Zubak se transformirao! Spremni smo za veliki iskorak u siječnju

Autor: Darko Bičak , 21. prosinac 2020. u 07:33
Ivan Zubak, predsjednik Uprave Zubak grupe/Sandra ŠimunoviĆ/PIXSELL

Novi predsjednik Uprave govori o tome što će ova transformacija značiti za kompaniju te njezino strateško usmjerenje.

Zubak grupa je jedan od najstarijih i najznačajnijih igrača hrvatskog tržišta prodaje i održavanja automobila već 30-ak godina. Tvrtku je osnovao i 42 godine vodio Pavo Zubak koji se ovih dana povukao s čelnog mjesta kompanije koje je prepustio svom sinu Ivanu. Što će ova transformacija značiti za tvrtku, njezino poslovanje te strateško usmjerenje, govori Ivan Zubak, novi predsjednik Uprave Zubak grupe. 

Početkom prosinca ste zasjeli na mjesto predsjednika Uprave obiteljske tvrtke Zubak Grupe. Kakvi su prvi dojmovi? 

Dojmovi su sjajni prvenstveno zbog ljudi kojima sam okružen, bilo da je riječ o kolegama iz tvrtke, poslovnim partnerima ili u konačnici članovima obitelji, a koji su me iskreno dirnuli svojim čestitkama i lijepim željama. Mi smo inače poslovanje organizirali na ovakav način i ranije, a u prosincu je to samo formalizirano. Ako maknemo COVID okolnosti, rekao bih početak za poželjeti, ali znate kako kažu: „mirno more nikad nije stvorilo dobrog mornara“. A ni kapetana, dodao bih. 

Vaš otac je osnovao i 42 godine vodio tvrtku i u javnosti se stekao dojam da su Pavo Zubak i Zubak Grupa sinonim. Da li je njegovim povlačenjem u Nadzorni odbor to i dalje ista tvrtka? 

Da su bili i da će i dalje biti sinonimi je u potpunosti shvatljivo, ali Zubak Grupa nikada nije bila jedna osoba, pa makar se ta osoba zvala Pavo Zubak. Tvrtku čine svi njeni zaposlenici, partneri te kupci, ali ono što ju čini posebnom je njena korporativna kultura temeljena na našim vrijednostima. Kada je riječ o obiteljskim tvrtkama onda su najčešće vrijednosti koje su temelj te obitelji ujedno i vrijednosti tvrtke. Pošteni i iskreni međuljudski odnosi, kolegijalnost, predanost, ambicioznost, otvorenost, lojalnost i međusobno uvažavanje – to je ono što sam odrastajući naučio od svoje obitelji i što sam do sada i što ću i dalje nastaviti snažno promovirati unutar tvrtke. U konačnici, moj otac je i dalje tu i njegovo je iskustvo ogromna prednost te bih bio loš primjer lidera kada ne bih, dok god se on stavlja na raspolaganje tvrtci, slušao njegovo mišljenje o važnim temama kao što to radim i sa ostalim suradnicima prije donošenja odluka. Moj zadatak je da s kolegama iz Uprave donosim najvažnije odluke, a one se donose temeljem točnih i pravodobnih informacija te savjetovanja sa svima koji mogu biti od pomoći. Iz tog razloga je jedini odgovor na vaše pitanje da, to je i dalje ista tvrtka. 

Vi ste niz godina bili u menadžmentu tvrtke. Kako iz osobnog kuta cijenite razlike između pozicije srednjeg i višeg menadžmenta, gdje ste bili, i prvog čovjeka Grupe? 

Mislim da je za razumijevanje odgovora na ovo pitanje ključno gdje sam bio prije menadžmenta. 11 godina sam radio različite poslove prije nego sam preuzeo prvu menadžersku funkciju, još od osnovne škole preko ljetnih praznika pa sve do paralelnog rada uz studiranje. Krenuo sam od praonice vozila i nastavio dalje u servisu, skladištu, servisnom prijemu, prodaji, marketingu i računovodstvu i tek nakon toga zaslužio prvu menadžersku poziciju kao voditelj odjela istraživanja i razvoja, tada četveročlanog tima, iz kojeg su kasnije proizišli mnogi naši novi projekti. Znam iz prve ruke što znači stajati cijeli dan ispod vozila na dizalici u radionici ili gledati u ekran računala i knjižiti ulazne i izlazne fakture, stoga cijenim u jednakoj mjeri sve pozicije unutar hijerarhije, što mislim da je od velike vrijednosti za osobu na mojoj poziciji. 

Zubak Grupa je prije koju godinu ušla u proces restrukturiranja. Što se time željelo postići i gdje ste danas? 

Željeli smo time povećati fokus na one dijelove poslovanja koji imaju najviše razvojnih prilika, te prilagoditi upravljanje tvrtkom smjeru razvoja koji smo si zacrtali. To znači prilagodbu koja će omogućiti preduvjete za digitalnu transformaciju s jedne strane te snažno širenje poslovanja u inozemstvu s druge. Trenutno smo sa svojim uslugama prisutni u devet država, uključujući Italiju i Austriju, ali za daljnji snažniji iskorak potrebno je složiti organizaciju koja to može kvalitetno iznijeti. Danas smo na samom kraju tog restrukturiranja i kako to obično biva, vjerojatno uskoro na početku nekog novog. Uvijek pokušavamo biti korak ispred tržišta i konkurencije, a da bismo to uspjeli, moramo se konstantno mijenjati. Za sada nam ide dobro te se nadam da ćemo tako i nastaviti.  

Koliko se okruženje u kojem poslujete, prvenstveno auto biznis, promijenilo zadnjih godina te kako očekujete da će se razvijati (pad prodaje, e-automobili i sl)? 

Kad pričamo o automobilskom biznisu moramo znati dobro tumačiti izvještaje u koje gledamo. Možda na ukupnoj razini Hrvatske postoji pad prodaje novih vozila u odnosu na prošlu godinu, ali gdje je nastao taj pad – nastao je prvenstveno u manjem broju kupljenih automobila od strane rent a car kuća, a to nije realan pokazatelj tržišta ili kupovne moći jer ionako većina tih automobila nakon sezone završi na nekim drugim tržištima izvan Hrvatske. Pa onda maknite još klasični reeksport i ostanete na realnom tržištu koje čine fizičke i pravne osobe (bez rent a cara). Ako gledamo te brojke onda realno tržište ne pada. Dapače, ako pričamo o prodaji rabljenih vozila, onda tržište raste. Stoga tu morate biti vrlo oprezni. Globalno, što se tiče električnih automobila, oni su nesporno budućnost prijevoza. U Norveškoj npr. nisu budućnost već sadašnjost. Tamo je u listopadu ove godine udio električnih vozila i hibrida u ukupnoj prodaji novih vozila prešao 79% i raste iz mjeseca u mjesec. Pitanje je dana kada će prijeći 90%. A ne pričamo o malom tržištu već o tržištu na kojem se godišnje proda nešto manje od 100 tisuća novih vozila. U Hrvatskoj s druge strane pričamo o udjelu tih vozila gotovo u promilima. I na svjetskoj razini brojke su i dalje iznimno niske i mislim da su i dalje ispod 3%, ali brzo rastu. Za rast u Hrvatskoj, kao i na većini drugih tržišta morat će se riješiti puno stvari prije nego se priča krene ubrzavati. Glavni problemi su i dalje relativno mali doseg električnih vozila, s druge strane relativno visoka cijena te na kraju nedostatak infrastrukture za punjenje. Veliko pitanje za Hrvatsku je gdje ćemo mi uopće nabaviti tu količinu struje koja bi bila potrebna ako bi se značajno krenuo povećavati udio električnih vozila? No nekako ne vidim da ćemo se s tim problem u Hrvatskoj susresti u neko skoro vrijeme. 

Koja je tu pozicija Zubak Grupe? 

Najveća promjena na tržištu, a koja se ne tiče samo automobilskog biznisa, već svih biznisa kojima se bavimo, je „on line shift“ odnosno digitalna transformacija te poslovni modeli i prilike koje donosi sa sobom. Tu mislim da je pozicija Zubak Grupe izvrsna jer smo krenuli s aktivnostima na vrijeme. Taj pomak u mindsetu potrošača je Covid kriza značajno ubrzala jer su mnogi bili prisiljeni po prvi puta koristiti neke usluge online, obzirom da u datom trenutku nije bilo alternative, i na taj način su se riješili straha što je dugoročno vrlo dobro. Ali taj pomak je naravno prvenstveno povezan sa novim generacijama potrošača. Generacija Y, popularno milenijalci, su već tu kao kupci dulje vrijeme. Generacija Z, od kojih mnogi već i danas ozbiljni potrošači, u najmanju ruku u snažnoj mjeri utječe na najvažnije odluke onih koji kupuju (roditelji najčešće), a pričamo realno o djeci danas staroj 10 – 15 godina. Danas one rođene nakon 2010.g. nazivaju Alpha generacijom. To su djeca koja odrastaju okružena tehnologijom i za koju će vrijediti neka druga pravila koja tek treba napisati. Mi želimo biti među tim „piscima“. Te generacije su one prema kojima krojimo nove usluge. Neostar digitalna platforma se intenzivno pripremala posljednjih nekoliko godina te je trenutno u tihoj fazi rada, a spremna je za svoj veliki iskorak na tržištu u siječnju 2021. S druge strane već smo daleko otišli s pripremom novih digitalnih poslovnih modela povezanih s ORYX Asistencijom, a koji će omogućiti potpuno drugačije iskustvo korištenja asistencijskih usluga, nebitno radi li se o medicinskoj asistenciji, pomoći u kući ili na cesti. Bit će to jedna multifunkcionalna platforma koja će omogućiti lakši dolazak do potrebnih usluga, ali i puno bolje korisničko iskustvo. 

Zakoračili ste i u turistički sektor. Kakvi su vam planovi i što tu očekujete? 

Mi smo u turističkom sektoru već dugi niz godina, još od 1997. kad smo kupili i renovirali Hotel Kristal u Umagu te ga u konačnici prodali 2004. U međuvremenu je 2000. izgrađen i poslovno turistički objekt Veladrion u Žrnovnici pored Senja, a evo sada 2019. sagrađen je i krenuo s radom Ikador Luxury Boutique Hotel & Spa u Opatiji, vjerojatno najluksuzniji mali hotel u Hrvatskoj gdje je za gradnju ukupno 19 smještajnih jedinica u dva objekta uloženo 100 milijuna kuna. Plan nam je dokazati da je budućnost hrvatskog turizma upravo u toj niši koja se i u ovoj COVID godini pokazala najotpornijom. Iako je hotel ove godine radio gotovo tri mjeseca manje nego prošle, ostvarili smo i veće ukupne prihode, veći broj noćenja i višu prosječnu cijenu nego lani. Mislim da to puno govori.  

Kako se Zubak Grupa snalazi u Covid-19 krizi? 

Mislim da smo sve odluke donijeli na vrijeme i spriječili bilo kakvu nepotrebnu paniku. U dijelu travnja i svibnja nam je za vrijeme lockdowna bio zabranjen rad za većinu djelatnosti i naravno osjetio se pad, ali u mjesecima nakon toga mislim da smo izvukli maksimum. Najviše pogođen dio biznisa u toku cijele godine bio je svakako rent a car koji ovisi u velikoj mjeri o avio gostima, a njih jednostavno ove godine nije bilo. Puno govori i da smo prema istraživanju portala Mojposao.hr, provedenom u studenom ove godine, ocijenjeni kao četvrti najbolji poslodavac u kategoriji velikih tvrtki u Hrvatskoj, sa većom stopom angažiranosti i zadovoljstva zaposlenika nego što je to bilo godinu prije. Za sustav koji ima 600 zaposlenih u ovim okolnostima rekao bih da je to veliki uspjeh. 

Kako generalno vidite situaciju vaše branše u korona krizi te modele izvlačenja iz nje? 

Situacija je izazovna, ali za razliku od prethodnih kriza, iako je ova specifična po tome jer se događa istovremeno u cijelom svijetu, u ovoj se vrlo precizno zna uzrok, ali i srećom rješenje. Trebamo efikasna cjepiva, trebamo odgovorno ponašanje pojedinaca i trebamo strpljenje i optimizam. Situacija će se nedvojbeno riješiti i možda se nakon toga stvari neće nikada vratiti u potpunosti na staro, ali tko kaže da je to loše? Ja mislim da nam vrlo lako nakon svega ovoga može biti i bolje nego prije. 

Kako procjenjujete aktualnu gospodarsku situaciju i poteze Vlade za funkcioniranje gospodarstva u krizi i za oporavak? 

Mislim da Vlada radi najbolje moguće u ovim okolnostima. Budimo pošteni i priznajmo da se nitko od nas nije nikada susreo sa ovako specifičnom situacijom. I puno iskusnije Vlade u možda i uređenijim državama od Hrvatske se susreću sa istim izazovima. Nije moguće zadovoljiti sve jer toliko novaca nitko nema. Uvijek će biti nezadovoljnih. Naravno, žao mi je poduzetnika koji su se našli u vrlo nezahvalnim pozicijama. Nisu to samo ugostitelji. Ima ih još pogođenih, možda i više, koji uopće nisu radili ove godine, ali neki su glasniji i eksponiraniji od drugih pa dolaze u prvi plan. Država je pomogla puno, to nije sporno. Poduzetnici će uvijek reći da je mogla i više, ali moramo biti realni i svjesni situacije. No sigurno postoji prostora za ukidanje određenih parafiskalnih nameta, od kojih poduzetnici nemaju previše koristi, te za provođenje strukturnih reformi. S jedne strane poduzetnicima bi tako ostalo više sredstava za investicije ili povećanje plaća te bi se pojednostavili administrativni procesi, a s druge strane država bi mogla isto tako uštedjeti ako bi racionalizirala vlastite ustanove i organizacije povezane s tim istim nametima. Ako bi to značilo manje zaposlenih u javnim poduzećima, mislim da bi se lako u toj postavci stvari za njih pronašlo posla u realnom sektoru. Oko donošenja takvih odluka, pogotovo u ovim okolnostima, mislim da bi Vlada morala biti ipak malo brža. Vjerujem da bi to bez sumnje bila win-win situacija. 

Komentirajte prvi

New Report

Close