Prema rječima Marka Jukića, izvršnog direktora Divizije Ekspres u Hrvatskoj pošti koja broji 700 zaposlenika, građani će tek postati svjesniji pogodnosti koje im nudi kupnja na internetu.
Jeste li zadovoljni rezultatima usluge e-Paketa?
Uglavnom jesam. Iako internetska trgovina u Hrvatskoj još nije u punom zamahu, Hrvatska pošta uvela je 2010. uslugu e-Paket, koja je namijenjena upravo B2C segmentu. Pod ovim segmentom smatramo, osim internetske trgovine, i katalošku prodaju te svaki oblik prodaje krajnjem kupcu. Ispunili smo očekivanja koja smo imali, to jest usluga je opravdala svoje uvođenje. Kako će građani bivati svjesniji pogodnosti koje nosi kupnja na internetu, tako i mi, naravno, očekujemo rast paketnog prometa u segmentu B2C. Da bismo to osigurali, moramo pratiti trendove i prilagođavati se potrebama tržišta.
Kakva su iskustva ostalih europskih pošta u usluzi e-Paketa i gdje se Hrvatska pošta smjestila na toj listi konkurencije?
Razvijenost poštanske mreže idealna je za uslugu koja traži krajnjeg kupca. Mogu reći da je Hrvatska pošta, kao i većina poštanskih operatora u Europi, prisutna u svakom kutku države. Naime, Hrvatska pošta, osim dostavom, teritorij Hrvatske pokriva i mrežom poštanskih ureda dostupnih svim korisnicima. Kada se uspoređujemo sa Zapadnom Europom, ondje je B2C tržište razvijenije i broj usluga je nekoliko puta veći po stanovniku nego u RH. Poštanski operatori u Europi nisu konkurencija jedan drugom, nego pokušavaju partnerskim odnosima zadovoljiti potrebe korisnika za dostavom na cijelom europskom tržištu.
Kakva je uloga Hrvatske pošte u e-trgovini?
Hrvatska pošta već se pripremila za zahtjeve e-trgovine uvođenjem usluge e-Paketa, kojom se htjela približiti korisnicima koji imaju potrebu za slanjem paketa fizičkim osobama. U budućnosti ćemo se i dalje razvijati u skladu s potrebama tržišta e-trgovine tako što ćemo jamčiti sigurnost naplate i dostave naručenih proizvoda. Također ćemo razvijati odnose s partnerima na međunarodnom tržištu, dakle, s ostalim nacionalnim operatorima, u cilju postizanja boljih dostavnih uvjeta.
Može li se očekivati pad cijena ovog segmenta usluga?
Cijena u međunarodnom prometu sastoji se od dva elementa: prvi, cijene koju naplaćuje poštanski operator u državi otpreme i, drugi, cijene koju treba platiti operatoru koji će dostaviti pošiljku u odredišnoj državi. Hrvatska pošta sa svim poštanskim operatorima ima ugovore o, tzv. terminalnim troškovima, koje je dužna platiti za dostavu. Parametri prema kojima se oni formiraju su količina u otpremi, masa, vrijednost i dopunske usluge, ako ih ima. Ulazak Republike Hrvatske u Europsku uniju bitno je olakšao slanje pošiljaka u zemlje Europske unije. Sada vrijede ista pravila kao u unutarnjem prometu, što znači da više ne treba popunjavati carinske obrasce niti su potrebne otpremničke usluge. Pošiljke se mogu u poštanskim uredima predati zatvorene, nema posebnih zabrana glede njihova sadržaja, osim onog zabranjenog Zakonom o poštanskim uslugama. Također, paketi se mogu predati i na adresi korisnika pozivom na telefonski broj: 0800 202 202. Unatoč tomu što je Hrvatska pošta mijenjala cjenik za međunarodni promet (i obične pošiljke i hpekspres-pošiljke) 1. srpnja 2012. godine, što je bila priprema za punopravno članstvo u Europskoj uniji, provest će se još jedna korekcija cijene 2. siječnja 2014., kako bi usluga međunarodnog paketa bila pristupačnija. Također očekujem da ćemo uvesti novu zonu za pojedine države članice EU, koja će cjenovno biti još povoljnija.
Što je s liberalizacijom paketnog tržišta?
