Hrvatska tehnološka kompanija Productive u suradnji s prestižnim udruženjem agencija SoDA (Society of Digital Agencies) provela je tijekom studenog i prosinca prošle godine istraživanje o promjenama u poslovanju 169 svjetskih agencija.
Ciljevi istraživanja bili su dobivanje pregleda poslovanja agencija u 2021. I prognoziranje razvoja u ovoj godini.
Problem interne komunikacije
“U odnosu na 2020. prošla je godina bila puno uspješnija, a sudeći prema istraživanju koje smo proveli sa SoDA-om, raste i optimizam pa su očekivanja od 2022. velika. Dio agencija već je došao do rezultata na pretpandemijskoj razini, a ostali se tome nadaju tijekom ove godine.
Agencijsko tržište bilo je ozbiljno pogođeno pandemijom, no ispostavilo se da je velik broj agencija relativno brzo reagirao i prilagodio se situaciji. Ipak, zabrinjava podatak da tek 4 posto njih može planirati svoje poslovanje za narednih godinu dana.
Tu su i pitanja pada kreativnosti i inovativnosti zaposlenika te slabija interna komunikacija. Svi znamo da je zbog pandemije rad na daljinu postao uobičajen pa čak i poželjan, ali on je ostavio i neke posljedice na poslovanje.
Interna komunikacija je slabija, tu je i problem zapošljavanja, odnosno potrage za talentiranim radnicima koja je sve teža jer je tržište postalo globalno – ako radite na daljinu, imate puno više izbora nego prije”, kaže Gabrijela Bošnjak, Senior Business Development Representative u Productiveu.
U rezultatima su primijetili kako manji broj agencija radi prema Time & Materials modelu, odnosno ne naplaćuju usluge prema utrošenim satima.
Prema podacima koje Productive ima, vide da je riječ o modelu s kojim agencije garantirano ne preuzimaju financijski rizik na sebe, a iako često nisu odvažne predložiti ga klijentima, ispostavilo se da je taj model bolji ne samo za klijenta koji plaća točno ono što dobije, nego i za agenciju.
Za više od trećine agencije iz istraživanja 2021. je bila najbolja ili među najboljima. A kakva će onda biti ova godina? Bošnjak kaže da su prognoze optimistične i da se očekuje rast, premda će određeni problemi i izazovi ostati.
“Naši rezultati pokazuju da će među glavnim ciljevima ulaganja ostati potraga i zadržavanje talenta, odnosno zapošljavanje, koje se s uvođenjem rada na daljinu drastično promijenilo. Povećanje efikasnosti i optimizacija poslovnih procesa prioritet su za više od polovice agencija, a dobar dio njih fokusirat će se na rebrending.
Osim kvalitetnog proizvoda ili usluge koje uvijek treba razvijati i usavršavati, primjećujemo da je jedan od ključnih uvjeta mogućnost planiranja. Ako možete pratiti podatke o poslovanju u realnom vremenu, to će vam omogućiti donošenje boljih odluka za vašu agenciju, kao i kvalitetnu pripremu za budućnost.
Bolje planiranje sigurno će dovesti i do zdravije poslovne kulture i boljih uvjeta rada. S obzirom na to da znamo da je to jedan od najvećih problema agencija – 57 posto njih čiji zaposlenici osjećaju burnout – ovo je dobar put prema boljim uvjetima rada, što u konačnici dovodi do zadržavanja senior i drugih najboljih zaposlenika u industriji, što će vam pomoći da ostanete konkurentni”, kaže Bošnjak.
Praćenje ‘real time’
Međutim, značajan problem i dalje ostaje burnout, a naša sugovornica kaže da sve počinje kada je agencijama teško pratiti i planirati poslovanje pa i u kraćim razdobljima.
“Jedan od mogućih razloga krije se u činjenici da manje od polovice agencija obuhvaćenih istraživanjem prati svoju profitabilnost u realnom vremenu. Taj problem zatim povlači i druge za sobom, npr. teško je zapošljavati ako ne znate kakvi će vam prihodi biti za šest mjeseci.
Hoćete li imati dovoljno posla da platite nove zaposlenike, ili, s druge strane – što ako dođe do većeg rasta, a vi nemate dovoljno zaposlenika koji bi mogli obaviti posao? Upravo ovdje, recimo, dolazi do burnouta: oni koji su zaposleni često moraju preuzeti više obaveza na sebe jer preko noći je teško pronaći idealnog radnika.
Upravo zato nastao je Productive – kako bi agencije mogle na jednom mjestu imati sve poslovne procese i kontrolirati ih. Boljim planiranjem, organizacijom i praćenjem projekata u stvarnom vremenu stvara se i bolja radna atmosfera pa su sami zaposlenici sretniji i zadovoljniji, a tako postoji i veća šansa da budu produktivniji, kao i da ostanu”, ističe.
Pojasnila nam je i ključne razlike između europskih i američkih agencija koje se na početku najviše očituju u percepciji samog poslovanja. Tako u Europi, kaže Bošnjak, praktički nije poželjno reći da je cilj zarada, dok u SAD-u s time nemaju problema.
“No, zanimljiv je podatak iz našeg istraživanja da 63% agencija iz Europe već koristi integriranu platformu koja im u realnom vremenu pokazuje razinu profitabilnosti projekata, dok je kod američkih agencija takav slučaj kod njih 32%. Čini se pomalo paradoksalno na prvi pogled, a razlozi bi mogli biti organizacijski, kao i kulturološki.
U našem istraživanju sudjelovalo je 37% agencija iz SAD-a i 42% iz Europe. Prema našim rezultatima, vidimo da više agencija u SAD-u primarno radi na daljinu – 37% naspram 14% europskih, a možemo dodati i 35% onih koji rade prema hibridnom modelu u SAD-u. To je velika razlika u odnosu na pretpandemijski period, kad su remote i hibridni rad činili zanemarivi postotak”, kaže Bošnjak.
Productive je spin-off startup hrvatske IT tvrtke Infinum i jedinstveni alat za upravljanje poslovanjem agencija koji korisnicima nudi moderan user interface (UI). U posljednje dvije godine zabilježili su rast od 300%, i to bez vanjskih investicija.
“Ponosni smo što smo na trećem mjestu na izboru za najboljeg poslodavca u Hrvatskoj u kategoriji organizacija do 50 zaposlenika.
Productive je danas stabilna kompanija s više od 10.000 korisnika diljem svijeta, a očekujemo daljnji rast, s posebnim fokusom na američko tržište, gdje želimo ojačati prisutnost. SaaS industrija u cijelom svijetu je u kontinuiranom rastu i očekuje se da će se još razvijati pa u skladu s time očekujemo sve bolje rezultate i u Productiveu”, zaključuje Gabrijela Bošnjak.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu