Pevec je s najavom okvirnih investicija od oko 300 milijuna kuna krenuo u ekspanziju kroz otvaranje novih centara. Prošlog tjedna otvoren je Slavonski Brod, jučer i 22. u Sisku, a brzo slijedi i Čakovec.
Povod je to za razgovor s predsjednikom Uprave Peveca Juricom Lovrinčevićem, inače prvom otkad je preuzeo ovu funkciju, s time da je u međuvremenu vrijednost dionice s oko 130 kuna porasla na 200-tinjak te da je skupština u kolovozu bila u znaku gotovo stopostotne podrške njegovoj Upravi.
Kakve su projekcije za nove centre, posebice jer su manjeg formata centri u Slavonskom Brodu i Sisku, a sredine socijalno siromašnije, dok je Čakovec nadomak Varaždina gdje će raditi velik Pevecov centar?
Naša su očekivanja u pogledu njihovih rezultata jednoznačna, a to znači da će i ti novi centri, iako po manji, a neki poput onog u Slavonskom Brodu u blizini tržišta BiH, generirati pozitivno poslovanje, ali, što je i logično, neće to biti u početnoj fazi.
Predstoji intenzivno uhodavanje s kako bismo se na lokalnom tržištu u što kraćem roku dobro pozicionirali. Proces će trajati najviše godinu dana, a kalkulacije ukazuju na to da će biti profitabilni do kraja 2018.
U Slavonskom Brodu dosad je Pevec dvaput otvaran i zatvaran; je li ovo treća sreća i možete li reći što je prvi dan pokazao u pogledu prometa u centru u Sisku?
Sisak je premašio naša očekivanja. Slavonski Brod, pak, unatoč povijesti koju Pevec ondje ima, svakako danas zaslužuje da tamo Pevec radi. Ista stvar je i s mnogim gradovima diljem Hrvatske gdje ćemo doći tijekom sljedeće 4 godine, dok traje moj mandat. Strateško usmjerenje za predstojeće razdoblje koje je ova Uprava dobila od Nadzornog odbora, temelji se na postavci da Pevec treba biti u svakom gradu kojima ima više od 15.000 stanovnika. Sustav je velik, s 1600 zaposlenika, i kao prvi nacionalni trgovački lanac treba djelovati na cijelom tržištu Hrvatske s ponudom asortimana koji je ovdje po mnogo čemu jedinstven.
Procjenjuje se da je tržište RH u kategoriji proizvoda 'sve za kuću i dom' te vrtnog programa 'teško' oko 10 mlrd. kn. Što predviđate po pitanju rasta i kako ćete se nositi s konkurencijom?
Tržište raste između 3 i 4% godišnje, a kako će se taj rast u budućnosti raspodijeliti na nas i konkurenciju – vidjet ćemo. Pevec ima lojalne potrošače i naši glavni strateški ciljevi su da i dalje budemo mjesto najpovoljnije kupnje, ali s većom kvalitetom usluge. Stoga smo fokusirani na segment dostave i montaže proizvoda, a u listopadu pokrećemo web shop tako da će naši potrošači dobiti više za istu cijenu.
Kako se odvijaju pregovori o novim kreditima, glavnoj poluzi koju ste najavili za financiranje ekspanzije?
Ova će Uprava predložiti NO-u i Skupštini da se sva dobit uloži u daljnji razvoj poslovanja, a krećemo i u nove kreditne aranžmane. Prekjučer smo potpisali s Erste bankom dugoročni aranžman vezano za kupovinu novih centara. Pregovaramo s još nekoliko banaka: Podravskom, RBA i PBZ-om. To znači da ćemo biti spremni čim se otvori prilika za kupovinu nekretnina jer ćemo imati osiguran novac za ulaganja. Tvrdim da Pevec koji nije opterećen starim kreditima, konzervativnom politikom koju zastupam nikada neće doći u poziciju prezaduženosti.
Što se generalno predviđa strategijom širenja, a što u dijelu tzv. malih formata i kojom dinamikom?
Naš je cilj uravnoteženost između objekata koje ćemo imati u vlasništvu – trenutno je oko 25% vlastitih nekretnina u kojima Pevec posluje i nalaze se u Puli, Bjelovaru, Zadru, Čakovcu i Osijeku, u odnosu na objekte gdje smo u najmu. Analiza, naime, pokazuje da nam je udjel od 50% objekata u vlasništvu potreban da bismo osigurali dugoročnu stabilnost kompanije; naime, ne želimo da nam konkurencija zaustavi rast.
Koje lokacije su prva meta?
Razmatramo mogućnosti u Zagrebu, Rijeci, Kutini i Virovitici. U cilju našeg razvoja, što je dio srednjoročnog plana, imamo potrebe i za zemljištima za nove centre na Jadranu, u prvom redu u Splitu te primjerice u Metkoviću te Makarskoj. Kao trgovac s velikim iskustvom kroz Dicentru, dat ću sve od sebe da kupimo isključivo ono što je povoljno i dugoročno isplativo za Pevec. A dovoljno vremena imamo kako bismo ocijenili što su najbolje opcije.
Što planirate u 2018. te glede rasta prihoda koji je sad na razini od oko 1,5 milijardi kuna i operativne marže?
Mogu najaviti da ćemo u 2018. otvoriti najmanje tri do četiri nova centra, dok ćemo o operativnoj marži izvijestiti na kraju godine. Predviđamo rast ukupnog prihoda i do kraja mandata ove Uprave on će premašiti dvije milijarde kuna, s time da će Pevec imati između 35 i 40 centara.
Kakvi su uvjeti poslovanja u iznajmljenim prostorima?
Imamo nekoliko najmodavaca, ali kako je trošak najma znatna stavka u ukupnim rashodima nastojimo ih što više uravnotežiti. Jako dobru suradnju razvili smo primjerice s Mercatorom od kojeg iznajmljujemo nekoliko objekata. Kod toga je ključan obostrani interes jer je preseljenje skupa stavka, dok je za najmodavca bitno da se najamnina plaća uredno, a to je upravo karakteristika našeg redovnog poslovanja jer nemamo ni kune neispunjenih obveza.
Zašto vam je bitan TC Solidum koji je u stečaju?
Prodajni centar na Jankomiru je izuzetno teška priča i veliki izazov za našu kompaniju u koju ju je doveo bivši predsjednik Uprave Darko Šket. Naime, Pevec je u 2014. napustio prostor na Jankomiru u vlasništvu RBA za koji smo plaćali korektan iznos zakupnine te u dogovoru sa Željkom Žužićem, za prostor na kojem, kao nositelj prava plodouživanja, isključivo pravo na korištenje i ubiranje zakupnina ima TC Solidum, sada u stečaju, sklopio ugovor s tada osnovanim društvom Kostko, čiji je osnivač i direktor Tin Žužić, sin Željka Žužića.
50posto
prodajnih centara treba biti u vlasništvu Peveca kako bi osigurao dugoročnu stabilnost
Na temelju takvoga ugovora Pevec je umjesto Solidumu milijunske iznose uplaćivao Kostku, i to ne samo za korištenje prostora, nego i za komunalnu naknadu, naknadu za uređenje voda i sve režijske troškove. Tako je Pevec u nešto više od 2 godine na račun Kostka uplatio više od 28,5 milijuna kn. O tom nedopuštenom ugovoru nismo imali saznanja, sve dok nas bivši stečajni upravitelj Ante Jukić nije obavijestio da je utvrdio da TC Solidum u stečaju na prostoru koji koristimo ima pravo plodouživanja do rujna 2035., i sukladno zakonu polaže pravo na sve plodove koje taj prostor daje. Odmah smo se obratili Kostku da nam dostavi isprave kojima dokazuje svoje ovlaštenje, međutim ta tvrtka nije dostavila nijednu ispravu.
Što kažu analize pravnih stručnjaka?
Svi koje smo konzultirali imali su jedinstven stav: isključivi ovlaštenik na davanje u zakup i zakupnine je TC Solidum u stečaju.
Sukladno tome, Pevec od ožujka ima zasnovan zakupni odnos s TC Solidumom u stečaju kojem plaća zakupnine, a sve troškove izravno davateljima usluga. Prvi ugovor je sklopljen za razdoblje od 1.3. do 1.9.2017., a drugi od 1.9. do 1.3.2018. Oba su ta ugovora pred javnim bilježnikom potpisale i solemnizirale obje ugovorne strane. Međutim, unatoč svemu Kostko, ne samo da odbija Pevecu vratiti iznos od 1,3 milijuna kn, koji je služio kao osiguranje, nego i dalje, zloupotrebljavajući oblik ugovora sklopljenog sa Šketom, svaki mjesec Pevecu izdaje račune za korištenje prostora i sve troškove, pokreće ovršne postupke i blokira nam sredstva na računima. Zahvaljujući savjesnim, pravednim i stručnim osobama u pravosuđu, do sada smo uspjeli u svakom postupku odgoditi ovrhu, kao i ishoditi mjeru osiguranja za iznos koji nam odbijaju vratiti, ali e možemo raspolagati sredstvima jer su zaplijenjena dok se u potpunosti ne okončaju sudski postupci.
Kakvo je po Vama rješenje?
Kako je Pevec i stečajni vjerovnik TC Soliduma u stečaju, zbog navedenog postupanja kojim se oštećuje stečajna masa ponudili smo nekoliko rješenja kako bi se spriječio kriminal i omogućilo da stečajni vjerovnici dobiju barem nešto što im pripada, što je njihovo.
Ponudili smo dugoročni zakup sve dok traje pravo plodouživanja, što ukupno iznosi 64 milijuna kn. Naglašavam kako to nije jedini prostor na kojem stečajni dužnik ima pravo plodouživanja, nego mu to pravo pripada i na samom TC Solidum u kojem ima preko 30.000 m2 uredskih, ugostiteljskih i trgovačkih prostora. Obavijestili smo Deutsche Bank, EOS Matrix, kao i sve druge stečajne vjerovnike. Također smo se nekoliko puta obratili novoimenovanom stečajnom upravitelju Milanu Kanjeru, koji na žalost od svoga imenovanja u svibnju nije učinio ništa. Kako korisnici 20-ak poslovnih prostora i dalje plaćaju Kostku, a ne navedenom stečajnom dužniku, ponudili smo upravitelju i poslovno-tehničku suradnju jer raspolažemo potrebnom infrastrukturom. Ponudili smo i avansno plaćanje svih zakupnina u iznosu od 1,8 milijuna kn plus PDV, kako bi deblokirali račun stečajnog dužnika koji je trenutno blokiran zbog neplaćene komunalne naknade za iznos od 1,4 milijuna kn. No, upravitelj je takav prijedlog odbio – i zamislite apsurda, Kostko na svoj račun prima sve iznose komunalnih naknada od korisnika prostora (samo Pevec mu je uplatio 5 mil. kn), a Kostko Gradu Zagrebu ne uplaćuje ništa, dok Grad Zagreb taj iznos naplaćuje s računa stečajnog dužnika i blokira ga.
Postoji li plan i za regionalno širenje, s obzirom na neuspjeli lanjski pokušaj preuzimanja Merkura u stečaju?
Riječ je o pokušaju bivše Uprave, dok je moj stav da se prvo trebamo etablirati na hrvatskom tržištu. Po tom sam pitanju konzervativan, iako u Upravi ima onih koji bi, s obzirom na to da smo vlasnici zemljišta u Srbiji i Makedoniji, da tamo otvorimo ponovo centre.
Ukratko, što za Pevec znači preuzimanje Z1 televizije?
Moram naglasiti da to nije izlet u druge vode koje nemaju veze s našim glavnim biznisom, već se odluka temelji na procjeni da to može biti mala, ali kvalitetna poslovna priča. Posebice se to tiče sinergije kroz naš (in)direktni marketing. Jer, kao i svi veliki trgovci, i mi moramo puno ulagati u marketing i stalno sugerirati da smo mjesto povoljne kupnje, pa stoga taj trošak iznosi više od dva posto ukupnih rashoda.
Kompletiranje Uprave s imenovanjem novog člana Marina Štenglina zaduženog za razvoj ljudskih resursa i privatne marke, prate i negativni komentari na tržištu zbog asocijacije na nepotizam s obzirom na osobne veze…
Točno je da smo povezani kumstvom i od toga ne treba bježati, no nema govora o nepotizmu, a za ilustraciju mogu navesti da sam i dvojici svoje braće u Dicentri dao otkaz jer nisu dobro radili svoj posao. Moj cilj je bio predložiti Nadzornom odboru da u Upravi budu kvalitetni ljude, nadasve pošteni i stručni koji mogu uspješno voditi ovaj veliki sustav. NO je to prepoznao i čvrsto stojim iza svih članova Uprave. Ponosan sam i na činjenicu da je od 1. lipnja 2016. NO sve svoje odluke donio jednoglasno te da je Uprava na skupštini u kolovozu dobila razrješnicu s više od 97% glasova.
Što možete poručiti kao poslodavac zaposlenicima?
Preuzimanjem ove funkcije prvo sam zatražio sastanak sa sindikatima jer mi je osobno jako stalo do dobrih socijalnih odnosa i većih materijalnih prava zaposlenika. Dosad smo puno napravili jer smo povećali izdvajanja za zaposlenike te ponovo radimo kalkulacije za rast plaća koji će brzo uslijediti. Osigurali smo 13. plaću, uskrsnicu, božićnicu, regres te besplatni sistematski pregled za sve djelatnike, i svi radnici Peveca mogu mirno spavati, bez straha za stabilnost kompanije kao i za svoja primanja tijekom mog mandata.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.ovo ce se raspast ponovo vrlo skoro
Da. Zanimljivo zvuči da se na Skupštini odluke donose sa većinom od 97% glasova dok se na ovom forumu može pročitati kako u Pevecu trenutno ne valja ništa.
No, zanemarimo to. Veseli širenje po Hrvatskoj, a posebno što se to ne radi sa prezaduživanjem već konzervativnom financijskom politikom.
Vjerujem kako će kroz nekoliko godina Pevec postati jedan od najstabilnijih hrvatskih poduzeća što je itekako bitno za domaće proizvođače iz tržišta sve za kući i dom.
Samo zadržati mirnoću i ne ponavljati greške Šketa i ide to prema naprijed.
Iako se činilo kako je Pevec na koljenima čini se da nova uprava dobro osjeća mogućnosti širenja u Hrvatskoj s obzirom na konkurenciju.
Koncept širenja u manje gradove smatram dobrim bez obzira na velike centre u većim gradovima.
Pevec treba postati jaki regionalni igrač jer je to onda prilika i za plasman hrvatskih proizvoda i veći izvoz.
Sve u svemu zvuči jako dobro.
Uključite se u raspravu