‘Iz krize smo izvukli pouke, povećavamo mrežu svojih trgovina i zadnja dva kvartala su na razini rekordne 2019.’

Autor: Darko Bičak , 23. travanj 2022. u 09:17
Siniša Mužić/SLAVKO MIDŽOR/PIXSELL

Siniša Mužić, predsjednik Uprave Roto dinamica, govori koliko turistička sezona utječe na sektor distribucije pića te s kakvim izazovima se susreću.

Veliki dio hrvatskog gospodarstva ovisan je o turističkom sektoru, no turistička ponuda je nezamisliva bez učinkovitog logističkog sustava koji može osigurati da kafići, restorani i hoteli mogu normalno raditi te svojim gostima ponuditi asortiman koji žele.

Koliko turistička sezona utječe na sektor distribucije pića, s kakvim izazovima se susreću te kako su preživjeli zatvaranje uslijed pandemije COVID-19, govori Siniša Mužić, predsjednik uprave Roto dinamica, tvrtke koja je već 30 godina lider u distribuciji pića.

Koliko je danas razvijena logistička mreža distribucije pića u Hrvatskoj te gdje je u njoj Roto dinamic?
Hrvatsko tržište je samo djelomično konsolidirano, puno je malih lokalnih veleprodaja, nekoliko je regionalnih distributera pića, a samo je Roto nacionalni specijalizirani distributer pića. Roto danas iz 15 logističkih centara i 23 maloprodajna mjesta pokriva više od 90 posto Hrvatske i sve urbane cjeline.

Ujedno, s flotom u kojoj je 120 kamiona i jedna je od najvećih u Hrvatskoj, opskrbljujemo 11.000 dostavnih mjesta. Imamo preko 390.000 dostava godišnje, a našim smo kupcima isporučili preko 110 milijuna litara pića.

Koliko vam se poslovanje razlikuje u jadranskoj i kontinentalnoj Hrvatskoj?
Potrošnja pića je, očekivano, osjetno veća ljeti, a zbog utjecaja ljetne turističke sezone na obali je ta sezonalnost izrazito visoka, kao rijetko gdje u svijetu. Roto svojim partnerima i na kontinentu i na jadranskoj obali pruža izrazito visoku razinu usluge tijekom cijele godine, s udjelom od preko 60 posto dostava u istom danu.

Kad je ciklus od primljene narudžbe do isporuke toliko kratak, nužno je imati izrazito efikasnu logistiku i cijeli lanac opskrbe. Naši su kupci podjednako veliki noćni klubovi i organizatori evenata, kao i male tvrtke i obrti i nama je jednako važno brzo zadovoljiti sve njihove potrebe za asortimanom koji im treba.

Koliki vam izazov poslovanju predstavlja sezonalnost turističke sezone?
Najveći izazov sezone nam je zapošljavanje sezonskih zaposlenika. Zbog toga i izvan sezone težimo zadržavanju zaposlenika kroz preraspodjelu i reorganizaciju posla, kako bi spremno dočekali sljedeću sezonu.

U gradovima u Dalmaciji dodatni izazov je vremensko ograničenje dostave na svega nekoliko jutarnjih sati. Primjerice u Dubrovniku, gdje opskrbljujemo više od 250 kupaca pićima, cijeli proces se odvija tijekom noći i završava zadnjom dostavom u 9 sati ujutro. Za to je potreban velik broj vozila i educiranih zaposlenika.

U kojoj mjeri je korona poremetila neke uhodane distribucijske lance u vašem segmentu zadnje dvije godine? Da li je došlo do oporavka?
S obzirom na to da nam je udio HoReCa kupaca izrazito velik, zabranom rada našim kupcima u ugostiteljstvu, ujedno je i nama bio onemogućen rad. U prvim mjesecima pandemije imali smo pad prihoda od 80 posto, a kao kompanija koja ima preko 600 zaposlenih morali smo izrazito brzo reagirati.

Uz pomoć naših vlasnika Fortenova grupe te uz reorganizaciju tvrtke u svega tri mjeseca, fokus smo prvenstveno usmjerili na širenje novih kanala prodaje kako bismo time dugoročno osigurali radna mjesta.

Pokrenuli smo veliki broj projekata i vrlo brzo kroz krizni menadžment osigurali kontinuitet poslovanja jačajući kompaniju. Svim snagama smo se trudili iskoristiti svaku priliku i zaposliti sve vlastite resurse.

