Putnici u Europskoj uniji mogli bi se suočiti s novim poteškoćama pri ostvarivanju naknade za kašnjenje letova, jer EU pokreće reviziju propisa koji su na snazi od 2004. godine. Prijedlog nailazi na političke prepreke jer ga civilno društvo i avioprijevoznici žele prilagoditi novim okolnostima, piše Euronews. Trenutačno je moguće dobiti naknadu od 250 do 600 eura za kašnjenja dulja od tri sata. Dok bi pregovori koji su u tijeku mogli bi rezultirati novim pravilima nepovoljnima za potrošače, upozorava Europska organizacija potrošača (BEUC). “Komisija je predložila izmjenu vremenskog praga za ostvarivanje prava na naknadu. Umjesto dosadašnjih tri sata, prag bi bio pet, devet ili dvanaest sati, ovisno o udaljenosti”, izjavio je za Euronews Steven Berger, pravni stručnjak BEUC-a. “Što to konkretno znači? Ako se usvoji ono što je sada na stolu, 85 posto potrošača više ne bi imalo pravo na naknadu.”
Inače, Direktiva se primjenjuje na sve letove koji polaze iz zračnih luka u EU, bez obzira na državu registracije avioprijevoznika, kao i na letove koji stižu u EU, ako ih obavlja avioprijevoznik sa sjedištem u EU. Ne primjenjuje se na letove prema Europi koje obavljaju prijevoznici izvan EU, niti na letove izvan EU s međuslijetanjem u Europi. Pravila se odnose na sve države članice EU te na Island, Norvešku i Švicarsku. Naknada se ne isplaćuje u slučaju “izvanrednih okolnosti”, kao što su ekstremni vremenski uvjeti, ograničenja u kontroli zračnog prometa, štrajkovi koji ne uključuju osoblje avioprijevoznika i politička nestabilnost.
BEUC također kritizira predloženi rok za ostvarivanje prava putnika. “Prema sadašnjem prijedlogu, putnici bi imali samo tri mjeseca da zatraže naknadu ili zaštitu svojih prava u slučaju problema s avioprijevoznikom, što je prekratak rok”, upozorava Steven Berger.
Rasprave među državama članicama temelje se na prijedlogu Europske komisije iz 2013. godine. Civilno društvo smatra da je taj prijedlog zastario i ne odražava potrebe današnjih putnika. S druge strane, avioprijevoznici i dalje smatraju da je ovaj dokument dobra osnova za pregovore. Udruga Airlines4Europe (A4E), koja predstavlja tvrtke odgovorne za 70 posto europskog zračnog prometa, poručila je da bi “kompromisni prijedlog Europske komisije iz 2013. godine omogućio avioprijevoznicima veću fleksibilnost u upravljanju poremećajima u prometu, čime bi se osiguralo očuvanje letova i ispunjenje najvažnijeg prioriteta putnika – da stignu na odredište što je prije moguće”. A4E također ističe da “trenutačni propisi ostavljaju prostor za različita tumačenja, što stvara nesigurnost za putnike, avioprijevoznike i sudove”.
Osim problema s naknadama za kašnjenja i otkazivanja letova, potrošačke udruge upozoravaju na potrebu revizije uloge posrednika u prodaji karata. Riječ je o platformama za usporedbu, rezervaciju i kupnju zrakoplovnih karata, koje trenutačno nisu obuhvaćene pravilima donesenima 2004. godine. Poljska, koja predsjeda EU u razdoblju od šest mjeseci, preuzela je ovaj predmet i želi postići što veći napredak u pregovorima do lipnja. Za sada se pregovori vode na tehničkoj razini i još nisu dosegnuli političku fazu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu