Otvaranje bankarskih sustava tehnološkim kompanijama, otvorilo je mogućnost njihovim klijentima da dodatno automatiziraju platne procese i konzumiraju jeftiniju, dostupniju i učinkovitiju financijsku uslugu. Tako bi se u jednoj rečenici mogla sumirati poanta revidirane PSD2 direktive i njenih dviju temeljnih usluga: iniciranje plaćanja (PIS) i informiranje o računu (AIS).
Jedinici licencirani pružatelj navedenih usluga u Hrvatskoj je tvrtka Elektronički računi, koja je već započela proces integracija programskog rješenja za zadavanja naloga i primanja informacija o uplatama u više od 360 partnerskih računovodstvenih softvera.
“Ako je cilj Europske unije da se platna transakcija realizira unutar 10 sekundi i da su platne usluge dostupne 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, onda poslovni subjekti više ne mogu poslovati u prošlosti. A poslujemo u prošlosti, ako danas knjižimo dnevne izvatke prometa po poslovnim računima koji su nastali jučer”, ističe Marko Emer, predsjednik Uprave tvrtke Elektronički računi.
Informacije u stvarnom vremenu
Usluga informiranja o računima ePlati (AIS) podatke o promjenama po poslovnom računu donosi u stvarnom vremenu i to direktno u računovodstveni program.
“Subjekti s računima u više poslovnih banka ne moraju više puta u danu provjeravati internetska bankarstva kako bi utvrdili stavke prometa i stanje po računima jer im ePlati (AIS) informacije o prometima dostavlja automatski u računovodstveni softver. To će se pokazati posebno korisno za računovodstvene i knjigovodstvene servise”, smatra Emer. Takav stav temeljen je na iskustvima korisnika, računovodstvenih i knjigovodstvenih servisa, koji kao zajednički problem ističu nepravovremenu dostavu knjigovodstvenih isprava svojih klijenata.
Izvode im, većinom, dostavljaju netom pred predaju PDV obrazaca, što onemogućuje kvalitetno praćenje financija poduzeća. “Interno računovodstvo ima pristup izvodima od prethodnog dana, no vanjska se suočavaju s problemom zakašnjele dostave dokumenata. Aktivacijom usluge ePlati (AIS), sami biraju dinamiku zaprimanja podataka o promjenama po računima; čak i u stvarnom vremenu mogu pratiti platni promet subjekata kojima vode financijsko poslovanje, bez pristupa internetskom bankarstvu svakog pojedinog klijenta”.
Automatsko knjiženje izvoda
Pojednostavljeno, objašnjava Emer, primjenom usluge informiranja o računu (AIS), računovođa ne mora ulaziti u internetsko bankarstvo kako bi provjerio uplate ili skidao i knjižio izvode, nego sve podatke o prometima i stavkama prometa po poslovnim žiroračunima, kao i izvode, automatski zaprima u poslovni ili računovodstveni softver. Šira primjena usluge informiranja o računu pruža mogućnost automatskog knjiženja izvoda; subjekt u svom računovodstvenom programu zada nalog kroz ePlati (AIS) da u određenom periodu ili u određeno vrijeme sustav povuče sve izvode o prometima po svim bankovnim računima i sam ih proknjiži na unaprijed određena konta.
“Poslovni subjekti više neće raditi u prošlosti, nego će u stvarnom vremenu imati uvid u sredstva kojima raspolažu na svim bankovnim računima, tako da će moći kvalitetnije planirati troškove poslovanja”, smatra Emer.
Plaćanje odmah nakon knjiženja
Razvoj financijskih usluga prema revidiranoj PS2D direktivi, koja je otvorila sučelja banaka za pristup pružateljima platnih usluga, osigurao je korisnicima skraćenje radnih procesa i povećanje operativnost.
Primjerice, postupak plaćanja računa kod poslovnih subjekata podrazumijevao je knjiženje računa, kreiranje platnih naloga u računovodstvenom programu, eksport datoteka s nalozima, pristup, odnosno takozvano “ulogiravanje” u internetsko bankarstvo, učitavanje datoteke s nalozima i konačno plaćanje. Fintech usluga iniciranja plaćanja (PIS) proces skraćuje na dva koraka – iniciraj i autoriziraj plaćanje!
“Pružatelj platnih usluga je sada posrednik između klijenta i banke tako da prenosi informacije od jednog do drugog, eliminirajući nepotrebne radne korake. Ako je u računovodstvenom programu knjigovodstvena isprava već evidentirana, subjekt unutar programa zadaje nalog za plaćanje, ePlati provodi analizu rizika i mjere sprječavanja zloporabe i pranja novca pa provjerenu platnu transakciju dostavlja u banku, koja provjerava autorizaciju klijenta i trenutno provodi platnu transakciju”, pojašnjavaju iz tvrtke Elektronički računi. Nakon provedbe, banka putem ePlati (PIS) vraća korisniku informaciju o statusu naloga i to direktno u računovodstveni program. Korisnik ponovno ne mora pristupati internetskom bankarstvu.
Automatizacija i u javnom sektoru
Putem ePlati (PIS) mogu se plaćati računi u papirnatom ili elektroničkom obliku, ponude ili putni nalozi, odnosno sve valjane knjigovodstvene isprave koje se evidentiraju i knjiže u računovodstvenom programu, poput plaća ili drugih vrsta dohodaka.
Usluga ePlati uskoro će biti dostupna i javnom sektoru, ali i svakom hrvatskom pametnom gradu koji koristi barem jedno od Libusoft Cicom IT rješenja. Ova kompanija, koja već 30 godina kontinuirano inovira sustave poslovnih informacija, također je dio mojeRačun mreže, infrastrukture koja okuplja više od 360 računovodstvenih i poslovnih rješenja. Fintech uslugom ePlati dodatno će poduprijeti realizaciju nacionalnog strateškog cilja – digitalizacije u svrhu automatizacije procesa i optimizacije poslovanja javnog sektora.
* Sadržaj omogućio mojeRačun