Mađarski konzorcij tuži Španjolsku zbog ‘odbijenice’ za Talgo – razlog je Orban?

Autor: Siniša Malus , 29. kolovoz 2024. u 22:01
Foto: Reuters

Sanchezova vlada stornirala Mavag pozvavši se na zaštitu strateških interesa.,

Lijeva vlada španjolskog premijera Sancheza ovih je dana blokirala ponudu mađarskog konzorcija za preuzimanje španjolskog proizvođača vlakova Talgo, rekavši da to predstavlja rizik za nacionalnu sigurnost zemlje i javni red. Ministarstvo gospodarstva priopćilo je da je Vlada odlučila ne odobriti izravna strana ulaganja u Talgo iz mađarskog Ganz Mavag Europe iz razloga vezanih uz zaštitu strateških interesa Španjolske i nacionalne sigurnosti.

“Talgo je strateška tvrtka u sektoru ključnom za ekonomsku sigurnost Španjolske, teritorijalnu koheziju i industrijski razvoj”, stoji u priopćenju.

Javili se i drugi

Vlada to nije izričito rekla u svom priopćenju, ali je jasno dala do znanja da je zabrinuta zbog bliskih veza između mađarskih tvrtki i premijera te zemlje Viktora Orbana, koji se smatra saveznikom ruskog predsjednika Vladimira Putina.

Reakcija tržišta bila je brutalna. Dionice Talga u utorak su na burzi u Madridu srušene čak 10 posto, zbog čega je u jednom trenutku bilo i zaustavljeno trgovanje.

Otvoreni izraz protekcionizma Sanchezove vlade naišao je na negativne reakcije aktera uključenih u priču. Glasnogovornik Ganz-Mavaga u Španjolskoj rekao je da će konzorcij “poduzeti pravni postupak, i u Španjolskoj i u Europi” protiv odluke španjolske vlade. Pobunilo se i španjolsko udruženje manjinskih dioničara uvrštenih kompanija koje je najavilo da će pravnim putem pokušati osporiti španjolsku regulativu koja dopušta obustavu stranih ulaganja pred domaćim sudovima i razmatra iznošenje slučaja pred Europsku uniju.

Investicijski fond Trilantic, koji posjeduje gotovo polovicu dionica Talga, nije odmah odgovorio na upite Reutersa za komentar. Nakon što je Ganz-Mavag u ožujku objavio svoju ponudu, pojavila su se izvješća o drugim potencijalnim kupcima za Talgo, uključujući švicarski Stadler Rail, privatnog češkog konkurenta Škodu i španjolski investicijski fond Criteria. No, sve je ostalo samo na najavama. Samo je Škoda, koja nije povezana s proizvođačem automobila u vlasništvu njemačkog Volkswagena, prošlog mjeseca dala ponudu za “poslovno i industrijsko spajanje”, no na kraju je odlučila da neće podnijeti službenu protuponudu. Orban, čija zemlja trenutačno predsjeda Europskom unijom, izazvao je dubok bijes u bloku od 27 zemalja kada se sastao s Putinom u Moskvi 5. srpnja, samo dva dana prije nego što su ruski projektili raznijeli dječju bolnicu u Kijevu.

Mađarski premijer koji je na vlasti još od 2010. već je godinama u sporu s Bruxellesom oko pitanja vladavine prava dok je njegova vlada pooštravala kontrolu nad sudovima i medijima, neprofitnim organizacijama i akademijama, a njegova je zemlja platila cijenu zamrznutim sredstvima EU-a. Talgo je u ožujku objavio da je dobio ponudu za preuzimanje od Ganz Mavag Europe, koji okuplja Magyar Vagon i mađarski državni investicijski fond Corvinus Zrt.

Dok je vodstvo Talga pozdravilo ponudu, koja ju je procijenila na 619 milijuna eura, vlada socijalističkog premijera Pedra Sancheza rekla je da će biti “budna” u obrani interesa zemlje.

Važan akter Deutsche Bahn

Osnovan 1942. godine, Talgo je glavni dobavljač vlakova za španjolsku državnu željezničku kompaniju Renfe, uključujući španjolske brze vlakove AVE, i kao rezultat toga ima pristup ključnim informacijama o željezničkoj mreži zemlje.

Prodaja dvanaestog najvećeg svjetskog proizvođača vlakova, koji je prošle godine zabilježio rekordne brojke, imala bi smisla iz perspektive industrijske politike, smatraju analitičari. Osim novca, Mađari su ponudili i proizvodne kapacitete koji su Talgu hitno potrebni za obradu brojnih narudžbi koje dolaze, između, ostalog i iz Deutsche Bahna.

Tvrtka trenutačno ima zaostale narudžbe veće od četiri milijarde eura, ali se suočava s potkapacitiranošću u ispunjavanju tih narudžbi. Prošle je godine Deutsche Bahn dodijelio Talgu ugovor vrijedan 1,4 milijarde eura, jedan od najvećih u svojoj povijesti, puštajući u rad 56 brzih vlakova na velikim udaljenostima. Upravo je Deutsche Bahn važan akter u cijeloj priči. Naime, preuzimanje Talga kreiralo je nove probleme za prvog čovjeka Deutsche Bahna Richarda Lutza i kolege. Ono što je njemački Manager Magazin nazvao “prljavom bitkom oko preuzimanja Talga” ugrozilo je planove modernizacije njemačkog transportnog diva. Prvi završeni vlak isporučen je u Njemačku u proljeće, a 23 će biti isporučena kasnije. Danski DSB, koji je od Talga naručio gotovo identične vlakove, nedavno je objavio da će se vrijeme isporuke odgoditi s početka listopada ove godine na sredinu veljače 2025.

Za 2023. godinu Talgo je izvijestio o najvećem rastu prihoda od 39 posto, na 650 milijuna eura. Talgo je u prošloj godini primio znatno veći broj narudžbi nego prethodne godine. Ukupne narudžbe su se povećale 53,7 posto, na 4,2 milijarde eura, uz rekordan broj novih narudžbi od više od 2,1 milijarde eura u 2023.

Kompanija je najavila da će ove godine povećati investicije na 30 milijuna eura, dok se potencijalne narudžbe za iduće godine procjenjuju na pet milijardi eura. Dugoročni projekti premašuju 20 milijardi eura.

Komentirajte prvi

New Report

Close