Jedinstvena naplata cestarina je nužnost

Autor: Ante Pavić , 18. studeni 2014. u 13:45
Mnoge zemlje su uvele ili planiraju uvesti naplatu cestarina/FOTOLIA

Ivan Dadić smatra da bi se jedinstvena naplata trebala uvesti u cijelome svijetu putem satelitske navigacije.

Europska komisija najavila je da će uskoro predložiti zakon kojim bi propisala jedinstveni sustav naplate cestarina na teritoriju cijele Europske unije, piše Euractiv.

Prema zamisli EK-a, novi sustav naplate cestarina "bio bi mnogo prijateljskiji prema korisnicima autocesta diljem Europe", a zakon bi predložila samo u slučaju da dosadašnje smjernice koje nisu obvezivale države-članice ne urode plodom. Iz Komisije su na saslušanju u Europskom parlamentu kazali da postoji mnogo prostora za različite inicijative u području naplate cestarina. 

Rješenje s neba
"Jedinstvena naplata cestarine na području cijele EU je provediva na duži rok. Mislim da bi se jedinstvena naplata trebala provesti u cijelom svijetu, a ne samo Europi", smatra Ivan Dadić, profesor na Prometnom fakultetu u Zagrebu.Prema njemu, jedinstvena naplata nije moguća samo na autocestama, nego bi se naplata trebala proširiti na sve vrste cesta u nekoj državi. "Ovako će autoceste biti podopterećene, a ostale će ceste biti preopterećene", kaže Dadić. Rješenje vidi u satelitskoj navigaciji preko koje je moguće naplaćivati cestarinu po prijeđenim kilometrima. "Mi smo taj način naplate predlagali još prije 15 godina, ali nas nitko nije slušao", kaže Dadić.

Dodaje da je Hrvatska mogla razvijati taj način mogla izvoziti znanje i organizaciju koju mogu razvijati Prometni fakultet i Fakultet elektrotehnike i računarstva i Zagrebu. Dotad predlaže uvođenje vinjeta u Hrvatskoj kao prijelazno rješenje do naplate preko satelitske navigacije. Europska komisija reagirala je nakon što su mnoge zemlje u zadnje vrijeme uvele ili su najavile uvođenje cestarina. Mađarska, Velika Britanija i Latvija uvele su naplatu prije nekoliko mjeseci, a Švedska, Belgija i Norveška spremaju ih uvesti do 2016. godine. Mnogo je prašine podigla i najava Njemačke o kontroverznom načinu naplate cestarina preko njihovih autocesta. Dok bi vozači iz Njemačke svoju obvezu plaćali plaćanjem godišnjeg poreza na motorna vozila, strani vozači to bi plaćali izlaskom s autoceste. Prijedlog je stoga u ostalim članicama nazvan diskriminatornim prema inozemnim vozačima, a Komisija za sada ne želi komentirati ovaj prijedlog.Siim Kallas, bivši povjerenik za promet ipak je na inzistiranje novinara morao nešto reći pa je u službenoj izjavi naveo da Komisija podupire naplatu cestarina jer mnogim zemljama nedostaje novac za održavanje ili izgradnju novih. "Vjerujemo da svi europski vozači moraju biti tretirani jednako jer je to propisano Ugovorom i o tome nema pregovora", naveo je Kallas.

Violeta Bulc koja je od Kallasa preuzela sektor prometa, još uvijek nije objavila svoje mišljenje o njemačkom prijedlogu. U raspravi u kojemu su sudjelovali donosioci odluka, predstavnici industrije i nevladinih udruga EU, prevladava mišljenje da bi trebalo uvesti jednaka pravila o naplati u svih 28 članica EU. Također su raspravljali i o načinima održivog financiranja i održavanja autocesta. Zasad je na razini EU regulirana samo naplata cestarine za prijevoznike teških tereta. Cestarina je regulirana nacionalnim zakonima svake države članice. Unatoč tome Komisija prati načine naplate kako bi bile proporcionalne i nediskriminatorne. 

Industrija oduševljena
Wim van de Camp iz redova pučana u Europskom parlamentu izjavio je da će njegov blok podržati jedinstvena pravila naplate cestarina. Industrija transporta također ih pozdravlja."Jedinstvena Europska elektronička naplata cestarine (EENC) morat će u budućnosti vrijediti za sve EU zemlje", kaže Marijan Banelli, savjetnik za promet HUP-a i predsjednik bipartitnog socijalnog vijeća za promet. Upozorava da Zakon o cestama ionako propisuje jedinstvenu europsku elektroničku naplatu i da je ona ionako realnost za koju se moramo pripremiti što prije i ne slaže se s uvođenjem vinjeta kao prijelaznim rješenjem jer današnja tehnologija dopušta brzo implementiranje rješenja. "Čim se prije uključimo u njega, bolje za sve nas", kaže Banelli. 

Komentari (7)
Pogledajte sve

Stavit cemo Satelitsko praćenje i znat cemo sve ! 😉

Ovo nema nikakvog smisla . Ingeniozni profesor prometa kaže “Prema njemu, jedinstvena naplata nije moguća samo na autocestama, nego bi se naplata trebala proširiti na sve vrste cesta u nekoj državi”. Znači , satelitska naplata cestarine na poljskim putevima, lokalnim seoskim makadamskim cestama , biciklističkim stazama itd.
Zašto onda uopće trošiti novce na satelitsko praćenje i cijelu infrastrukturu. Jednostavno, svatko tko kupi auto, motor, biciklu , romobil , skateboard, tenisice – zavest ga u registar i do kraja života plaćati godišnji harač za “ceste”.
Živjela inteligencija !

delboj jesu, ali kao što kaže bugs nisu obavezni. mobitel mogu ugasiti, isključiti data promet ili uopće ne imati profil na fejsu, mogu ne imati mobitel ili koristiti samo prepaid kartice,…
a ovo je kao da zabrane gotovinu i da smiješ plaćati samo karticama pa mogu pratiti kada i koliko si potrošio.

Jedino nastoje “monetazirati” Dalmatinu da bi lagodno živjeli 12 mjeseci do izbora.
A šta će prodati druge godine da bi dobili 3 miliarde za lagodni život na vlasti ?

Odmah , isti tren političari moraju početi reforme !

Isti tren moraju početi trošiti samo zarađeno !

A ako neznaju nek raspišu IZBORE !

New Report

Close