Gotovo dvije godine nakon što su započeli pregovore, Svjetlan Stanić i Mirko Grbešić objavili su da su konačno postigli dogovor i potpisali kupoprodajni ugovor za zadarsku Marasku. Od tvrtki u većinskom vlasništvu Grbešićeve Mepas grupe Stanić kupuje ukupno 98,25% dionica, od čega 45,3% od bjelovarskog Koestlina i 52,90 od osječke Saponije.
Službeno o akviziciji Stanić još ne želi iznositi nikakve detalje, budući da će ugovor biti konzumiran tek nakon što Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) utvrdi koncentraciju poduzetnika i da svoje odobrenje.
Jaki brendovi i autohtona sorta
Nije tako poznata vrijednost same transakcije, no Stanić ne krije zadovoljstvo postignutim dogovorom, kojim očekuje, dobije li potrebnu suglasnost regulatora, pojačati svoje pozicije u proizvodnoj djelatnosti.
Njegova grupacija ima razgranati trgovačko-distributivni biznis u Hrvatskoj i BiH i najpoznatija je po distribuciji piva, te sokova i “žestica”, a u proizvodnju sokova grupa je ušla nakon što je prije osam godina od Agrokora kupila poznati brend voćnih sokova Juicy.
Prije pregovora za preuzimanje Maraske Stanić se natjecao i za kupnju slovenskog Fructala, no odabran je bio drugi kupac. Već tada Stanić je jasno dao do znanja da su planovi grupacije nastaviti tražiti svoj put u proizvodnji.
Dvije tvornice za proizvodnju sokova koje trenutačno Stanić Beverages ima u Hrvatskoj (Jastrebarsko) i BiH (Kreševo) imaju zajednički kapacitet od 150 milijuna litara. Kupnjom Maraske grupacija širi proizvodnju bezalkoholnih pića, ali i ulazi u novu nišu, proizvodnju jakih alkoholnih pića.
Maraska, jedna od najstarijih hrvatskih tvornica, poznata je po brendovima soka Amarena i likera Maraschino, koji se proizvode na bazi autohtone zadarske sorte višnje maraske, te brendovima Pelinkovac, Orahovac, Travarica i Šljivovica.
“Maraska Zadar ima bogatu povijest, ali što je najvažnije, svijetlu budućnost. Vjerujemo da će sinergija Stanić Beveragesa i Maraske d.d. rezultirati vrhunskim proizvodima u svim kategorijama koji će kreirati nove trendove na tržištu.
Cilj nam je odgovoriti na zahtjevne želje i potrebe domaćih i inozemnih potrošača te kroz sinergije biti u mogućnosti ponuditi bolje uvjete prema tržištu i povoljnije proizvode prema potrošačima”, izjavio je Svjetlan Stanić u objavi o zaključenju ugovora sa Saponijom i Koestlinom.
O svojoj strategiji, ulaganjima i planovima koje ima za Marasku Stanić zasad ne želi komunicirati, sve dok AZTN ne potvrdi da ne narušava tržišne odnose, a vjeruje da će procjena i konačna odluka biti donesena do kraja godine. No, generalno, smatra da Maraska ima velik potencijal za jači izlazak na međunarodno tržište.
Pandemija usporila proces
Maraska je lani ostvarila manje prihode nego prethodnih godina, 88 milijuna kuna, od čega četvrtinu izvozom, a godinu je zaključila s gubitkom. Prema podacima Dun@Bradstreeta, zadarski proizvođač sokova i žestica ima 150 zaposlenika.
Stanić Beverages ima ih oko 300 u Hrvatskoj i BiH, a grupacija zapošljava više od tisuću ljudi. Bude li realizirana transakcija s Grbešićevim tvrtkama, u idućoj godini na razini Grupe očekuju ostvariti više od 400 milijuna eura prihoda.
Osim o odluci AZTN-a, ovisit će to i o pandemiji koronavirusa, koja je već lani ostavila traga na poslovanju, a tek u jeku turističke sezone rezultati su se vratili na razinu iz pretkrizne 2019.
Pandemija je, kako je objašnjeno u objavi ugovora o akviziciji, razlog zašto je cijeli proces i bio usporen. U službenoj objavi Saponije na ZSE navodi se da je zaključenim ugovorom sa Stanićem predviđen 31. siječnja 2022. kao rok za prijenos dionica.
Odobri li transakciju AZTN, Stanić Beverages će u idućem koraku ići i s obvezujućom javnom ponudom za otkup svih 100 posto dionica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu