No bio je sve prisutniji na društvenim mrežama – posebno na TikToku. Njegov kanal ima 520.000 pratitelja i 5.7 milijuna lajkova, piše Deutsche Welle.
Milijuni ga vide kako jaše kao Putin
Georgescuove polarizirajuće videosnimke kampanje na ovoj društvenoj mreži vidjeli su milijuni ljudi. U njima nije samo kritizirao etablirane političare, često netočnim tvrdnjama, nego je sebe prikazivao kao judaša ili jahača na konju, baš poput svog uzora, ruskog predsjednika Vladimira Putina. Kad je Georgescu izbio na prvo mjesto nakon prvog kruga glasanja, mnogi su bili iznenađeni. A već sljedećeg tjedna teoretičar zavjere, kritičar NATO-a i Putinov prijatelj mogao bi biti izabran za predsjednika zemlje.
Prema mišljenju mnogih promatrača, platforme društvenih medija, posebno TikTok, odigrale su veliku ulogu u Georgescuovom uspjehu. Videoplatforma je izuzetno popularna, posebno u Rumunjskoj – od 19 milijuna stanovnika, koristi je oko devet milijuna, i to uglavnom mladih ljudi.
Je li TikTok favorizirao Georgescua?
Iako su drugi rumunjski visoki političari također na TikToku, nitko nije uspio doći ni do približno toliko korisnika i glasova kao Georgescu. Rezultat: gotovo trećina Rumunja od 18 do 24 godine glasala je za njega – bez obzira na njegove grube i netočne teze, kao što je ona po kojoj je slijetanje na Mjesec 1969. bilo lažirano.
Izborno povjerenstvo Rumunjske optužilo je TikTok da je Georgescuu omogućio da dođe do prednosti. Prije izbora dalo je instrukcije TikToku da se kandidati identificiraju kao takvi i otkriju svoje izvore financiranja. U slučaju Georgescua, TikTok to nije proveo i time ga je favorizirao u odnosu na druge kandidate, žale se nadležne službe.
TikTok: Nije bilo utjecaja
Rumunjska regulatorna služba za medije zato je pozvala Europsku uniju da pokrene istragu o TikToku.
Sam TikTok demantirao je sve optužbe i istaknuo da je uklonio desetke tisuća lažnih naloga i milijune lažnih lajkova i pratitelja. Štoviše, kažu da nisu otkriveni znaci prikrivenog utjecaja iz same Rumunjske ili iz inozemstva.
Njemački stručnjak za komunikacije i za TikTok Markus Bösch u tome vidi jasnu kontradikciju: “Kako je moguće da su brojni profili i lajkovi uklonjeni iako nije bilo znakova utjecaja?”
“Ekstremni pogledi postaju normalni”
Za američkog lingvista Adama Aleksića glavni problem leži u algoritmima suvremenih društvenih platformi koji više nisu određeni principom broja sljedbenika. “Pojednostavljeno, to znači da više ne vidim postove onih koje pratim, nego onih koji su najglasniji”, rekao je.
U članku za User Mag Aleksić piše: “Algoritmi koriste angažman kao mjeru viralnosti, a dezinformacije imaju tendenciju da potiču angažman. Tvrdnje da Haićani jedu kućne ljubimce izazvat će ekstremne reakcije potrebne za viralnost. Čak i pokušaji ispravljanja ovih neistina mogu se paradoksalno promatrati kao dodatni angažman.”
Detalji, točnost i nijanse se gube, a ekstremni pogledi postaju mainstream.
TikTok je “aplikacija ovog trenutka”
Prema Böschevim riječima, glavni problem je to što TikTok koristi mnogo ljudi, dok jaki neovisni medijski brendovi sve više nestaju. Međutim, to nije samo problem TikToka nego svih društvenih platformi.
“TikTok je ‘aplikacija trenutka’, što znači da se mnoge teme i trendovi mogu kasnije naći i na drugim platformama”, rekao je Bösch i dodao: “Društva, političari i operateri platformi moraju biti svjesni da ova prijetnja i pokušaji utjecaja postoje, da će postojati i dalje i da stoga trebaju biti otporniji i spremniji na poduzimanje protumjera u kontekstu strateške komunikacije.”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu