Tržište je, bez sumnje, prepoznalo mogućnosti koje proizlaze iz izravnog financiranja između pojedinaca bez posredstva financijskih institucija. Zaključak je to koji se može donijeti iz rezultata koje je postigla prva hrvatska platforma za otkup nedospjelih e-računa, PlatiMe, u prvoj godini svoga poslovanja.
Prošlu godinu završili su s vrijednošću izloženih računa većom od 40 milijuna kuna, čime je opravdana tvrdnja da Hrvatskoj nedostaju inovativne fintech usluge.
“Od samih početaka jasno smo komunicirali prednosti koje imaju pošiljatelji, a koje primatelji e-računa, kao i mogućnosti oplemenjivanja kapitala za otkupitelje. Unatoč prvotnoj skepsi primatelja, vrlo brzo su prepoznali kako i sami mogu profitirati od viška likvidnosti”, ističe Tea Kolak, direktorica tvrtke PlatiMe.
Ušteda na troškovima
Riječ je o tome, naglašava Kolak, da se prijevremeno financiranje, odnosno otkup nedospjelih računa može dogovoriti direktno između pošiljatelja i primatelja, bez posredstva otkupitelja.
“Pošiljatelji u pravilu izlažu na PlatiMe kada ne žele ili ne mogu čekati 30 ili 60 dana kako bi naplatili račune u valuti koji su dali svome dobavljaču, u našem slučaju primatelju e-računa. Takvi računi izlažu se uz određeni diskont, što se pokazalo kao odlična poslovna prilika za same primatelje koji imaju višak likvidnosti i sada su u poziciji otkupiti vlastita potraživanja uz diskont, na zadovoljstvo obiju strana. Tvrtka pošiljatelj je došla do kapitala koji joj omogućava likvidnost, a tvrtka primatelj je zaradila na svom višku kapitala”, pojašnjava Kolak.
Ako primatelj nije dovoljno likvidan da iskoristi pravo prvokupa, ili se drži poslovne politike da račune ne plaća prije dospijeća, svejedno je važan sudionik u izravnom financiranju svojih dobavljača.
“Odobravanjem računa pošiljatelja, primatelj nastupa kao dobar poslovni partner jer time umanjuje rizik u poslovanju dobavljača. Otvara im put do otkupitelja i priljeva svježeg kapitala, bez suvišne papirologije”, ističe direktorica tvrtke PlatiMe.
Potpora lokalnim tvrtkama
U ulozi primatelja na Platime sve je veći broj jedinica lokalne samouprave, odnosno drugih javnih i sektorskih naručitelja kojima prihodi iz diskontiranja nisu prioritet, ali su svjesni da prijevremenom naplatom nedospjelih potraživanja njihovi dobavljači posredno opet ulažu u lokalne zajednice.
“Gotovo da ne postoji poslovni subjekt ili organizacija koja ne koristi cesije kao način plaćanja ili naplate potraživanja. Grad Split među prvima je prepoznao mogućnosti koje njihovim dobavljačima, pošiljateljima e-računa, pruža taj klik odobrenja koji im daju na PlatiMe. U ocjeni vlastitog korisničkog iskustva posebno su istaknuli zadovoljstvo činjenicom da svojim dobavljačima omogućuju stabilniju likvidnost i bolji nadzor nad kapitalom”, rekla je Tea Kolak.
Sigurnost procesa
Kao još jedna prednost među korisnicima platforme PlatiMe često se ističe jednostavnost korištenja i sigurnost procesa jer se sklapa eUgovor koji se ovjerava naprednim elektroničkim potpisom. Takav ugovor ima pravnu snagu ugovora potpisanog i ovjerenog kod javnog bilježnika i kao takav je nepobitan dokaz poslovne aktivnosti. Osim toga, čitav je proces efikasniji i brži, nego klasično potpisivanje cesije. Kolak naglašava kako su povratne informacije korisnika u tom smislu i više nego pozitivne.
Velika dostupnost tvrtkama
“U Hrvatskoj trenutno barem 100.000 poslovnih subjekata ima mogućnost izlagati na PlatiMe jer je sustav povezan sa servisom mojeRačun, najvećim informacijskim posrednikom na tržištu. Računi se mogu izlagati odmah, prilikom izrade, ili korisnik naknadno, nakon što je poslao e-račun, može odlučiti želi li izložiti jedan ili desetine računa odjednom. Imamo na stotine primjera gdje se kupoprodaja odvila u svega 24 sata, iako naravno postoji mogućnost da kupac ne dobije zadovoljavajuću ponudu pa se proces izlaganja ponavlja”, ističe Kolak.
Visina diskonta
Diskont koji pošiljatelj daje prvenstveno ovisi o nominalnom iznosu računa. Uobičajena je praksa da će se pošiljatelji računa u kategoriji 10 do 20 tisuća kuna odreći većeg postotka u svrhu brže naplate, dok će oni s većim iznosom računa postaviti manji diskont.
“Povratna informacija korisnika je da od diskonta imaju veću korist, nego gubitak. Visina troška za pošiljatelje kreće se u prosjeku koji je uobičajen kod faktoringa, no realizacija je puno brža, a naplata sigurnija. To je mnoge potaknulo da se na platformi nađu u sve tri uloge – pošiljatelja, primatelja i otkupitelja”, pojašnjava direktorica platforme.
Provjera financijskih pokazatelja
Otkupom nedospjelih e-računa otkupitelji mogu ostvariti veći prinos za isto vremensko razdoblje u usporedbi s depozitom u banci i to s minimalnim rizikom jer, naglašavaju iz PlatiMe, na platformi nema mjesta za takozvane “loše dugove”. Podsjećaju kako se na platformi isključivo izlažu nedospjela potraživanja, a svaki sudionik se može provjeriti kroz servis mojBI.
“Osim što povezanost sa servisom mojeRačun omogućuje pošiljateljima da izlože eRačun odmah nakon što su ga poslali, kao i primateljima da automatiziraju proces potvrde, odnosno potpisa Ugovora o ustupu potraživanja, potencijalnim otkupiteljima dostupna je usluga mojBI kako bi mogli provjeriti bonitetnu ocjenu primatelja tog eRačuna. Koristeći se uslugom mojBI, uz vlastitu procjenu i analizu rizika, statistika naplaćenih potraživanja za 2021. godinu za otkupitelje na platformi je bila 100 posto”, naglašava Kolak.
Što sve pruža mojBI
Ono po čemu se mojBI razlikuje od sličnih servisa na tržištu je to što je ova usluga jedini automatizirani sustav informiranja o statusu blokade tvrtki u Hrvatskoj. Osim toga, pruža više od 60 financijskih, profitabilnih i bonitetnih pokazatelja, pregled blokada i stečajeva za više od 300.000 poslovnih subjekata u Hrvatskoj. Uz to, tvrtke mogu zatražiti polugodišnje izvještaje o poslovanju kupaca, dobavljača i konkurencije te pretraživati poslovni adresar.
“Podaci se unutar mojBI ažuriraju svakodnevno, što sudionicima na platformi omogućuje da kroz ažurne i relevantne informacije smanje rizik i unaprijede poslovanje, odnosno lakše donesu odluku s kim će surađivati na PlatiMe i izvan njega”, kaže Kolak.
Dobra potraživanja
Navode potvrđuje i činjenica da e-račun poslan putem servisa mojeRačun prolazi automatsku provjeru statusa blokade kupca za vrijeme trajanja valute plaćanja. U slučaju blokade, korisnik odmah zaprimate obavijest, no informirat će ga se i ako je kupac bio u blokadi u prethodnom periodu te koliko dugo.
“Uz ovakve alate, za svakog sudionika na platformi nedvojbeno se mogu utvrditi pokazatelji uspješnosti. Zbog razine sigurnosti koju pruža mojBI, sklapanje eUgovora i jednostavnost korištenja platforme, brzo je prepoznato da je PlatiMe mjesto za tvrtke s viškom likvidnosti koja se dodatno može oplemeniti. Danas možemo reći da je interes onih koji traže kapital i onih koji ga imaju viška 50/50”, zaključila je Kolak.
* Sadržaj omogućio mojeRačun