S Grcima bi razmjenjivali posade, a letove za Dubrovnik ne bi dirali

Autor: Darko Bičak , 01. kolovoz 2022. u 22:00
Foto: IVO CAGALJ/PIXSELL

Plusevi i minusi potencijalnog prelaska pod kapu Aegean Airlinesa.

Nakon što su prethodnih dana vodeći ljudi grčkog avioprijevoznika Aegen Airlinesa potvrdili da i dalje postoji njihov interes za preuzimanjem Croatia Airlinesa, a i iz hrvatske Vlade se moglo čuti kako se uskoro nastavljaju pregovori oko davanja nacionalnog zračnog prijevoza u strateško partnerstvo, pokušali smo analizirati što bi to značilo za hrvatsku kompaniju i generalno hrvatsko tržište zračnog prijevoza.

Slična mreža odredišta
Kako pojašnjava Bruno Habus s portala Avioradar, prva činjenica koja stavlja Aegean u povoljan položaj pri eventualnoj kupnji udjela jest to što je Aegean EU tvrtka, odnosno može preuzeti većinski udio unutar CTN-a, za razliku od “non-EU” tvrtki koje mogu akvizirati najviše 49 % udjela.

Usto, ističe, Croatia i Aegean zračni su prijevoznici koji djeluju u iznimno sezonalnim zemljama orijentiranim prema turizmu, gdje se većina putničkog prometa “okrene” ljeti. Ovdje Aegean ima prednost u iskustvu rukovođenja tvrtkom koja uspješno djeluje u spomenutim uvjetima.

Čak i da PSO natječaj ne obuhvati letove za Dubrovnik, putnika za nesufinancirane linije će biti, smatra Habus/G. Jelavić/PIXSELL

Nadalje, Croatia i Aegean trenutačno imaju identične flote sastavljene od obitelji zrakoplova A320 i DHC 8-400. To bi omogućilo razmjenu zrakoplova, a po potrebi i posada i tehničkog osoblja između prijevoznika. S portala Avioradar procjenjuju da se s letačkim operacijama u slučaju kad bi Aegean postao strateški partner Croatije najvjerojatnije ništa spektakularno ne bi dogodilo.

“Obje trtke imaju sličnu mrežu odredišta te su članovi Star Alliancea. Za očekivati je da bi Aegean kao općenito uspješniji prijevoznik napravio korekcije u redu letenja, napravio code-share za letove Aegeana iz Hrvatske u Grčku ili bi ih izvodio Croatijinim zrakoplovima, vjerojatno bi veći naglasak bio stavljen na sezonska odredišta Croatije, te kako bi putnicima, uz provedene korekcije reda letenja, bilo omogućeno letenje preko Aegeanovog huba u Ateni. Nadolazeća implementacija Schengenskog prekograničnog režima tome ide u korist”, ističe u ovaj zrakoplovni stručnjak.

No, iz Avioradara upozoravaju da je u ovom slučaju pomalo i razočaravajuće to što Aegean trenutačno nema širokotrupne niti druge “long haul” zrakoplove, što u ovom trenutku eliminira “tihu patnju” Croatije da počne letjeti preko oceana.

2,7

posto putnika više prevezla je Croatia od siječnja do lipnja u odnosu na isto razdoblje lani

Habus smatra da bi novi strateški partner vjerojatno zadržao brend Croatia Airlinesa, “livery”, te sveukupan “brand awareness” Croatia Airlinesa. Kao motiv za to vidi u činjenici što je Aegean grčko nacionalno ime, a prosječni putnik, kada putuje u neku državu, prvo pretraži letove prijevoznika te zemlje.

Ono što je za mnoge protivnike privatizacije Croatia Airlinesa do sada bilo sporno, mogućnost da novi vlasnik ukine ili reducira frekvenciju letova na relaciji Zagreb – Dubrovnik, a koje izvan sezone u pravilu nisu rentabilne, vjerojatno se ne bi mijenjalo.

Javit će se drugi
“Uvjete za sufinanciranje PSO linija određuje resorno ministarstvo te isto donosi odluku hoće li određena linija biti sufinancirana ili ne. Stajališta smo da dokle god Ministarstvo bude raspisivalo PSO natječaj za spomenutu liniju, netko će na njoj letjeti, s obzirom na to da sufinanciranje linija osigurava isplativost konkretnog leta za zrakoplovnog prijevoznika.

Ako uvjeti PSO linija neće odgovarati Croatia Airlinesu s eventualnim novim strateškim partnerom, na natječaj će se gotovo sigurno javiti neki drugi prijevoznik, s obzirom na to da prema pravilima koje nameće EU, natječaj ne smije diskriminirati strane prijevoznike.

Usto, Dubrovnik je zbog vremenskog trajanja puta i zahtjevnosti ceste, unatoč Pelješkom mostu, putnicima iz Zagreba i dalje avio-destinacija, tako da i u najgorem slučaju da PSO natječaj neće obuhvaćati letove za Dubrovnik, u što sumnjam, putnika za redovne, nesufinancirane linije svakako će biti”, zaključuje Habus.

Komentirajte prvi

New Report

Close