Raste napetost u brodogradilištu 3. maj, a direktor ne namjerava sam otići

Autor: Marija Brnić , 28. kolovoz 2024. u 06:40
Foto: Nel Pavletić / Pixsell

Nije tajna da Kučan uživa veliko povjerenje predsjednika Vlade Andreja Plenkovića, no njegov ostanak stavlja NO u vrlo neugodnu poziciju.

Kako cure svi rokovi u 3. maju, napetost u brodogradilištu raste. Nakon dugo vremena oglasili su se sindikati, što je najbolja potvrda da je voda došla do grla. Iako pred novinarima izravno o tome nije bilo riječi, zabrinuti su jer im za kolovoz im tvrtka ne može isplatiti plaće, a kako se neslužbeno čuje, ni za srpanjske plaće tvrtka im nije platila poreze i doprinose. Krajem tjedna i direktoru Ediju Kučanu istječe petogodišnji mandat, no još nema informacije tko će ga na toj poziciji zamijeniti.

Apsurdno bi, naime, bilo da mu se povjeri da još neko vrijeme upravlja tvrtkom, nakon što su mu prije mjesec dana Nadzorni odbor i Skupština uskratili dati povjerenje i razrješnicu za upravljanje tvrtkom u 2023., a realno, razvoj događaja i pokazatelji u 2024. još su porazniji za brodogradilište. Tvrtka je ostala bez novaca, ugovor za jedini brod koji ima u gradnji kupac, kanadski brodar Algoma, raskinuo je nakon što su istekli i zadnji rokovi za dovršetak i predaju broda, a u međuvremenu mu još obračunava i ugovorene penale. Pregovore oko dovršetka tog broda s još zainteresiranim kupcem Algomom preuzeo je i umjesto Kučana vodi osobno ministar gospodarstva Ante Šušnjar.

Država dovoljno uskakala

Nije uobičajeno da član Vlade izravno pregovara o takvim ugovorima, no, za dovršetak gradnje, za koji je država već priskočila sa 70 milijuna eura jamstava, bit će potrebno uložiti još, procjenjuje se, od 12 do 15 milijuna eura, a cilj je, naravno, da neminovni gubitak na njemu bude za državni proračun što manji.

Izvorno je, naime, brod ugovoren za oko 47 milijuna eura, s već ukalkuliranim gubitkom od nekoliko milijuna eura, a kako je namjenski građen za potrebe Algome i specifične uvjete plovidbe, ta je kompanija i dalje izgledan kupac. Brod za prijevoz rasutih tereta u fazi je visoke izgrađenosti, oko 95%, a kako se iz više izvora čuje, ministar Šušnjar pregovara o tome da ovaj put u financiranju gradnje sudjeluje i sama Algoma, koja u dosadašnjoj fazi nije participirala s avansima, kako je to uobičajena praksa u takvim, velikim poslovima.

Iz redova Trećemajskih sindikata na jučerašnjoj konferenciji za medije čulo se kako bi brod mogao biti dovršen do kraja godine, a najkasnije u veljači 2025., naravno, pod uvjetom da se postigne dogovor s Algomom i osigura financiranje ostatka posla na brodu. Stoga su poslali apel Vladi, ne ulazeći izravno u temu upravljanja kompanijom i povjerenja još aktualnom direktoru Ediju Kučanu, ali su dali do znanja da ni oni nisu zadovoljni njegovim radom.

“Mislim da Uprava nije odradila svoj dio. Mi ovog trenutka nemamo rok kada će taj brod biti gotov. To bi trebala Uprava prvo napraviti, a ne Ministarstvo ili Vlada. Od njih očekujemo da kroz skupštinu probaju djelovati na Upravu, jer mi kao sindikat ne možemo mijenjati Upravu”, kazao je Siniša Kosić iz Sindikata metalaca Hrvatske, zaključivši kako na čelu tvrtke moraju biti ljudi koji su sposobni završiti posao. Inače je na čelu Nadzornog odbora 3. maja sindikalac Juraj Šoljić, koji jučer nije želio ulaziti u temu kadrovskih rješenja. Iz krugova NO-a danima, inače, stižu uvjerenja da će do isteka roka biti pronađeno rješenje za Kučana, no na zadnjoj sjednici početkom ovog tjedna, Kučan je nadzornicima dao do znanja da on sam nema namjeru otići i bio je uvjeren da će posao na Algominom brodu odraditi do kraja.

Više od 500 zaposlenika

Nije tajna da Kučan uživa veliko povjerenje predsjednika Vlade Andreja Plenkovića, no njegov ostanak stavlja NO u vrlo neugodnu poziciju. To podrazumijeva da bi isti ljudi koji su mu u zadnjih mjesec uskratili povjerenje za njegove poslovne rezultate, a potom i poništio natječaj koji je Kučan raspisao za prodaju tvrtke-kćeri, sada morali potpisati njegov ostanak u 3. maju.

Što se tiče nenadano zaustavljene prodaje tvrtke-kćeri, 3. maj Rijeka 1905, koja će prema planu države nastaviti poslovanje riječkog brodogradilišta nakon što se okonča posao za Algomu i pošalje ga se u stečaj, Juraj Šoljić je jučer najavio da bi se uskoro mogao raspisati novi natječaj, ovaj put s jasnijim pravilima i dužim rokom za predaju ponuda. Sam 3. maj, iako nema novca, formalno nije u blokadi, ali ostaje pitanje kako će isfinancirati isplate plaća za više od 500 svojih zaposlenika.

Vlada je već u srpnju priskočila u pomoć, korigirajući uvjete o kreditiranju dovršetka Algominog broda, čije je trošenje strogo definirano i uvjetovano, sve kako bi se isplatile lipanjske i dio srpanjskih plaća, a ponavljanje tog rješenja, uvjeravaju zagrebački izvori, nije moguće. Zbog toga probuđeni sindikati i pozivaju Vladu da hitno djeluje.

Komentirajte prvi

New Report

Close