U Bruxellesu se raspravlja o prijedlozima za ublažavanje pravila o naknadi za kašnjenje putničkih letova. Trenutačna uredba, poznata kao EU261, putnicima pruža kompenzaciju i podršku u slučaju da njihovo putovanje ne ide po planu. O reviziji ovih pravila raspravlja se povremeno od 2013. godine, a tema je ponovno aktualizirana ovaj tjedan jer je Bruxelles ponovno pod pritiskom zrakoplovnih kompanija i lobističkih skupina, piše Euronews.
Prema novom prijedlogu Poljske, koja trenutačno predsjeda Vijećem Europske unije, glavna promjena odnosi se na točnost letova. Sada, na odštetu, putnici imaju pravo ako let kasni tri sata, a novi prijedlog u razmatranju podigao bi taj prag na najmanje pet sati.
“Ove bi promjene bile vrlo štetne za potrošače”, upozorava Coby Benson, odvjetnik za naknade za kašnjenje letova u Bott & Co, napominjući da trenutačni prag od tri sata potiče zrakoplovne prijevoznike da budu točniji. “Kad bi se prag podigao na pet sati, zrakoplovne tvrtke ne bi bile suočene s kaznom za ta duga kašnjenja i stoga bi se neugodnosti za putnike povećale.”
Što je EU261 i kako štiti putnike?
Uredba (EZ) br. 261/2004, obično poznata kao EU261, je uredba Europske unije koja utvrđuje prava putnika u zračnom prometu u slučajevima kašnjenja, otkazivanja letova i uskraćivanja ukrcaja. Osigurava da putnici imaju pravo na naknadu, pomoć i povrat troškova kada njihovi planovi putovanja krenu po zlu.
EU261 primjenjuje se na sve letove koji polaze iz zračnih luka u EU-u, bez obzira na sjedište prijevoznika, kao i na letove koji dolaze u zračne luke u EU-u ako njima upravlja zračni prijevoznik iz EU-a. Ne pokriva letove koji idu prema Europi prijevoznicima koji nisu iz EU-a niti ne-europske letove koji tek presjedaju u Europi. Uredba obuhvaća sve države članice EU-a te Island, Norvešku i Švicarsku. Ujedinjeno Kraljevstvo usvojilo je iste kriterije za naknadu, sa zakonom koji se naziva UK261.
Trenutačna prava putnika
Trenutačno putnici imaju pravo na odštetu ako:
- kasne više od tri sata
- let je otkazan unutar 14 dana od polaska
- uskraćen im je ukrcaj zbog prebukiranosti leta
Naknada se ne plaća za “izvanredne okolnosti”, koje uključuju ekstremne vremenske uvjete, ograničenja kontrole zračnog prometa, štrajkove koji ne uključuju osoblje zrakoplovne kompanije i političku nestabilnost. Iznos naknade ovisi o duljini kašnjenja i udaljenosti leta. Maksimalni iznos koji se može isplatiti u bilo kojem slučaju je 600 eura.
Prema podacima tvrtke Skycop za kompenzaciju letova, gotovo dva posto polazaka iz zračnih luka u EU bilo je značajno odgođeno ili otkazano u 2024. godini. Između lipnja i kolovoza, najprometnijih mjeseci putovanja, više od 60.000 letova bilo je podložno naknadi. Skycop procjenjuje ukupni iznos od oko 2 milijarde eura naknade putnicima.
Predložene promjene
Promjene o kojima se sada raspravlja iste su one koje su predložene 2013. godine. One uključuju uvođenje strukturiranog sustava naknade za kašnjenja, pomicanje sa sadašnjeg praga od tri sata na:
- pet sati za kratke letove
- devet sati za srednje udaljenosti
- dvanaest sati za najduže letove
“Takva bi revizija značajno oslabila prava putnika povećanjem pragova naknade”, upozorava Reinhold Schranz, voditelj Europskog potrošačkog centra u Austriji. “To bi dovelo do situacije u kojoj gotovo 85 posto pogođenih putnika više ne bi imalo pravo na naknadu – budući da većina zabilježenih kašnjenja pada između 2 i 4 sata.”, piše Euronews.
Suprotstavljeni argumenti
Airlines4Europe, udruženje zračnih prijevoznika koje predstavlja 70 posto europskog zračnog prometa, tvrdi da bi produljenje praga odgode leta na pet sati zapravo rezultiralo većim brojem putnika koji stižu na svoja odredišta. Tvrde da bi to “djelovalo kao snažan poticaj za zrakoplovne prijevoznike da riješe sva moguća kašnjenja prije nego što dosegnu prag” i izbjegnu otkazivanje leta.
Dok Schranz upozorava da bi se putnici mogli suočiti s povećanim kašnjenjima ako zaštita oslabi: “Budući da naknada za otkazivanje ostaje bez obzira na trajanje kašnjenja, zrakoplovne tvrtke mogu biti potaknute da odgode letove umjesto da ih otkažu, kako bi izbjegle plaćanje odštete.”
Istovremeno, dok avioprijevoznici lobiraju, stvarna novčana vrijednost isplata je smanjena jer se iznosi plaćeni prema EU261 nisu mijenjani dva desetljeća. AirAdvisor, tvrtka za naknade letova, ističe da su potrebne reforme EU261 kako bi se zadržala njegova vrijednost za potrošače.
“EU261 naknada stagnira već dva desetljeća, a inflacija je smanjila njihovu vrijednost”, naglašava Anton Radchenko, izvršni direktor AirAdvisora. “Ako regulatori EU-a ne prilagode te stope, neće uspjeti potaknuti zrakoplovne prijevoznike niti pružiti značajnu naknadu putnicima.”
Mnogi zračni prijevoznici u potpunosti se protive EU261, posebice niskotarifni i kratkolinijski operatori. S putnicima koji plaćaju samo 20 eura za, primjerice let Ryanairom, zrakoplovni prijevoznik može biti ozbiljno ugrožen ako deseci ljudi zatraže naknadu za kašnjenje. Međunarodno udruženje zračnog prometa (IATA) već dugo zahtijeva reviziju pravila. “Ona su u neredu”, tvrdi glavni direktor Willie Walsh. “Ona koštaju zrakoplovne prijevoznike pet milijardi eura godišnje i ne čine ništa kako bi potaknuli poboljšanja u nekim od dijelova zrakoplovnog sustava s najgorim rezultatima ili poboljšali iskustvo letenja.”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu