Croatia baterije d.d. jedan je od vodećih europskih proizvođača džepnih svjetiljki s godišnjom proizvodnjom od oko milijun komada. Na hrvatskom tržištu džepnih svjetiljki ta zagrebačka tvrtka ima 70 postotni udjel, a 94 posto proizvedenih svjetiljki plasira se u izvoz, uglavnom u europske zemlje. No nakon što je u prethodnih nekoliko godina tvrtka imala strategiju širenja na izvaneuropska tržišta poput Egipta i Indije, te na asortiman vojnih svjetiljki, menadžment CB-a je procijenio da proizvodnja više nije rentabilna te se do kraja ove godine planira ugasiti.
Pariški ‘Grand prix’
Kako je objasnio predsjednik Uprave Croatia baterija, Dražen Ivanešić, zbog konkurencije iz Kine i pada cijena, nerentabilna je svaka proizvodnja ispod 3,000.000 svjetiljki godišnje. Kako je prije četiri godine prestala proizvodnja baterijskih uložaka u CB-u, točno na svoju 100. obljetnicu tvrtka će potpuno ugasiti svoju proizvodnju, koja osim svjetiljki obuhvaća još i akumulatore, primarne stanice i žarulje. Croatia baterije osnovao je kao radionicu 1907. godine u Zagrebu Ivan Paspa, tadašnji šef rasvjete u Bečkom dvorskom kazalištu, a kasnije i Hrvatskom zemaljskom kazalištu. Tvornicom je postala 1918., a u svojim počecima prvenstveno se bavila proizvodnjom baterija i popravkom elektromotora. Za svoje proizvode CB je već 1935. godine dobio “Grand prix” na izložbi elektroopreme u Bruxellesu, a sljedeće godine i na sličnom događanju u Parizu.
Prihod 106 milijuna kuna
Najpoznatiji brend kojeg je ova tvrtka imala bila je plosnata baterija od 4,5 volti pod imenom “Croatia” s likom žene u posavskoj narodnoj nošnji po čemu je bila poznata i diljem Europe. No kako se tržište mijenja, tako se mijenjala i tvrtka Crotia baterije te je sve veći dio njena poslovanja usmjeravan k uslugama, istovremeno smanjujući proizvodnju. Prema Ivanešićevim riječima, proizvodnja je u 2005. godini činila svega 7,5 posto ukupnog prihoda Croatia baterija od 106,5 milijuna kuna. Tvrtka danas djeluje u sklopu grupe Orbico koja se primarno bavi distribucijom prehrambenih te proizvoda široke potrošnje. Tako i CB najveći dio svojeg prihoda ostvaruje distribucijom robe široke potrošnje, ponajviše u baterijskom segmentu, i to prodajom njemačke Varte. Predsjednik Uprave CB-a objasnio je da se upravo radi na zbrinjavanju 66 njihovih radnika, od ukupno 198, a koji su zaposleni u neposrednoj proizvodnji te da nitko od njih neće ostati na ulici.
U godinu dana prihod utrostručen
Većinski vlasnik CB-a je Branko Roglić, koji ima 78,12 posto dionica, dok, prema podacima Zagrebačke burze, Hrvatski fond za privatizaciju raspolaže s 15,27 posto. Dionice Croatia baterije u kotaciji Javnih dioničkih društva kotiraju na Zagrebačkoj burzi. Izdano je 180.090 dionica, a cijena dionice bilježi stalni rast. Tako je krajem prošle godine cijena dionice bila 300 kuna da bi ovih dana dosegla najvišu cijenu od 350 kuna, a prosječnu od 340. Iako je tvrtka gotovo utrostručila prihod u 2005. u odnosu na 2004. godinu, prvi čovjek Croatia baterija Dražen Ivanešić objašnjava da je to zbog preuzimanja distribucije sanitarnih proizvoda i kozmetike proizvođača SC Johnson Wax, a ne zbog razvoja temeljne djelatnosti. Trgovinu dionicama Croatia baterija te njihov rast predsjednik Uprave Ivanešić objašnjava spekulacijama da će se nakon gašenja proizvodnje njihov vrijedni prostor u Koturaškoj ulici u centru Zagreba iskoristiti za visokoprofitne investicije. Iako Ivanešić nije mogao govoriti o budućim planovima s proizvodnim pogonom, potvrdio je da tvrtka posjeduje zemljište od 57 hektara u Ivanić Gradu na kojem će se uskoro izgraditi centralno skladište veličine 15.000 kvadratnih metara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu