Poslovna 2021.
dRAGO mUNJIZA, DIREKTOR Lonije

U maloprodaji će jačati veliki europski lanci te nišni i lokalno udruženi trgovci

7-8 posto rasta osobne potrošnje u 2021. moglo bi se doseći bude li Covid ‘saniran’ do lipnja

Poslovni.hr
29. studeni 2020. u 22:01
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL

Ukupno gospodarstvo u našoj zemlji, posebice maloprodaja hranom, velik dio svojih prihoda i profitabilnosti “duguju” vršnim opterećenjima tijekom sezone i prihodu od turizma.

Osobna potrošnja izravno ovisi o potencijalu turističkih prihoda te kao glavna sastavnica BDP-a„gura“ isti prema rastu, stagnaciji ili padu. Znači, bilo kakvo predviđanje za 2021., kako za cijelu zemlju, tako i za sektore, treba sadržavati najbolji i najlošiji scenarij koji ovisi kada će svijet, Europa i Hrvatska izaći iz zatvaranja, bio on jasno definiran ili dijelom neproglašen, ali u suštini na snazi.

Najbolji scenarij u kojem se zaustavlja Covid i ukida najveći dio zatvaranja, omogućit će da dva najpropulzivnija kvartala (III i IV) 2021. budu pozitivna i poguraju potrošnju i BDP prema značajnijem rastu. Ako bi se izgubila i ta dva kvartala , u smislu normalne cirkulacije robe, novca i stanovništva/turista, tada bi se nastavio pad BDP-a na godišnjoj razini, a osobna potrošnja bi i dalje padala tempom između 5-10 posto.

Vjerujem da će Covid biti većim dijelom “saniran” do lipnja, pa će i trendovi i optimizam biti na visokoj razini i omogućiti dobre rezultate na godišnjoj razini (rast BDP-a od 5%, te osobne potrošnje 7-8% )

Dio poduzetnika imat će tijekom prvog dijela godine velike teškoće s realizacijom, te priljevima novca, pa je za nadati se da će načelno dogovorena europska sredstva pomoći početi pristizati već tijekom prvoga tromjesečja.

Sektor maloprodaje hranom će bilježiti daljnju koncentraciju na tržištu, a jačat će veliki europski lanci koji mogu dulje izdržati gubitke i pad prometa, te nišni malotrgovci poput dm-a, Mullera ili lokalnih trgovaca udruženih u grupacije (NTL, Ultra).

U 2021. očekujem i nastavak restrukturiranja Fortenove grupe, kod koje će biti na djelu “rightsizing u svim strateškim dijelovima grupe, te pojačanu prodaju njezinih nestrateških sastavnica.

U Grupi Lonia očekujem slične trendove kao i ostatku tržišta maloprodaje, te moguća dva scenarija –dobar i lošiji. Povišenje minimalne plaće, te manji porez na dobit i dohodak „osloboditi“ će dodatni dio sredstva za potrošnju u trgovini.

Kako je Lonia trgovina u grupi lokalnih trgovaca, nišnim i neovisnim o direktnom utjecaju turizma, i u slučaju ostvarenja lošijeg scenarija u svezi Covid krize te trendova u gospodarstvu, siguran sam da društvo može osigurati sigurnost radnih mjesta i plaća djelatnicima, redovitu opskrbu kupaca, te povrat na investiranu dobit vlasnicima iznad prosjeka industrije, čak i na europskoj 
razini.

New Report

Close