Tržišna pravila vrijede i u krizi

Autor: Josipa Ban /VLM,Nikolina Buljan / VLM , 07. studeni 2012. u 22:01
Na konferenciji su sudjelovali Andrash Toth, Olgica Spevec i Laszlo Gyerko/PIX

Sudionici konferencije ‘Tržišno natjecanje u Hrvatskoj – Europska perspektiva’ nahvalili AZTN.

Cristian Cring, potpredsjednik Japan Tobacco International Adriatica, koji je u srijedu u Zagrebu bio sudionik panela na konferenciji "Tržišno natjecanje u Hrvatskoj – Europska perspektiva", ocijenio je da se većina trgovaca u Hrvatskoj ponaša kao u vrijeme komunizma.

"Potrošači u Hrvatskoj nemaju izbora. Turisti tako ne mogu naći brendove cigareta koje vole, a da bi ih našli, katkad moraju hodati i do dva kilometra", rekao je Cring. Dodao je kako se Japan Tobacco unatoč tomu što je 2002. otišao iz Hrvatske odlučio prije dvije i pol godine vratiti zato što je država ukinula ograničavajuće stavke u zakonu povezane s oporezivanjem, koje su do tada išle na ruku drugoj tvrtki, time aludirajući na Adrisove duhanske pogone. Odgovor na ove optužbe Cringu je dala Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica Uprave Agrokora, koja smatra da hrvatski potrošači imaju izbora, posebice kada je o Konzumu riječ. Spomenula je kako Agrokoru nije cilj protežirati ni jednog proizvođača duhanskih proizvoda jer oni od toga nemaju koristi, a tako je tvrdi i u slučaju drugih proizvoda koji se mogu pronaći na prodajnim mjestima te tvrtke. Miljenko Vaić, direktor prodaje Nestléa, zaključio je da kontrola tržišnog natjecanja u Hrvatskoj ide uzlaznom putanjom kako se država približava ulasku u Europsku uniju.

Zalaže se za izjednačena prava tvrtki koje proizvode u Hrvatskoj te onih koje na hrvatskom tržištu samo prodaju svoje proizvode. Na pitanje čime opravdava svoje stavove i ne bi li Hrvatska trebala određenim mjerama ići u korist domaćih proizvođača, Vaić odgovara: "To što Nestlé za sada u Hrvatskoj nema proizvodnju, to ne znači da je neće imati u budućnosti. Oni koji su devedesetih imali određene pogodnosti samo zato što su proizvođači, nisu znatnije izašli na druga tržišta izvan okvira bivše Jugoslavije. Samo kao konkurentan igrač možete opstati na tržištu na kojem posluju domaće i strane tvrtke. Ako ste povlašteni, niste motivirani da se razvijate." Svi panelisti konferencije, koju je organizirala Američka gospodarska komora u Hrvatskoj pod medijskim pokroviteljstvom Poslovnog dnevnika, složili su se kako u provedbi zaštite tržišnog natjecanja u Hrvatskoj veliku ulogu ima Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja koja je u svojim ostvarenjima lider u regiji.Unatoč dobrim rezultatima Agencije predsjednica vijeća Agencije Olgica Spevec napominje kako je njihova situacija prilično crna.

Ističe kako su sredstva za rad Agencije znatno smanjena za ovu godinu, a očekuju se još veći rezovi u 2013. Stoga, kaže Spevec, Agencija koja ima 50 zaposlenih morat će u sljedećoj godini otpuštati. Jedan od najvećih izazova hrvatske Agencije za tržišno natjecanje, ali i drugih europskih agencija koje se bave ovim poslom jest otkrivanje i sankcioniranje kartela. Naime, većina europskih zemalja je u krizi zabilježila znatan broj novoformiranih kartela koji su tako, ilegalno, našli način kako zadržati visoke cijene. "Ne šaljete dobru poruku ako u krizi tvrtkama podilazite i ublažavate kazne. Treba biti fleksibilniji prema onima koji ne mogu platiti kaznu, ali ona se na kraju ipak mora platiti. Karteli nastaju jer su tvrtke svjesne da će ionako propasti pa ne riskiraju mnogo. Ako im u toj situaciji poručite da će kazne biti manje jer ste u krizi ublažili kažnjavanja, to je izvrsna pozicija za stvaranje kartela", objasnio je talijanska iskustva u odnosu prema kartelima Gianluca Sepe iz talijanske agencija za zaštitu tržišnog natjecanja.

Komentirajte prvi

New Report

Close