Danski JYSK danas u svijetu zapošljava 28.500 ljudi. Kao velika međunarodna tvrtka s više od 3100 trgovina, svjesni su da njihove aktivnosti i postupci utječu na okolinu i zato su o održivom poslovanju počeli razmišljati još prije petnaestak godina.
O održivosti, društveno odgovornim projektima i planovima za budućnost, razgovarali smo s komunikacijskom menadžericom JYSKA Zvjezdanom Novak.
JYSK je kompanija koja zaista jako puno radi na održivosti. Na koje ste se ciljeve obvezali?
S obzirom na to da mi, kao maloprodaja, nismo velik zagađivač, uzeli smo si u zadatak utjecati na naš sustav nabave i transportne kompanije s kojima surađujemo. Oni su ključni zagađivači, kojima smo zadali ciljeve za prilagodbu i uvođenje promjena, kako bismo došli do cilja koji smo si zadali – do 2050. godine želimo imati nultu stopu emitiranja ugljika.
Kako reagiraju vaši dobavljači na takav pristup?
Ima tu, naravno, i straha i nepoznavanja teme, pa im pružamo svesrdnu podršku i ulažemo u edukacije. Uz to, dali smo im dovoljno vremena da obave proces prilagodbe. Što se tiče aktivnosti vezanih uz održivo poslovanje, njih smo pokrenuli prije petnaestak godina tako da smo velik dio započeli i odradili na vrijeme.
Ukinuli smo PVC ambalažu, PES pjenu, te ih zamijenili alternativnim sirovinama koje se mogu reciklirati. Primjerice, samo uklanjanjem plastične ambalaže s naših posteljina i plahti, riješili smo se 27 milijuna plastičnih vrećica godišnje.
Uveli smo i packsize tehnologiju, što znači da na samoj traci, kad pakiramo proizvode koji su naručeni na našem webshopu, formiramo ambalažu, točno prema dimenzijama tih proizvoda. Tako nema ostataka.
Sav naš drveni vrtni namještaj ima FSC certifikat, a to znači da uzimamo materijale, odnosno drvo iz šuma kojima se gospodari s posebnom pažnjom prema biljnom i životinjskom svijetu.
S obzirom na energetsku krizu, planirate li i u maloprodaji transformaciju prema obnovljivim izvorima energije?
Do 2030. godine plan nam je prepoloviti emitiranje stakleničkih plinova, što je upravo vezano uz električnu energiju i grijanje u samim objektima, odnosno trgovinama, distributivnim centrima i uredima.
Uveli smo spotlight rasvjetu, kao i energy saving lampe u skladištima. Sljedeći korak su sami objekti. Nažalost, u Hrvatskoj to ide malo sporije jer se nalazimo u unajmljenim prostorima. Stoga na neki način trebamo educirati najmodavce, odnosno prezentirati im kalkulacije isplativosti kako bismo ih uvjerili da će im kratkoročna investicija dugoročno donijeti uštede.
No, ima i svijetlih primjera, pa je tako u Virovitici nedavno vlasnik prostora koji unajmljujemo odlučio uvesti panele i cijeli je objekt sada obnovljiv.
Modna industrija najveći je zagađivač, odmah nakon naftne. Vi u asortimanu imate velik broj proizvoda u kojima je glavna sastavnica pamuk. Kako se borite s tim izazovom?
Još prije 15 godina pokrenuli smo proizvodnju od reciklata, a danas nam na tjednoj bazi dolaze novi proizvodi od recikliranih i djelomično recikliranih materijala. JYSKOVI su kupci već godinama zaštićeni od štetnih razina kemikalija u tekstilnim proizvodima jer naši tekstilni proizvodi zadovoljavaju zahtjeve norme OEKO-TEX.
Ključ je i u odabiru starih i novih dobavljača, a mi u JYSKU imamo stroga pravila za naše dobavljače kada se radi o ljudskim pravima, pravu na rad i zaštiti okoliša. Ne ulazimo u poslovnu suradnju ako ne mogu ispuniti sve te točke. Ono što je tu jako važno, zahtijevamo da navedeni zahtjevi ne utječu na finalnu cijenu samog proizvoda.
Održivost i profit, mogu li uopće u istu rečenicu?
Da, mogu, i to je budućnost. Novim generacijama održivo poslovanje više ne predstavlja dodatnu vrijednost, niti trend. Oni jednostavno ne odabiru artikle ili usluge koji nisu prema njihovim načelima i životnim standardima. Održivost je obveza i profita neće biti ako se ne ispoštuje.
Što je ključ uspjeha za postizanje održivosti, uz zadovoljavanje zahtjeva kompanije, zaposlenika, a onda i kupaca?
Krenula bih od kupaca. Nama je kupac uvijek na prvom mjestu i taj kojem treba ispuniti očekivanja, ali to, već sam spomenula, ne smije utjecati na finalnu cijenu proizvoda. Ključ je imati partnere na tržištu koji će moći pratiti naše zahtjeve za održivošću.
Kako je JYSK stručnjak za kulturu spavanja, velik dio našeg asortimana upravo su proizvodi za spavanje, koji su najvećim dijelom od tekstila. U posljednjih godinu dana fokusirali smo se na to da na tjednoj bazi zamjenjujemo te artikle proizvodima koji su djelomično ili potpuno reciklirani.
No, postoji izazov s madracima. Mnogi ljudi nakon nabave novog madraca, nemaju nikakvo rješenje za odlaganje staroga. U Hrvatskoj stoga tražimo partnere s kojima bismo započeli taj kružni model kompletne reciklaže, no još nismo došli do učinkovitog rješenja.
U drugim europskim državama imamo kvalitetna rješenja za kompletno recikliranje madraca, pri čemu su sve komponente madraca adekvatno zbrinute.
Što planirate u budućnosti?
Dugoročan plan je do 2050. doći na nultu stopu emisije CO2, a do 2030. emitiranje stakleničkih plinova svesti na polovicu. Do početka 2025. apsolutno svi proizvodi koji se proizvode od drva u JYSKOVU asortimanu i ambalaža nosit će FSC certifikat, a proizvodi od tekstila i kože eko-oznake.
Svakako planiramo nastaviti provoditi i naše lokalne aktivnosti. Posljednje četiri godine u suradnji s Hrvatskim šumama provodimo projekt “NE ŠTEDI NA ŠUMI!” kojim smo zasadili preko 30.000 sadnica stabala na opožarenim dijelovima širom Hrvatske.
Projekt je važan jer aktivira ne samo naše zaposlene nego i građane volontere. Spomenula bih i projekt “JYSK za moj zeleni grad” koji smo krajem prošle godine pokrenuli u Makarskoj na inicijativu naših zaposlenika koji rade u tom gradu. U Makarskoj smo beton uklanjali iz samog centra i ozelenjavali ga.
U sklopu istog projekta u Puli ćemo uskoro graditi parkić pokraj škole. Ideja je da se odazovemo lokalnim potrebama zajednice i uključimo kako bi život u gradovima gdje JYSK posluje bio na višoj razini. Osim što podržavamo naše djelatnike u provedbi istog dodatno ih nagrađujemo i slobodnim danom za svaki dan volontiranja.