Europska komisija je u preliminarnoj fazi istrage o stranim subvencijama u tvornici BYD, rekli su Financial Timesu dvoje ljudi upoznati s tim pitanjem, u koraku koji će dodatno povećati trgovinske napetosti s Pekingom.
Ako Bruxelles utvrdi da je kineska tvrtka imala koristi od nepravedne državne potpore, to bi je moglo prisiliti da proda dio imovine, smanji kapacitet, vrati subvenciju i potencijalno plati kaznu za nepoštivanje.
Mađarski premijer Orbán dugo je u sukobu s Bruxellesom, posebice oko Rusije i rata u Ukrajini. Posljednjih mjeseci zauzeo je sve oštrije stavove protiv EU-a, ohrabren izborom svog ideološkog saveznika Donalda Trumpa u SAD-u. Očekuje se da će Orbán staviti veto na povećanje vojne potpore Ukrajini na summitu čelnika EU-a u četvrtak u Bruxellesu.
Orbán, koji je prošle godine ugostio predsjednika Xi Jinpinga u Budimpešti, uspio je privući četvrtinu svih kineskih ulaganja koja teku u Europu posljednjih godina. Očekuje se da će investicija BYD-a u južnu mađarsku regiju Szeged doseći 4 milijarde eura i otvoriti čak 10.000 radnih mjesta.
Dužnosnici EU kažu da je tvornica izgrađena kineskom radnom snagom i da koristi uglavnom uvezene dijelove, uključujući baterije, stvarajući malu ekonomsku vrijednost za blok.
János Bóka, mađarski ministar za Europu, rekao je za FT da Budimpešta nije bila obaviještena o istrazi, ali je dodao: “Nije iznenađujuće – a opće je poznato da se svaka investicija koja se dogodi u Mađarskoj vrlo brzo pojavi na radaru Komisije, a Komisija s dvostrukom pozornošću prati svaku odluku o državnoj potpori koja se dogodi u Mađarskoj”.
Rekao je da je Budimpešta “smirena”, jer je pažljivo provjeravala državnu pomoć.
Uredba o stranim subvencijama korištena je nekoliko puta protiv kineskih tvrtki otkako je uvedena 2023. Njome se mogu nametnuti široki raspon pravnih mjera ako se utvrdi da su tvrtke primile bilo koji oblik izravnih ili neizravnih doprinosa od vlada izvan EU-a, uključujući bespovratna sredstva, beskamatne ili niskokamatne zajmove, porezne poticaje za istraživanje i razvoj koje financira država i državne ugovore.
Glasnogovornik Komisije odbio je komentirati. Glasnogovornik BYD-a nije odmah odgovorio na zahtjev za komentar.
Komisija je već utvrdila da je BYD, zajedno s drugim kineskim proizvođačima automobila, primio subvencije u trgovinskoj istrazi prošle godine koja je dovela do carina na uvoz.
Države članice EU-a od tada su rekle da žele da kineske tvrtke grade tvornice u bloku. No, najviša trgovinska dužnosnica EU-a, Sabine Weyand, rekla je prošli mjesec da moraju igrati po europskim pravilima, osiguravajući “jednake uvjete”.
“Nismo zainteresirani za investicije koje su jednostavne operacije sklapanja bez dodane vrijednosti i bez prijenosa tehnologije”, rekao je Weyand, dodajući da Komisija ima “instrumente za poticanje toga”.
Ranija trgovinska istraga, koja je utvrdila da je BYD primio takvu pomoć, nametnula je carine od 17 posto.
Teslin rival ima ambiciozne planove širenja u Europi i drugim međunarodnim tržištima nakon što je prikupio 5,6 milijardi dolara nedavnom prodajom dionica u Hong Kongu. Osim u Mađarskoj, također ima planove za tvornicu u Turskoj i treću lokaciju o kojoj tek treba odlučiti.
Grupa koju podupire Warren Buffett također se suočava s pomnim nadzorom kineske vlade u vezi sa svojim planovima za širenje svog inozemnog proizvodnog otiska. Ljudi upoznati s tim rekli su FT-u da Peking odgađa odobrenje BYD-u za izgradnju tvornice u Meksiku zbog zabrinutosti da bi tehnologija pametnih automobila koju je razvila grupa mogla procuriti preko granice u Uniju, piše Seebiz.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu