Kada je prije pet godina u Tehnološkom parku u Varaždinu pokrenut startup projekt telemetrijskog nadzora prometa Mobilisis, vjerojatno je većina ljudi koji su znali za to bila uvjerena da se radi o hobiju nekolicine FER-ovaca koji neće izaći iz sfere "zanimljive ideje" i prostora samog Parka.
No, danas je Mobilisis ozbiljna tvrtka s 30-ak zaposlenih inženjera i 10-ak milijuna kuna godišnjeg prometa koja je već dva puta zbog svojeg ubrzanog razvoja i širenja poslovanja morala seliti u veći poslovni prostor. Sada su svoje sjedište pronašli u poslovnoj zgradi u gospodarskoj zoni Jalkovec kod Varaždina. "Početkom godine smo doznali da se na natječaju prodaje vrlo prostrani i kvaliltetni novoizgrađeni poslovni prostor u Jalkovcu. To je trebalo biti sjedište jedne građevinske tvrtke koja je u međuvremenu zapala u probleme. U suradnji s bankom koja nas je kreditno pratila, uspjeli smo za oko pet milijuna kuna kupiti i opremiti ovaj prostor", pojašnjava Krešimir Meštrić, direktor i jedan od šest suvlasnika ove tehnološke tvrtke. Glavnina usluga Mobilisisa odnosi se na telemetrijsku tehnologiju baziranu na GPS-u kojom se prate parametri na vozilima te se, prema potrebi, oni mogu obrađivati u realnom vremenu.
Najčešće se radi o senzorima koji bilježe potrošnju, brzinu, zaustavljanje, tlak u gumama, rad motora, uvjete u teretnom prostoru itd. Ovakvi uređaji, ovisno o zahtjevima kupaca, mogu istovremeno pratiti i 30 raznih varjiabli. Najsloženiji su sustavi koji se ugrađuju na kamione koji prevoze posebno opasne terete – npr. cisterne za gorivo. "Postoji stanovita razlika između trendova u ugradnji sustava nadzora prometa u Europi i u Hrvatskoj. U EU se takvi sustavi najčešeće ugrađuju da bi kamion, roba i čitavi sustav prijevoza bio što sigurniji i pouzdaniji. Kod nas pak najviše prevladavaju sustavi kojima tvrtke kontroliraju što se i kako radi s njihovim kamionima", navodi Meštrić. Trenutno su njihovi korisnici 30-ak velikihi tvrtki te veliki broj manjih poduzetnika s ukupno 10-ak tisuća vozila.Mobilisisovi sustavi se danas ugrađuju u vozila, ali i zgrade, u čitavoj Europi, no za sada im je i dalje primarno tržište Hrvatska.
"Zadnjih godina ostvarujemo veliki rast, i 30-ak posto godišnje, tako da je izvjesno da ćemo vrlo brzo veći dio realizacije imati na eurpskom tržištu nego na domaćem. Ulazak naše zemlje u Europsku unije je bio izrazito pozitivan moment za nas jer nam je uvelike olakašao poslovanje i otvorio perspektive. Mi sada bez problema možemo otići s opremom na sajam u Beč, a nakon toga zrakoplovom na poslovne razgovore i prezentaciju u München ili London te dogovoriti posao i isporučiti robu. Prije je to bio mali poduhvat", kaže prvi čovijek Mobilisisa. Dodaje da su u ozbiljnim planovima da svoju drugu tvornicu otvore negdje u Njemačkoj iz koje bi se pokrivalo tržište zapadne Europe. Kao svoju veliku prednost u varaždinskoj tvrtki ističu sinergiju hardvera i softvera.
"Ima mnogo IT tvrtki koje nude specijalizirani softver, a s druge strane na tržištu postoji bezbrojni ponuđači bazičnog hardvera. Mi svojim kupcima po njihovim specifikacijama izgrađujemo i hardver i softver, uz popratnu uslugu. To su mnogi prepoznali i zato nas koriste", kaže direktor Mobilisisa. Tvrtku je prepoznalo i Ministarstvo malog poduzetništva i obrta koje joj je prošle godine u okviru svojeg projekta poticanja inovativnog poduzetništva – Poduzetnički impuls te im je dodijeljeno bespovratno 218 tisuća kuna. Mobilisis je dobiveni novac iskoristio za završetak svojeg uređaja Wigo. "I uz pomoć novca od Ministarstva, razvijen je telemetrijski uređaj i pokrenuta njegova serijska proizvodnja tehnološki i funkcionalno superioran sličnim uređajima na tržištu.
Wigo daljinski prikuplja informacije iz različitih industrijskih grana (promet, meteorologija, poljoprivreda, komunalna djelatnost i sl.) i šalje ih u bazu gdje se pohranjuju, analiziraju i prezentiraju putem web portala. Glavna prednost ovog telemetrijskog uređaja u odnosu na postojeće uređaje tog tipa jest u broju i raznovrsnosti komunikacijskih sučelja, te broju inputa koji se na njega mogu spojiti, ukupno njih čak osam – 6 žično i 2 bežično, dok ostali uređaji mogu spojiti najviše pet inputa", pojašnjava Meštrić. Dodaje da se na ovom projektu radilo ukupno tri godine, a ukupni razvoj Wiga koštao je oko 5 milijuna kuna. Iako subvencija države čini samo 4 posto troškova razvoja, u Mobilisisu kažu da im je svaka pomoć, pa i ova od Ministarstva, uvelike pomogla.
Suvlasnik
U biznisu s ralicama
Jedan od suvlasnika ove tvrtke je i proizvođač ralica Rasco iz Varaždinu nedalekog Kalinovca u Podravini. Rasco je jedan od značajnijih isporučitelja ralica za snijeg visoke tehnologije. Da bi bili konkurentni, u Kalinovcu već neko vrijeme koriste tehnologiju Mobilisisa, a koliko im je to važno, dovoljno govori činjenica da su odlučili ući u vlasničku strukturu varaždinske tvrtke.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu