo desetke tisuća radnih mjesta. SAIC, VW-ov najveći partner u zajedničkom ulaganju u Kini, dugo je bio protiv prodaje tvornice. Međutim, izvor upoznat s odlukom kazao je da rastuća lokalna konkurencija prisiljava kineske proizvođače automobila da preusmjere fokus na širenje u Europi.

SAIC-ova MG marka najveći je kineski izvoznik automobila u Europu, ali konkurenti usmjereni na električna vozila, poput BYD-a, polako povećavaju svoju prodaju u Europi. Volkswagen je godinama pokušavao opravdati svoju prisutnost u pokrajini Xinjiang, koja je osim tvornice u Urumqiju, izgrađenoj 2013. godine, uključivala i testnu stazu za vozila u Turpanu.

CNN citira Volkswagenovog glasnogovornika koji je naglasio kako nema poslovne opravdanosti za tvornicu. Do 2019. godine tvornica je proizvodila vozila s unutarnjim izgaranjem, a od tada je praktički funkcionirala kao distribucijski centar za modele proizvedene u drugim tvornicama. Pozivajući se na “ogroman pritisak” konkurentskih proizvođača automobila koji proizvode električna vozila, glasnogovornik je rekao da Volkswagen mora “ubrzati transformaciju svoje proizvodne mreže” te da “potražnja za vozilima s unutarnjim izgaranjem opada”.

Neispunjenje standarda

Europska tvrtka lani je provela reviziju kako bi isključili navode o prisilnom radu. Međutim, izvještaj Financial Timesa ove godine otkrio je revizijom tvornice, koja nije proizvodila automobile od početka pandemije koronavirusa, da ona ne ispunjava međunarodne standarde, što su kontradikcije u odnosu na izjave VW-a.

Janne Werning, voditeljica ESG kapitalnih tržišta u VW-ovom dioničaru Union Investment, izjavila je da je odluka o povlačenju iz Xinjianga “dugo očekivani korak”, ali je dodala da “loše korporativno upravljanje i dalje ostaje VW-ova Ahilova peta”. Shaun Rein, osnivač Shanghai Market Research Groupa, rekao je da ne očekuje da će povlačenje iz Xinjianga izazvati bojkot potrošača poput onih s kojima su se suočavali brendovi H&M i Adidas 2021. godine, nakon što su obećali izbjegavati koristiti pamuk iz te kineske regije. Rein vjeruje da će svaki negativan odjek prema VW marki vjerojatno biti “tiši jer će potrošači vidjeti da Volkswagen djeluje pod prisilom, a ne proaktivno”, upirući prst u pritisak svojih investitora.

Komentirajte prvi

New Report

Close