Tako smo već u 2021. imali značajan oporavak, a zadnja su dva kvartala bila na razini rekordne 2019. Iz krize smo izvukli značajne pouke, a brzom transformacijom i jačanjem novih kanala, poput webshopa i vlastite maloprodaje, kao i ostalih kanala usmjerenih prema građanima, trajno smo disperzirali rizike i sa zadovoljstvom mogu reći, osigurali uspješnu budućnost.

11

tisuća dostavnih mjesta opskrbljuje Roto dinamic s flotom od 120 kamiona

Kakvi su vam planovi po pitanju maloprodaje?
Do pandemije smo bili usmjereni na HoReCa kanal prodaje. No, kad smo se, uslijed zatvaranja tog kanala, našli u problemu, okrenuli smo se našoj maloprodaji, kroz web trgovinu, a onda i kroz otvaranje novih vlastitih fizičkih trgovina.

Danas imamo 23 prodavaonice pića u cijeloj Hrvatskoj, a plan nam je u naredne dvije godine tu mrežu značajno povećati. Velike nade polažemo i u naše digitalne kanale prodaje kroz aplikaciju i web trgovinu.

Kakvi su trendovi po pitanju preferencija kupaca, a onda i vaših partnera po pitanju pića kojima se bavite?
Raste udio lokalnih proizvođača vina, craft piva i alkoholnih pića, ali jača i segment premium artikala. Ujedno, svake godine snažno raste broj novih artikala te ih je u našoj ponudi trenutno preko 5000. Surađujemo s 250 dobavljača od kojih je jako puno malih vinarija i craft proizvođača piva i alkoholnih pića.

Trenutno opskrbljujemo oko 6500 kupaca na više od 11.000 prodajnih mjesta. Trendovi su također da će asortiman biti sve veći i s većim brojem premium proizvoda. Samo za usporedbu, nedavno smo posjetili jednu partnersku tvrtku u Austriji i kod njih je asortiman već dosegnuo više od 8000 artikala, što je pokazatelj kako su potrošači sve spremniji isprobavati nove proizvode.

Da li se razlikuju preferencije domaćih i stranih (turista) potrošača, a posebno jer turisti dolaze iz raznih zemalja i kultura?
Gosti koji dolaze u Hrvatsku žele konzumirati lokalne brendove, ali i žele dostupnost premium svjetskih brendova. Ujedno, mnoge tvrtke vide naše tržište kao priliku za testiranje potencijala ili pozicioniranje svojih proizvoda, stoga će i dalje rasti ponuda lokalnih proizvoda, ali i proizvoda iz cijelog svijeta.

Koliko su tražena craft piva?
Kao što sam već rekao, potrošači, pogotovo stranci, sve više traže lokalno i premium. Dakle, traže se i kvalitetna domaća craft piva. Trenutno Roto u ponudi ima oko 200 proizvoda craft piva, a uglavnom se radi o domaćim proizvođačima.

Kako očekujete da će se trendovi razvijati u narednom razdoblju?
Očekujem osjetno povećanje ponude craft piva, uz lokalne vinarije i širenje asortimana vina iz Europe, ali i novog svijeta te mixologiju temeljenu na proseccu i pjenušavim vinima i premium alkoholu.

Možete nam reći par rečenica o nastanku Roto dinamica i nekim ključnim točkama u vašem razvoju?
Tvrtka koja danas posluje u sklopu Fortenova grupe je nastala 1992. kao obiteljski biznis pod imenom Roto promet tako da ove godine Roto slavi 30 velikih godina rada. Svi mi u Rotu smo jako ponosni na ono što smo postigli i što je tvrtka danas.

Brojni naši partneri iz Europe i kompanije koje posluju na našem tržištu iznova nam potvrđuju da smo prodajno, logistički, uslužno, inovacijski i digitalno među najboljima.

Kakvi su vam planovi za naredno razdoblje?
Ciljevi su nam ambiciozni, s planovima da našim kupcima osiguramo najbolje. Roto tim je optimističan da još ove godine možemo ostvariti najbolje poslovne rezultate u našoj 30-godišnjoj povijesti, osiguravajući svim zaposlenicima kvalitetnu i poticajnu radnu sredinu s puno prilika i zadovoljstva.

Da li vam je fokus na Hrvatskoj ili već jeste, ili pak planirate, i neki ozbiljniji iskorak u regiju i dalje?
Naš fokus je digitalizacija, dodatne usluge kupcima i jačanje oba kanala – i HoReCa i maloprodaja. U Hrvatskoj imamo još puno prilika, ali sa svojim uspješnim know how-om sigurno imamo i potencijal za širenje na novim tržištima.

Komentirajte prvi

New Report

Close