Diljem svijeta mali regionalni proizvođači bezalkoholnih pića uspješno odolijevaju konkurenciji velikih globalnih igrača, a među njima je i hrvatska Jamnica. Dok multinacionalne kompanije poput Coca-Cole ubrzo nakon dolaska na novo tržište gotovo potpuno uguše lokalnu konkurenciju malih proizvođača gaziranih pića, mnogo je onih koji se u drugim segmentima proizvodnje bezalkoholnih pića poput sokova i flaširane vode, posebno u istočnoj Europi, bez većih problema nose s takvim divovima.
Važno tržište vode
Coca-cola je neupitni tržišni lider u istočnoj Europi gdje ima ukupan udjel od 22,3 posto na tržištu bezalkoholnih pića. Kako javlja Euromonitor International Coca-Cola je u toj regiji uvjerljivo prva u prodaji gaziranih pića i ima ukupan tržišni udjel od 43,2 posto, no jaka je i na tržištu flaširane vode sa 8,7 posto udjela, voćnih sokova sa 18,5 posto te sportskih i energetskih pića sa 17,2 posto. Ovi rezultati ujedno potvrđuju i značaj tržišta istočne Europe za Coca-Colu, a zanimljivo je što unatoč širokoj paleti proizvoda koju kompanija nudi na tom tržištu ni jedan nije ni blizu njezina ključnog brenda kojemu duguje i ime. Ipak, istraživanje Euromonitora provedeno u 18 istočnoeuropskih država pokazalo je kako pet regionalnih kompanija u Hrvatskoj, Češkoj, Estoniji, Latviji i Sloveniji na svojim tržištima imaju bolje rezultate od Coca-cole kada je riječ o vrijednosti tržišnog udjela. I u tim državama je Coca-cola tržišni lider u segmentu gaziranih pića, no regionalne kompanije zato imaju odlične rezultate u drugim segmentima.Tu pak najviše dominira tržište flaširane vode, a najbolji primjer je Češka gdje je taj segment profitabilniji od gaziranih pića u posljednjih deset uzastopnih godina.
To je pak razlog zbog kojega je kompanija Karlovarski Mineralni Vody uvjerljivi lider na češkom tržištu bezalkoholnih pića. Njezini proizvodi među kojima su perjanice Mattoni, Aquila i Magnesia, izuzetno su popularni u Češkoj, pa s obzirom da je tržište flaširane vode čak 150 milijuna dolara vrijednije od tržišta gaziranih pića malo je vjerojatno da golema marketinška mašinerija Coca-Cole može napraviti značajnije ugroziti prodaju Karlovarski Mineralni Vodyja.Slično je i u Hrvatskoj, gdje velika potražnja za flaširanom vodom postojano povećava prodaju tržišnog lidera Jamnice. Brojni Hrvati su uvjereni da je hrvatska voda najbolja u regiji i preferiraju je u odnosu na uvozne. Svjesni su toga i u Jamnici pa im je okosnica marketinške kampanje za brendove Jana i Jamnica upravo to kako se puni iz hrvatskih izvora. Zahvaljujući takvoj promidžbi, ali i zajedničkoj distributivnoj mreži s prehrambenim konglomeratom Agrokorom Jamnica je lani držala 62,6 posto tržišta flaširane vode u Hrvatskoj. To je pak omogućilo ulaganja u poslovanje s čajevima i prirodnim sokovima gdje je tvrtka također tržišni lider.
Sokovi bez konkurencije
Inače, osim flaširane vode u istočnoj Europi je itekako važno i tržište prirodnih sokova. Dobar primjer je slovenski Fructal kojeg je 2011. godine kupio srpski Nektar. Srpska kompanija je ubrzo najveći slovenski proizvođač bezalkoholnih pića, ponajviše zahvaljujući dominaciji Fructala u segmentu sokova. Ta je kompanija izuzetno osnažila pozicije probojem na kioske i male trgovine gdje su njezini proizvodi najčešće bili jedini te vrste.Slično je bilo i s Estonskom kompanijom Le Coq koja je dobit ostvarenu kao vodeći nacionalni proizvođač sokova investirala u pokretanje cijele palete proizvoda u tom segmentu i za to tržište revolucionarnu ideju uvođenja pakiranja sokova od dvije litre.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Normalno da Agrokor na najbolje pozicije u Konzumu gura svoje ali ne može se osporiti da Jamnica ima redom sve odlične proizvode. Ne treba zanemariti ni kioske Tiska gdje su sve isključivo njihova pića. Nažalost stradat će ostali domaći proizvodjaci….Studenac se ne sjećam kad sam vidio na polici,Studena i Lero su navodno isto pred gašenjem a Bistra će se isto prestat proizvodit. Protiv Agrokora na hr tržištu teško se boriti i zbog njihovih rasprostranjenih Konzuma i kioska i zbog kvalitete Jamnice
ne znam jesi li se nekad bavio prodajom nečega. ja nisam radio u trgovačkim centrima, ali jesam za njihove dobavljače.
sve što trgovački centri imaju jesu police i vrijeme. zbog velike cjenovne konkurencije, profit im ovisi isključivo o popunjesti polica i prometu na tim istim policama.
prema tome, ne da nije normalno, nego je krajnje nenormalno da trgovački centri stalno guraju neke proizvode, umjesto da se prilagođavaju prometu. pravi trgovački centri i vlastitu robnu marku, a kamoli proizvod “istog vlasnika”, stavljaju u ravnopravne uvjete s drugim proizvodima, jer im je cilj prilagoditi se kupcima, a ne da se kupci prilagođavaju njima, što je viđeno u istočnom bloku od 1945-1990, a u hrvatskoj to viđamo od 2000-2013.
već je toliko puta i empirijsko dokazano da takva antiekonomska politika poslovanja vodi u propast, a vidjeli smo to i uživo, no glave zadojene staljinizmom su tvrde.
Ja kvalitetnije vode u boci i ljepse ambalaze od Jane nisam vidio u Europi, a relativno sam dosta putovao.
Juicy sokovi su isto stvarno kvalitetni.
Normalno da Agrokor na najbolje pozicije u Konzumu gura svoje ali ne može se osporiti da Jamnica ima redom sve odlične proizvode. Ne treba zanemariti ni kioske Tiska gdje su sve isključivo njihova pića. Nažalost stradat će ostali domaći proizvodjaci….Studenac se ne sjećam kad sam vidio na polici,Studena i Lero su navodno isto pred gašenjem a Bistra će se isto prestat proizvodit. Protiv Agrokora na hr tržištu teško se boriti i zbog njihovih rasprostranjenih Konzuma i kioska i zbog kvalitete Jamnice
gdje su autoru dokazi da multinacionalke gotovo potpuno unište male proizvođače? ili je to sam nabačeno bez provjera, da se ispuni norma piskaranja?
pića su jedan od segmenata tržišta gdje je konkurencija najveća, a kako je potražnja elastična, mnogo opcija je u igri, i svuda ima puno konkurencije. mali propadaju ako ne nađu svoju tržišnu nišu.
kod nas coca-cola još i dobro stoji s obzirom na trenutnu todorićevu presiju. nikad ne kupujem todorićeve proizvode, a kad odem u konzum, gotovo uvijek vidim desetke redova jamnicinih proizvoda, a uski prostori predviđeni za coca-colu, vindiju i slične redovno su nepopunjeni.
tako se može raditi ako trgovcu nije važan vlastiti profit nego “viši interes” guranja proizvoda istog gazde, no na dugi rok to je siguran put u propast. agrokor je tvrtka nastala na marksističkom negiranju tržišne ekonomije i opstaje sve dok su na vlasti marksistički političari iz hdz-a i sdp-a koji će ih protežirati makar se sve drugo raspalo. kad to jednom stane, agrokor će se urušiti kao kula od karata.
Uključite se u raspravu