Velik problem je u sporosti sustava

Autor: Nikolina Buljan / VLM , 08. studeni 2012. u 22:00
Miljenko Vaić, Ljerka Puljić, Mladen Cerovac, Cristian Cring, Miodrag Šajatović/PIX

Iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja poručuju kako krivnja nije na Agenciji, već na tvrtkama koje dostavljaju nepotpune zahtjeve o akvizicijama.

Približavanjem Hrvatske Europskoj uniji tržišno natjecanje tvrtkama će donijeti potpuno novu perspektivu. Miljenko Vaić, direktor prodaje Nestlé Adriatica, spomenuo je na drugom panelu konferencije "Tržišno natjecanje u Hrvatskoj – Europska perspektiva", koji se održao srijedu u Zagrebu, kako ne treba praviti razliku između tvrtki koje proizvode u Hrvatskoj i onih koje poput Nestléa samo posluju u Hrvatskoj. Na pitanje čime opravdava svoje stavove i ne bi li Hrvatska trebala određenim mjerama ići u korist domaćih proizvođača, Vaić odgovara: "To što Nestlé za sada u Hrvatskoj nema proizvodnju, to ne znači da je neće imati u budućnosti. Oni koji su devedesetih imali određene pogodnosti samo zato što su proizvođači nisu znatnije izašli na druga tržišta izvan okvira bivše Jugoslavije. Samo kao konkurentan igrač možete opstati na tržištu na kojem posluju domaće i strane tvrtke. Ako ste povlašteni, niste motivirani da se razvijate." Iznesenu tezu opravdao je i zamjenik predsjednice Vijeća Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja Mladen Cerovac, koji je rekao da hrvatski zakoni ne prave razliku između domaćih i stranih tvrtki te da je iznimno opasna igra stvarati nacionalne šampione. "Žao mi je što to moram reći, no tržišna utakmica ima i sanitarnu ulogu, a to je da počisti s tržišta one koji ne zadovoljavaju standarde", kaže Cerovac.

Problemi oporezivanja

No nije situacija samo devedesetih išla u korist domaćim proizvođačima, tvrdi Cristian Cring, potpredsjednik Japan Tobacco International Adriatica. Japan Tobacco je zbog neizjednačene pozicije s drugim duhanskim proizvođačem morao 2002. godine otići iz Hrvatske. Prije dvije i pol godine tvrtka se vratila zato što je država ukinula ograničavajuće stavke u zakonu povezane s oporezivanjem, koje su do tada išle na ruku drugoj tvrtki, time aludirajući na Adrisove duhanske pogone. "JTI vjeruje kako samo potpuna i dosljedna implementacija hrvatskog zakonodavstva i standarda EU može osigurati jednak i otvoren pristup svim maloprodajnim kanalima za sve proizvođače na tržištu. Od takvog konkurentnijeg tržišta koristi će imati prije svega potrošači, jer će imati na raspolaganju širi izbor kvalitetnih proizvoda po povoljnim cijenama", rekao je Cring.

Izdavanje odobrenja

Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica Uprave Agrokora, dodala je kako smatra da hrvatski potrošači imaju izbora, posebice kada je o Konzumu riječ. "Agrokoru nije cilj protežirati ni jednog proizvođača duhanskih proizvoda jer oni od toga nemaju koristi", odgovorila je Puljić.  Kao puno veći problem zaštite tržišnog natjecanja vidi sporost sustava. Naime, kaže kako problem nastaje kada jedna tvrtka želi preuzeti udio u nekoj drugoj, tada se na vrijeme ne dobivaju podaci koliko će u konačnici tvrtka preuzimatelj dobiti udjela u mjerodavnom tržištu. Kao glavnoga krivca u tom procesu vidi Hrvatski zavod za statistiku. Također kao problem navodi dugo vrijeme čekanja odobrenja o preuzimanju koje prema zakonu tvrtka preuzimatelj mora tražiti od Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, koja se obično svede na razdoblje do godinu dana. Cerovac odgovara da krivnja nije na Agenciji, već na tvrtkama koje dostavljaju nepotpune zahtjeve o akvizicijama te se oni mjesecima moraju nadopunjavati, što produžava čitav proces koji bi u pravilu od podnošenja prijave do donošenja odluke trebao trajati trideset dana.

Regionalni kontekst

Ljerka Puljić: Konkurencija Agrokoru donijela dobro

Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica Uprave Agrokora, kaže kako je konkurencija na tržištu Agrokoru donijela samo dobro jer su se uspjeli profilirati kao tržišni lider u više sektora, ali i kao izazivač u širem regionalnom i europskom kontekstu.

Komentirajte prvi

New Report

Close