Veći popusti su uvjet opstanka

Autor: Majda Žujo , 16. studeni 2012. u 19:33
Portali za grupnu kupnju također će morati poraditi na kvaliteti ponude kako bi privukli kupce

Marketinški aspekt grupne kupnje počeo je splašnjavati nakon početnog entuzijazma kompanija.

Američki portal za grupnu kupnju Groupon i njegova američka konkurencija nalaze se u sve većim problemima, a da bi se spasili od propadanja, morat će promijeniti model poslovanja. Njihova je osnovna namjena bila da promijene način oglašavanja malih poduzeća, a umjesto toga poduzeća su shvatila da im takva promocija previše i ne koristi. I dok se u Americi najveći bum grupne kupnje dogodio prošle godine, na hrvatskom tržištu sve je više portala za grupnu kupnju. Njihov broj, čini se, bit će još i veći, što znači da će im biti sve teže opstati na tržištu i izboriti se za svoj dio kolača.

Raznovrsnost usluga
Da im se to ne bi dogodilo, hrvatske inačice ovakvih portala možda bi trebale učiti na tuđim greškama. Na tržištu koje u Hrvatskoj vrijedi tek oko milijun eura, već sada ih je više od 50, s tim da vodeća tri (Kolektiva, KupiMe i Ponudadana) zajedno drže više od 70 posto tržišta. "U vrijeme recesije kada su kupci još više cjenovno osjetljivi, pogotovo oni mlađi koji čine najveći dio kupaca, portali za grupnu kupnju imaju šanse opstati samo ako su cjenovni popusti vrlo izraženi (prelaze 30 posto od redovne cijene proizvoda)", smatra Blaženka Knežević, profesorica na Katedri za trgovinu Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Luka Baranović, menadžer u Odjelu poslovnog savjetovanja Deloittea, smatra pak da će se dugoročno portali za grupnu kupnju morati usmjeriti na povećanje kvalitete i raznovrsnosti usluga koje nude ponuđačima proizvoda ili usluga kako bi im takav oblik oglašavanja bio isplativ, a osim toga morat će se usredotočiti na znatno šira zemljopisna područja.

Kako kaže, popusti privlače kupce, međutim za prodavače znače smanjivanje marži, a zbog učestale ponude popusta kupci bi potencijalno mogli očekivati trajno sniženu cijenu zbog čega će, na primjer, trgovački lanci i dalje preferirati vlastite kanale oglašavanja. "Ovakav je način oglašavanja relativno isplativ tvrtkama koje imaju visoke nominalne bruto marže i malu ili nikakvu konkurenciju, poput onih koje u ponudi imaju ekstremne sportove ili tretmane za uljepšavanje. Također je potencijalno isplativo i manjim tvrtkama kojima nedostaju vlastiti kapaciteti za oglašavanje", smatra Baranović. "Uočavamo proces koncentracije tržišta grupne kupnje gdje se od pedesetak portala profiliralo njih pet najvećih i najposjećenijih na kojima najveći broj kupaca pronalazi i kupuje kupone s popustima. Uz to, pojavili su se i potpuno novi, tzv. agregatori grupnih ponuda, koji sada bilježe velik rast posjeta jer korisnik na jednome mjestu dobiva pregled većine povoljnih ponuda te može lako usporediti cijene", kaže Knežević dodajući kako je tržište grupne kupnje zasićeno, ulazak više nije tako lak i profiliranje ponuda postaje sve teže.

Veliki sve veći
"Veliki igrači zauzimaju sve veći tržišni kolač, a cjenovno orijentirani kupci traže sve povoljnije ponude i zapravo se pretvaraju u 'lovce na kupone'. Održavanje u takvim uvjetima podrazumijevat će pružanje veće pouzdanosti i dodane vrijednosti usmjeravanjem i njegovanjem pojedinih kategorija. Možda je izlaz u grupnom pristupu po principu 'category killer' koji je odavno poznat u stvarnome maloprodajnom svijetu", poručuje Knežević, no ističe i problem upitne istinitosti ponuda te njihova izvršenja pa bi portali za grupnu kupnju izlaz mogli tražiti u većem ograničavanju broja kupona koji se prodaju kako bi se pouzdanost izvršenja usluge povećala, što bi za posljedicu imalo i povećanje imidža samog portala za grupu kupnju.

Div na koljenima

Trgovci odustaju od Groupona
Groupon je prošlog tjedna objavio kako mu je vrijednost dionica pala za 30%, na 2,76 dolara, što je najniža razina do sada. Tržišna vrijednost tvrtke srozala se na 1,8 mlrd. dolara, i to sa 13 milijardi koliko je vrijedila kada je izašla na burzu. Prije samo godinu dana, kada je izašao na burzu, Grouponova je dionica vrijedila 20 dolara zahvaljujući onima koji su ulagali u marketing, a zapravo nisu u potpunosti razumjeli model koji im se nudi. Sada su ti isti oglašivači shvatili da im to ulaganje nije posve sigurno i ne donosi profit. Tako čak 39 od 115 trgovaca, koji su se na Grouponu promovirali tijekom jeseni, više neće sudjelovati u njihovim promocijama.

Komentirajte prvi

New Report

Close