Što se tiče paketnog tržišta, ono je već godinama liberalizirano tako da na tom tržištu već godinama postoje alternativni davatelji paketnih usluga. Hrvatska pošta je usporedno s njima ostala najjači igrač na tržištu, a postoji li još prostora i koliki je, svakako će se pokazati. U klasičnom paketnom poslovanju Hrvatska pošta ima dugogodišnje iskustvo i, prema tome, uvijek i pogodnosti za svoje korisnike. Kada je riječ o samom uručenju paketa, korisniku se pruža mogućnost da paket zaprimi u najbližem poštanskom uredu ili na adresi primatelja, a Hrvatska pošta svojom dostavom pokriva teritorij cijele Republike Hrvatske. Zaprimanje paketa za slanje moguće je u svim poštanskim uredima Hrvatske pošte. Sam prijenos paketa koji se šalju unutar RH, ali i u međunarodnom prometu, pošiljatelj uvijek može pratiti sustavom Track & Trace, koji je dostupan na internetskim korisničkim stranicama Hrvatske pošte . Također, na istoj stranici korisnici uvijek mogu pronaći detaljne informacije o slanju paketa, kao i transparentne i podrobne cjenike. Naravno, Hrvatska pošta ima i komercijalnu i transparentnu rabatnu politiku za ugovorne korisnike te nudi uslugu hpekspres – kurirsku dostavu pošiljaka.
Očekuje li se povećan promet paketa iz inozemstva?
Promet iz država članica EU već se povećao sa 1. srpnja 2013. godine. Znatnije povećanje očekujemo iduće godine kada građani RH shvate pogodnosti koje im nudi internetska trgovina.
Jeste li zadovoljni rezultatima usluge e-Paketa?
Uglavnom jesam. Iako internetska trgovina u Hrvatskoj još nije u punom zamahu, Hrvatska pošta uvela je 2010. uslugu e-Paket, koja je namijenjena upravo B2C segmentu. Pod ovim segmentom smatramo, osim internetske trgovine, i katalošku prodaju te svaki oblik prodaje krajnjem kupcu. Ispunili smo očekivanja koja smo imali, to jest usluga je opravdala svoje uvođenje. Kako će građani bivati svjesniji pogodnosti koje nosi kupnja na internetu, tako i mi, naravno, očekujemo rast paketnog prometa u segmentu B2C.
Kakva su iskustva ostalih europskih pošta u usluzi e-Paketa i gdje se Hrvatska pošta smjestila na toj listi konkurencije?
Razvijenost poštanske mreže idealna je za uslugu koja traži krajnjeg kupca. Mogu reći da je Hrvatska pošta, kao i većina poštanskih operatora u Europi, prisutna u svakom kutku države. Naime, Hrvatska pošta, osim dostavom, teritorij Hrvatske pokriva i mrežom poštanskih ureda dostupnih svim korisnicima. Kada se uspoređujemo sa Zapadnom Europom, ondje je B2C tržište razvijenije i broj usluga je nekoliko puta veći po stanovniku nego u RH. Poštanski operatori u Europi nisu konkurencija jedan drugom, nego pokušavaju partnerskim odnosima zadovoljiti potrebe korisnika za dostavom na cijelom europskom tržištu.
Kakva je uloga Hrvatske pošte u e-trgovini?
Hrvatska pošta već se pripremila za zahtjeve e-trgovine uvođenjem usluge e-Paketa, kojom se htjela približiti korisnicima koji imaju potrebu za slanjem paketa fizičkim osobama. U budućnosti ćemo se i dalje razvijati u skladu s potrebama tržišta e-trgovine tako što ćemo jamčiti sigurnost naplate i dostave naručenih proizvoda. Također ćemo razvijati odnose s partnerima na međunarodnom tržištu, dakle, s ostalim nacionalnim operatorima, u cilju postizanja boljih dostavnih uvjeta.
Očekuje li se povećan promet paketa iz inozemstva?
Promet iz država članica EU već se povećao sa 1. srpnja 2013. godine. Znatnije povećanje očekujemo iduće godine kada građani RH shvate pogodnosti koje im nudi internetska trgovina te da je dostava naručene robe iz zemalja članica vrlo jednostavna – jednaki uvjeti kao i na domaćem tržištu.
E-trgovina
Koliko su Hrvati uopće skloni e-trgovini? Sudeći po gužvama u trgovačkim centrima, stječe se dojam da više vole izravnu kupnju?
Nažalost, svijest o internetskoj kupnji u RH još nije na zavidnoj razini. Brojke govore da od ukupnog broja korisnika interneta samo njih 22% kupuje na internetu. Sada kada smo postali dio EU, vjerujem kako će se i ovaj trend preokrenuti te da će građani RH početi više kupovati na internetu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu