S Medejom Lončar, predsjednicom Uprave Siemensa Hrvatska, direktoricom Siemensa Slovenija i Siemensa Srbija, pričali smo o važnosti zelene transformacije, tvrtkinim ulaganjima u istraživanje i smanjenje potrošnje energije i ugljičnog otiska, pozitivnim primjerima iz prakse te osobnoj odgovornosti za očuvanje planeta.
Europa se Zelenim planom obvezala postati prvi ugljično neutralni kontinent do 2050. godine. To zahtjeva transformaciju gospodarstva koja traži velika ulaganja. Koliko su ta ulaganja doista ‘skupa’, što se njima dobiva i jesu li kriza u Ukrajini i pandemija usporile napore prema zelenom gospodarstvu?
U razdoblju povećane neizvjesnosti i globalnih poremećaja energetskih tržišta, kao i dobavnih lanaca, moramo zadržati fokus na zelenoj transformaciji i naprednim tehnologijama jer su upravo one odgovor na neke od tih izazova. Naravno, riječ je o procesu koji traje, promjena se ne događa preko noći, no bitno je da svi shvatimo kako zaista nemamo alternativu kada su u pitanju zelene tehnologije, jer imamo samo jedan planet za život.
Činjenica je da je Covid-19 pandemija uzrokovala globalni poremećaj kompletnog dobavljačkog lanca, od samih izvora sirovina, preko različitih razina proizvodnje, transporta i isporuke, do opskrbe krajnjih korisnika. S tim se izazovom trenutno suočavaju mnogobrojne tvrtke diljem svijeta.
Osim toga, rat u Ukrajini i utjecaj na cijene energenata dodatno će se odraziti na kompleksnost poslovanja u nadolazećem razdoblju, zbog čega će agilnost i fleksibilnost biti još potrebniji. Iz tog razloga, danas do izražaja dodatno dolazi značaj energetske nezavisnosti zemalja, čemu doprinose upravo obnovljivi izvori. Unatoč turbulentnim vremenima, trend rasta upotrebe energije iz obnovljivih izvora nastavlja se i u ovoj godini, a pritom je u 2021. godini porasla za 17 posto, pa tako 11 posto energije na svjetskoj razini dolazi iz ovih izvora, dok npr. u zgradarstvu čak 14,7 posto.
Do kraja godine očekuje se da će najmanje 135 zemalja imati jasno definirane ciljeve upotrebe energije iz obnovljivih izvora. Hrvatska je, kao članica Europske unije, obveznik primjene Direktive 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) te je Integriranim nacionalnim energetskim i klimatskim planom za Republiku Hrvatsku za razdoblje od 2021. do 2030. godine postavila ambiciozne ciljeve za smanjenje emisije stakleničkih plinova.
Vrlo je bitno nastaviti raditi na realizaciji ovih projekata i definiranih ciljeva na razini države, ali i da se i privatni sektor obveže na promjene, jer do promjena ne može doći ako ne djelujemo zajednički kako bismo očuvali životnu sredinu.
Koliko važnu ulogu u tom procesu imaju tvrtke koje razvijaju zelena rješenja?
Održiva ekonomija nije moguća bez inovativnih rješenja, a tvrtke koje osmišljavaju i ulažu u njihov razvoj, poput nas u Siemensu, imaju veliku odgovornost u postizanju ugljične neutralnosti. Naš je moto stvaranje ‘tehnologije sa svrhom’ jer vjerujemo da sva ulaganja u nove tehnologije treba usmjeriti u područja koja će pomoći našoj planeti i dugoročno smanjiti potrošnju.
Zato i u Hrvatskoj radimo u sinergiji s kupcima i partnerima kako bismo stvorili ekosustav koji će intuitivno reagirati na potrebe ljudi i očuvanje životne sredine, a isto tako pomoći kupcima da ostvare svoje poslovne ciljeve. Za nas u Siemensu zelena transformacija obuhvaća i transformaciju ljudi, spremnost na cjeloživotno učenje i prenošenje znanja i know-howa.
Vjerujemo da i na taj način doprinosimo lokalnoj zajednici i domaćoj privredi, i da ćemo na taj način kao kompanija rasti zajedno s kupcima. Nedavno smo održali događaj ‘Accelerate towards sustainability’ koji je okupio oko 250 predstavnika naših poslovnih partnera iz svih krajeva Hrvatske.
