Pripremila: Ana Fresl, Projekt jednako razvoj d.o.o.
Iako razni natječaji iz sredstava europskih fondova navode različite uvjete i kriterije za dodjelu sredstava, u nastavku je nekoliko elemenata koji se većinom ocjenjuju i čine bitan dio odluke o financiranju.
Prihvatljivost organizacije
Prihvatljivost prijavitelja preduvjet je kod bilo kojeg natječaja za bespovratna sredstva, kao i prihvatljivost partnera tj. suprijavitelja (ako ih ima) te projektne ideje. (Su)prijavitelj mora pokazati financijske i operativne kapacitete za provedbu projekta, te pripadati u odgovarajuću vrstu pravne osobe koja se smije prijaviti (npr. nevladina organizacija, malo ili srednje poduzeće itd.). osim ovoga također se u natječajima mogu pronaći druge okolnosti koje organizacija mora imati, npr. minimalna starost organizacije, profitabilnost i sl.
Zrelost projekta za provedbu
Zrelost projekta pokazuje se kroz zadovoljene preduvjete bez kojih projekt ne može početi i pripremljenost tehničke dokumentacije, primjerice riješenih imovinsko-pravnih odnosa, izrađenih studija utjecaja na okoliš, postojanje potvrde glavnog projekta, studije izvodljivosti itd. U svakom slučaju projekt ne može početi dok nije spreman za pokretanje postupaka nabave.
Relevantnost
Relevantnost projektne ideje odnosi se na relevantnost projektnih aktivnosti u odnosu na ciljeve natječaja ili programa na koji se projektni prijedlog javlja i daje odgovor na pitanja uklapanja projekta u tematske ciljeve strategije „Europa 2020“, županijske razvojne strategije i/ili nacionalne strateške dokumente. Kroz pitanje relevantnosti ocjenjuje se na koji način projekt rješava probleme tj. ostvaruje ciljeve navedene natječajem te značaj u okviru specifičnih javnih politika ili sektora (npr. turizam, poduzetništvo itd.).
Rješenja za probleme ciljne skupine i/ili područja
Ciljna skupina je skupina ili organizacija na koju će projekt neposredno pozitivno utjecati na razini svrhe projekta, s njom se radi na provedbi projekta i direktno pomaže u rješavanju problema. Stoga svaki projekt mora detaljno opisati kvalitetna rješenja kojima rješava specifičan problem ciljne skupine i konteksta područja na kojemu su problemi identificirani.
Partnerstvo i podrška drugih organizacija
U natječajima se često traži da u projektima sudjeluju osim prijavitelja i partneri odnosno suprijavitelji, što omogućuje diseminaciju rezultata i širi utjecaj projekta. Partneri u projektu trebaju imati relevantnu ulogu i donijeti dodanu vrijednost u provedbi projekta.
Metodologija i indikatori
U projektu je nužno objasniti metodologiju i logiku pristupa i rada, odnosno konzistentnost i opravdanost aktivnosti, rezultata i ciljeva koji se žele postići. Važno je da se opisane aktivnosti podudaraju sa očekivanim rezultatima i ciljevima projekta, a za čije mjerenje je potrebno definirati jasno provjerljive indikatore uspjeha.
Analiza vanjskih faktora: rizika i pretpostavki
Identifikacija rizika koji se vežu uz predložene aktivnosti pokazuje sustavni pristup u definiranju projektne ideje i okolnostima buduće provedbe projekta. Kada se rizici identificiraju, potrebno je razmisliti o mjerama korekcije (što ako se neki rizik ostvari) i mjerama prevencije (što ćemo poduzeti da se rizik ne ostvari). Također je važno promisliti o vanjskim faktorima na koje nemamo utjecaj, a koji čije je ispunjenje nužno da bi se projekt mogao uspješno provesti.
Održivost rezultata projekta
Održivost rezultata projekta odnosi se na trajni pozitivni učinak projekta na rješenje problema ciljnih skupina i područja koji se događa i nakon završetka projekta. Kod razmatranja održivosti, potrebno je razmisliti o financijskoj održivosti odnosno o tome kako će se dalje financirati aktivnosti te o institucionalnoj održivosti odnosno o osobama koje će voditi projektnu ideju nakon završetka financiranja, okolišnoj održivosti i sl.
Opravdanost troškova
Uz svaki projekt potrebno je izraditi i proračun odnosno listu troškova koje projekt traži. Kod proračuna je vrlo važno da nudi vrijednost za tražen novac u usporedbi sa rezultatima koji će se postići projektom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu