Jedini hrvatski proizvođač autobusa Crobus svečano će danas pustiti u rad tvornicu u Sesvetskom Kraljevcu pokraj Zagreba.
Iako iz Crobusa, koji posluje u sklopu koncerna Auto Zubak, nisu još otkrili koliko su točno uložili u taj pogon, Pavo Zubak, vlasnik Auto Zubaka, rekao je nedavno kako je riječ o ukupnoj investiciji od 320 milijuna kuna od osnutka tvrtke 2006. do danas. Dosad je najviše energije utrošeno na organizaciju i usvajanja tehnologije proizvodnje autobusa, koji se rade na podvozju švedskoga proizvođača kamiona i autobusa Scania. Stoga je još 2011. pokrenuta nulta serija, u kojoj se optimalizirao proizvodni proces prije pokretanja serijske proizvodnje.
Ugovor s Iračanima
Delegacija Auto Zubaka proteklih je godinu dana obilazila Bliski i Daleki istok u potrazi za investitorima, odnosno naručiteljima. Iako se spekuliralo o prodaji Crobusa, i navodilo da je taj postupak u realizaciji, što su u Auto Zubaku uvijek negirali, činjenica je da će se u Sesvetskom Kraljevcu proizvoditi vozila. Najavljeno je, naime, da bi se na svečanosti otvaranja tvornice trebao potpisati višegodišnji ugovor o proizvodnji autobusa za naručitelja u Iraku. Prvi Crobusov autobus, model Zora, predstavljen je 2011. godine, a premijerni kupac bio je Nacionalni park Plitvička jezera. Kada tvornica bude u punom kapacitetu, tvrtka za proizvodnju autobusa trebala bi zapošljavati do 700 ljudi. Zora je međugradski autobus visoke klase na pogonskoj osnovi Scanije. Dug je dvanaest metara, kapaciteta 49, odnosno 51 putnika, a u samom Zubaku ističu da može ravnopravno stati uz bok najkvalitetnijim svjetskim markama. Bazična cijena autobusa je 160 tisuća eura, bez PDV-a. No, u Auto Zubaku u tijeku je akcija kojim se pozivaju prijevoznici na povoljnu kupnju Crobusa s količinskim rabatom. Tako će isti prijevoznik za dva autobusa platiti po 156 tisuća eura, a za tri po 152 tisuće. Ako se kupuje sedam-osam autobusa cijena je 144 tisuće, a za 10 autobusa 140 tisuća eura. Te će cijene vrijediti do isteka zaliha, stoji u Crobusovoj ponudi.Iako je Crobus trenutačno jedini proizvođač autobusa u Hrvatskoj, tradicija proizvodnje tih vozila u našoj zemlji seže u 1930. godinu, u radionicu Juriša u Zagrebu. Iz nje su izlazili modeli poput onoga u megapopularnom filmu "Tko to tamo pjeva".
Od TAZ-a do Eurobusa
Poslije Drugoga svjetskog rata u Savskoj cesti u Zagrebu se osniva Autokaroserija Zagreb, u kojoj je princip proizvodnje još bio zanatski, a dobar dio autobusa se sastojao od drva. Zbog poslijeratne neimaštene, autobusi su se tada gradili na kamionskim podvozjima. Godine 1954. radionica je preseljena u zagrebačku Dubravu, u kojoj je do 90-ih godina radila Tvornica autobusa Zagreb (TAZ). Preseljenje se podudara s industrijalizacijom i masovnom primjenom čelika te suradnjom s Fabrikom automobila Priboj (FAP) iz Priboja u Srbiji i FAMOS-om iz Sarajeva. FAP je isporučivao šasije pogonjene FAMOS-ovim motorima, a u Zagrebu se izrađivao autobus.Nakon propasti TAZ-a, na njegovim temeljima i know-howu, proizvodnjom autobusa u Zagrebu se pokušala baviti tvrtka Eurobus. Iako se srednimom 90-ih činilo da bi proizvodnja njihovih autobusa, na Volvo i MAN podvozju, mogla postati tržišno opravdana, od 2000. nije prizveden nijedan.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Iskustvo je stekao u remetincu.Kod nas je več praksa u zatvoru se stiče iskustvo.Povjest se ponavlja.Samo narod uvjek popuši.
Svaka čast. Mogao bi i u RH imati posla jer velika većina hrvatskih prijevoznika vozi krseve i vrijeme im je za promjenu htjeli to ili ne.
Samo će se radit u Kini, a ne kod nas!
Uključite se u raspravu