Okupljenima smo predstavili neke od kompleksnijih projekata automatizacije i digitalizacije proizvodnje i poslovanja koji su se realizirali u Hrvatskoj, u kojima su Siemensova tehnologija i stručnjaci pomogli implementaciji sustava za nadzor i smanjenje potrošnje energije i na taj način omogućili smanjenje utjecaja tih domaćih proizvodnih kompanija na okoliš.
Da li postoje rješenja koja biste posebno izdvojili kada je riječ o njihovom značaju za zelenu transformaciju?
Kada je riječ o konkretnom rješenju, izdvojila bih jednu od mnogobrojnih mogućnosti koje nudi digitalizacija, a to je stvaranje digitalnog blizanca, bilo proizvodnog procesa ili proizvoda, na kojem se mogu testirati razne novosti prije njihove implementacije u fizički svijet.
Ovakva praksa smanjuje fizički otpad, štedi energiju i vrijeme, te smanjuje emisije CO2. Dodatno, u takvom načinu rada industrijski dizajneri mogu koristiti veliku količinu podataka iz proizvodnje, što im daje poseban uvid i ideje važne za poboljšanje dizajna proizvoda i planiranje proizvodnje. Rezultat toga je kontinuirana optimizacija u potrošnji resursa te u ekološkom otisku samih proizvoda.
Kada govorimo o sektoru energetike, vrlo je bitno raditi i na njegovoj modernizaciji. Nije lako odgovoriti na rastuću potražnju za električnom energijom i ujedno kontinuirano smanjivati emisije plinova s efektom staklenika koji potječe iz energetskog sektora. Tranzicija s centraliziranih na decentralizirane sustave mijenja ovaj sektor, dok se ponuda i potražnja približavaju, jer potrošači podjednako koriste i proizvode energiju.
Novonastalu složenu situaciju moguće je dodatno nadzirati i njome upravljati pomoću digitalizacije. Primjerice, u Siemensu radimo na povezivanju energetskih sustava između raznih grupa elektrana, odnosno na tome da potrošači mogu upotrijebiti vrijedne podatke koje proizvedu budući da na temelju njih mogu povećati otpornost energetskih mreža i uštedjeti tone ugljičnog dioksida.
Koliko dio istraživanja i proizvodnje u Siemensu otpada na zelene proizvode, konkretno na one koje pomažu dekarbonizaciji?
Siemens već godinama sustavno ulaže u razvoj pametnih, zelenih tehnologija koje pospješuju, odnosno omogućavaju povećanje energetske učinkovitosti. Održivo poslovanje okosnica je našeg djelovanja koje smo čvrsto postavili u samo središte razvoja kompanije te smo dugoročno orijentirani prema osmišljavanju različitih rješenja koja će tome dodatno doprinijeti i kroz budućnost.
U prethodnoj poslovnoj godini Siemens je investirao 4,9 milijarde eura u razvoj i registrirao 43.400 patenata. Budući da je strateški cilj kompanije upravo održivost, veći je dio našeg poslovanja u Siemensu orijentiran upravo prema proizvodnji zelenih rješenja koja omogućuju dekarbonizaciju.
Pored ulaganja u inovacije razmišljamo i o recikliranju, tako da 92 posto ukupnog otpada nadoknadimo. Uz pomoć našeg digital marketplace ‘SiEasy’, omogućavamo da se oprema, sprave, namještaj i materijali što duže koriste u okviru Siemensa. Na ovaj način produljujemo život naše korištene opreme i smanjujemo dodatno korištenje izvora iz prirode.
Koliko je sam Siemens “zelen”, odnosno kakav mu je ugljični otisak te koje su mu akcije i planovi u tom pogledu?
Trudimo se biti dobri građani u zajednici u kojoj živimo. Sve što zapravo radimo usmjereno je na održivost – naša tehnologija sa svrhom, digitalizirani pogoni, zelena energija, cijeli distribucijski lanac od nas do krajnjeg kupca, ulaganje u cjeloživotno obrazovanje i učenje zaposlenika, kako bismo stvorili samoodrživi ekosustav koji je pripremljen za različite izazove u budućnosti.
Riječ je o svim elementima koji su ugrađeni i u naš strateški DEGREE (kratica od Decarbonization, Equity, Governance, Resource efficiency, Ethics i Employability) okvir, koji jasno ocrtava naše ambiciozne ESG ciljeve koje planiramo postići do 2030. godine i podrazumijeva, između ostalog, i potpuni prelazak na električna vozila, korištenje energije isključivo iz obnovljivih izvora, ali i 20% smanjenja emisije CO₂ naših dobavljača.
Prije sedam godina bili smo jedna od prvih velikih svjetskih industrijskih korporacija koja se obvezala postati klimatski neutralna do 2030. Do sada smo emisiju CO2 smanjili za više od 50 posto u našim objektima i tvornicama, 65 milijuna eura smo uložili u projekte energetske efikasnosti, što je rezultiralo s oko 13 milijuna uštede godišnje, a 78 posto energije u našim poslovnim prostorima dolazi iz obnovljivih izvora.
Tako će i Siemens Hrvatska do 2030. također raditi u zgradi s neutralnom emisijom ugljika i koristiti samo zelenu struju. Indeks održivosti Dow Jones (DJSI) objavljen u studenom 2021. svrstao je Siemens kao najodrživiju tvrtku u svojoj industrijskoj grupi. U Siemensu živimo održivost, ona je dio našeg DNK, te svoju viziju bolje budućnosti želimo pokazati osobnim primjerom, ali i prenijeti na druge kompanije.
Otprilike 90 posto emisije CO2 Siemensa dolazi iz njegovog opskrbnog lanca. Što se sve poduzima da se on smanji?
Činjenica je da opskrbni lanac čini najveći udio u ekološkom otisku proizvoda, pa je dekarbonizacija industrije izazov s kojim se moraju uhvatiti u koštac svi dionici zajedno. Naša mreža dobavljača i partnera je vrlo različita i obuhvaća sve kontinente. Radimo s oko 63.000 dobavljača u više od 145 zemalja, a vrijednost te suradnje je oko 28 milijardi eura. Stoga, vrlo nam je važno da su dobavljači uključeni u naše ciljeve za očuvanje životne sredine.
Pored toga što pri izboru koristimo razne certifikacije, kao što su Eksterni audit održivog poslovanja (ESA), Procjenu društvene odgovornosti, itd., u Siemensu kontinuirano osmišljavamo i razvijamo različita pametna tehnološka rješenja koja tome mogu dodatno doprinijeti. Spomenula bih SiGreen koji pouzdano prati ugljični otisak proizvoda u cijelom opskrbnom lancu i omogućuje razmjenu podataka o emisijama duž opskrbnog lanca.
Sve je to podržano našom otvorenom, međuindustrijskom mrežom Estainium koja služi da proizvođači, dobavljači, kupci i partneri diljem lanca vrijednosti razmjenjuju pouzdane PCF podatke. Upravljanje ugljičnim otiskom podržava tvrtke na njihovom putu prema ugljičnoj neutralnosti i pomaže im da transformiraju održivost u odlučujuću konkurentsku prednost.
Upravo implementacijom tehnologije sa svrhom možemo postići dekarbonizaciju, ne samo vlastitog poslovanja i poslovanja klijenata, već dekarbonizaciju čitavih opskrbnih lanaca. U prošloj poslovni godini, primjerice, implementacija Siemensovih tehnologija omogućila je smanjivanje emisije CO2 za 88 milijuna tona, odnosno za 10 posto u usporedbi s godinom ranije.
Vrlo je zanimljivo čuti način na koji vi kao kompanija dajete primjer. Da li nam možete reći neke konkretni primjere iz prakse u suradnji s kupcima koji su imali značajan utjecaj na okolinu i smanjenje potrošnje?
Sve kompanije investiranjem u održiva rješenja daju svoj puni doprinos, neovisno o kojem se sektoru radi – od proizvodnje hrane i pića, preko turističkih djelatnosti, do elektromobilnosti i pametnih energetskih sustava, a vrlo uspješnih rezultata imamo u svakoj branši. Kao primjer dobre prakse izdvojila bih dekarbonizaciju Coca-Cola tvornice u Švedskoj.
Za manje od godinu dana, tvornica od 70.000 četvornih metara je smanjila upotrebu energije za 13 posto zahvaljujući Siemens rješenjima. Godišnja ušteda je jednaka energiji koja je potrebna za punjenje električnog vozila 400.000 puta. Kao još jedan primjer energetsko učinkovite proizvodnje, izdvojila bih digitalizaciju pogona pivovare Stiegl u Salzburgu u Austriji, koja se zahvaljujući automatizaciji svih procesa u različitim dijelovima pivovare sada može posvetiti srži svog biznisa, odnosno kreiranju novih okusa i recepata piva.
Vjerujem da je važna informacija da je Ritter Sport prvi veliki proizvođač čokoladnih pločica koji kakao uzgaja na održiv način. Korištenjem sustava za upravljanje energijom, kompanija namjerava smanjiti potrošnju energije za dodatnih 1,5 posto svake godine. Takvih primjera ima mnogo i drago nam je da s našim kupcima u Hrvatskoj možemo dijeliti svoj know-how i globalno stečeno iskustvo.
Svakako je za čitaoce značajno da znaju da li hrvatske tvrtke prate globalne trendove. Da li možete podijeliti neke projekte za očuvanje životne sredine i iskustva s našeg tržišta?
Tvrtke koje posluju u Hrvatskoj sve više prepoznaju važnost ulaganja i implementacije pametnih tehnoloških rješenja koja doprinose zelenoj tranziciji i održivom poslovanju. U mnogim su područjima značajni iskoraci već učinjeni, ali uvijek može više kako bi se aktivirao puni potencijal za nova pozicioniranja, daljnji razvoj i, u konačnici, veću konkurentnost naših tvrtki. Vjerujem kako kompanije sve više prepoznaju višestruke prednosti ulaganja u ove segmente poslovanja budući da dugoročno donose i značajne uštede.
Primjeri iz prakse najbolje pokazuju prilike koje se pružaju industrijskim poduzećima, a jedan od njih nalazi se i u Hrvatskoj. Tvrtka koja proizvodi, prodaje i distribuira staklenu ambalažu za svoje upravljanje energijom i nabavu uzima u obzir strateške, ekonomske i tehničke čimbenike budući da je proizvodnja stakla iznimno energetski i troškovno zahtjevna, što ne bi bilo moguće bez korištenja profesionalnih softverskih alata.
Kompanija danas koristi sustav za upravljanje energijom Simatic Energy Manager PRO, uključujući dodatke za strukturiranu nabavu energije. U tu svrhu, Siemens je razvio i programirao novi modul za integraciju nabave na temelju opsežnih specifikacija. Za godinu do dvije, kada se uvođenje realizira na razini cijele Grupe, tvrtka će imati potpunu transparentnost svih relevantnih vrijednosti potrošnje energije i drugih troškova (prvenstveno plina, struje, vode i komprimiranog zraka), kao i emisija CO2. Vrijedno je spomenuti i projekt odvodnje u Poreču.
Siemens Hrvatska taj projekt podržava već dugi niz godina, u ulozi tehničkog konzultanta, i veoma smo ponosni na ovaj projekt jer smanjivanje zagađenja i podizanje razine održivosti predstavljaju neke od naših ključnih ciljeva koje želimo ostvariti i kao tvrtka i, naravno, kao pojedinci. Zahvaljujući korištenju najsuvremenije tehnologije čišćenja, proizvodi se voda koju je moguće ponovno upotrijebiti, primjerice u poljoprivredi.
Koja je vaša poruka kada je riječ o zelenim tehnologijama?
Ponovila bih poruku s početka našeg razgovora – nema promjena ako se ne ujedinimo s ciljem ostvarenja zajedničkog cilja, s to je očuvanje životne sredine. Za vlade to znači poticanje transformacije i inovacija kroz politike i programe poticaja za zaštitu životne sredine, za tvrtke to znači nastavak ulaganja u zelene tehnologije, ali i poticanje razvoja vještina jer ulaganje u razvoj vještina donosi dobrobiti i pojedincima i gospodarstvu i društvu.
Činjenica je da je potrebno mijenjati ustaljene obrasce. Svaki pomak dodatni je doprinos jer sve što radimo, radimo za generacije koje dolaze, a oni su svjesni neophodnosti promjena. Na spomenutom Sustainability događaju, našim smo kupcima prikazali kratki film s nekoliko predstavnika hrvatske generacije Z koji su svojom porukom ukazali na to koliko je današnjoj mladeži zapravo stalo do ove teme, da su klimatske promjene stvarne i da nas sustižu kao društvo.
Poruka je da svatko od nas mora preuzeti odgovornost, kao menadžer, investitor, zaposlenik, roditelj – svi moramo preispitati svoje odluke te početi djelovati u pravom smjeru, i to brzo. I za kraj bih citirala jednog od aktera tog filma: Nema izgovora i nema mrdanja!
* Sadržaj omogućio Siemens