Potražnja za željezničkim prijevozom je velika, ali ugrožavaju ju nerazumno niske cijene letova niskobudžetnih zračnih prijevoznika pa prometni stručnjaci pozivaju na uvođenje poreza na kerozin, piše European Newsroom.
Političari, prometni stručnjaci i gospodarstvenici podjednako kritiziraju stanje željezničke infrastrukture i obilno subvencioniranje zračnog prijevoza. U borbi protiv klimatskih promjena, Europska komisija želi da do 2030. godine europskim tračnicama vozi dvostruko više brzih vlakova, a do 2050. tri puta više. Time se želi smanjiti emisija ugljičnog dioksida.
Za njemačkog željezničkog operatera Deutsche Bahn i druge europske željeznice potrebna su daleko veća ulaganja kako bi se proširio brzi željeznički promet prema predviđanjima Europske komisije.
Kviz za besplatne vožnje
Zbog toga Europska komisija želi dodatno promovirati željeznički prijevoz kod mlađih generacija kroz projekte poput InterRail koji je nedavno obilježio 51. rođendan. Od puštanja u prodaju 1972. godine oko 10 milijuna putnika iz Europe, Rusije i Turske iskoristilo je ovu ponudu i posjetilo preko 10.000 europskih odredišta u 33 zemlje.
Ovisno o vrsti kupljene InterRail karte, turisti mogu njome putovati u razdoblju od tri dana do tri mjeseca, u vagonima prvog ili drugog razreda. Troškovi karata variraju u skladu s tim. InterRail Global Pass trenutno je najjeftinija opcija, košta 185 eura i vlasnicima daje pravo na četiri dana neograničenog putovanja vlakom unutar jednog mjeseca.
Ova putnička karta primarno je bila namijenjena mladima, a koji su i danas česti korisnici. Stoga i sada Europska komisija želi svojevrsnom nagradnom igrom potaknuti veći interes za putovanje vlakom. Kako piše Deutsche Welle, 36.000 mladih Europljana sada ima priliku osvojiti besplatnu kartu za putovanje vlakom širom kontinenta.
Europska komisija objavila je početak sljedeće runde programa putovanja “DiscoverEU”, a u njemu mogu sudjelovati državljani zemalja EU-a, kao i Islanda, Lichtensteina, Sjeverne Makedonije, Norveške, Turske i Srbije. Mladi se mogu prijaviti za karte do 18. listopada u 12 sati, priopćeno je iz Komisije u Bruxellesu.
Tko želi osvojiti besplatnu kartu, prvo mora pokazati svoje znanje u jednom kratkom kvizu. Pobjednici mogu putovati širom Europe do 30 dana između 1. ožujka 2024. i 31. svibnja 2025. Program je namijenjen mladima od 18 godina. Točnije, mogu sudjelovati svi koji su rođeni između 1. siječnja i 31. prosinca 2005. godine. Sudionici s invaliditetom ili zdravstvenim problemima mogu povesti pratnju.
Inicijativa “DiscoverEU” započela je 2018. i bila je zamisao aktivista Vincenta-Immanuela Herra i Martina Speera. Njihov prijedlog da se svakom građaninu EU-a za 18. rođendan pokloni InterRail karta i da se oni tako upoznaju s kontinentom naišao je na veliku potporu političara i društva. Pandemija koronavirusa negativno se odrazila na prodaju InterRail karata. Tijekom 2020. prodaja u Njemačkoj pala je za 76%, a u ostatku Europe za 86%. Nakon ukidanja restrikcija, interes za putovanja vlakom po Europi je naglo porastao.
Golema razlika
No, osim konkurencije jeftinih zračnih prijevoznika, željeznicu muči i zastarjela infrastruktura te nedostatak novca za njezinu cjelovitu obnovu. Kako su nedavno objavili iz njemačkog Deutsche Bahna, ako takozvani Zeleni dogovor računa na uspjeh, “EU i zemlje članice morat će znatno dodatno ulagati i uložiti u širenje mreže širom Europe”. Kako piše European Newsroom, infrastrukturne mjere koje se trenutno planiranju ili su u izradi nisu dostatne da bi se postiglo udvostručenje brzog prometa do 2030. godine.
Klimatski prihvatljiv željeznički prijevoz često je skuplji od putovanja zrakoplovom na istoj ruti, zaključila je ekološka organizacija Greenpeace nakon usporedbe cijena karata za oba oblika prijevoza na 112 ruta diljem Europe u nekoliko termina za rezervaciju.
Prema podacima te organizacije, 71 posto karata za željeznički promet bilo je skuplje od onih za zračni promet, koji više šteti klimi. Istraživači su najočigledniju razliku u cijeni zabilježili na relaciji Barcelona – London, koja vlakom košta do 384 eura. To je 30 puta više nego avionom s cijenom karte od 12,99 eura.
Željeznički promet “podliježe raznim porezima i naknadama”, posebice za korištenje infrastrukture, rekao je Philipp Kosok iz njemačke savjetodavne kuće Agora. Također ne postoji centralizirana stranica za pregled voznih redova i usporedbu cijena. “Trenutačno ne postoji europski pristup putovanju vlakom”, rekao je Chris Engelsman, suosnivač belgijsko-nizozemskog startupa European Sleeper koji je ove godine otvorio noćnu liniju između Berlina i Bruxellesa.
Još jedan suosnivač startupa za željeznice, Francuz Adrien Aumon kaže: “Shvatio sam da je gotovo nemoguće putovati Europom (bez letova). Ljudi su zamoljeni da napuštaju letove, ali nije im ponuđeno drugo rješenje”, dodao je. Njegov startup Midnight Trains želi do 2025. godine ponovno pokrenuti nekad popularnu liniju Pariz – Milano – Venecija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu