Novi model financiranja gradnje broda 734 u 3. maju čeka odluku nove Vlade

Autor: Suzana Varošanec , 03. srpanj 2020. u 17:02
Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Trošak izgradnje procjenjuje se na 166 milijuna eura, u gradnji bi svakodnovno bilo angažirano i oko 1000 kooperanata, poručuju iz tvrtke MKM Yachts s kojom je 3. maj upravo sklopio ugovre o potkoncesiji i poslovnoj suradnji na 10 godina

Riječko brodogradilište 3. maj na Zagrebačkoj burzi objavilo je ključnu informaciju vezanu za razvoj njihovog poslovanja: naime, kako navode nastavno na odluku Vlade RH od 4. lipnja te Odluku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture od 9. lipnja o davanju suglasnosti na potkoncesiju dijela pomorskog dobra u luci posebne namjene Brodogradilište 3. maj, potpisali su ugovor o potkoncesiji s novom riječkom tvrtkom MKM Yachts.

Riječ je o sestrinskoj tvrtki australske Scenic Grupe, koja je prema navedenom ugovoru postala potkoncesionar na dijelu riječkog brodogradilišta u trajanju od 10 godina. Na isti rok su ovi subjekti istodobno ugovorili i poslovnu suradnju, čime se uspostavlja novi okvir unutar kojeg će se operativno realizirati suradnja koja je dogovorena s australskom grupacijom glede gradnje kako luksuznog broda za kružna putovanja 734, tako i planirane izgradnje još 4 takva broda.

Ovo je dobar znak, i time je osiguran posao 3. maju za naredno razdoblje te kako još iznose poznavatelji novog modela, brodovi će se graditi na lokalitetu riječkog škvera, dok će na prostoru koji je dan u potkoncesiju, vis a vis specifičnosti ovih novogradnji, izvoditi završni radovi opremanja u režiji potkoncesionara.

Tvrtka MKM Yachts iz Rijeke hrvatska je podružnica australske Scenic Grupe, vodećeg svjetskog turoperatora koji se od 2007. bavi i izgradnjom riječnih i oceanskih kruzera diljem svijeta. Direktor MKK Yachts Saša Čokljat potvrđuje potrebu za intenziviranjem punog nastavka gradnje ovog broda (734) za Scenic Grupu. Zbog toga je, a po novome modelu, od Vlade zatraženo državno jamstvo koje iznosi 48 posto projekta, ali s pokrivenošću prema fazama dinamike gradnje broda.

“Scenic grupa je u pulskom Uljaniku izgradila Scenic Eclipse, brod koji je, prema izboru kritičara, u prošloj godini proglašen najboljim luksuznim brodom na svijetu. Unatoč svim problemima i troškovima izgradnje koji su značajno premašili prvotno ugovorenu cijenu, Scenic Eclips pokazao se kao vrhunski hrvatski proizvod i stoga smo u 3. maju odlučili izgraditi seriju od ukupno 5 polarnih kruzera sličnih karakteristika – projekt vrijedan nešto više od 927 milijuna eura”, navodi Čokljat.

Važno je istaknuti, kaže, kako je u poslovnoj suradnji s brodogradilištem Uljanik, Scenic bio iznimka koja od Vlade nije naplatila niti kune datih državnih jamstava, što znači da nije bilo nikakvog troška za hrvatske porezne obveznike.

“Isto tako, i u novom projektu suradnje s 3. majem neće biti financijskog rizika za državu s obzirom na činjenicu da Scenic grupa, ulaže 52 posto vlastitih sredstava, dok država izdaje jamstva za 48 posto s kojima će se osigurati kreditno zaduženje potrebno za financijsko zatvaranje projekta”, iznosi naš sugovornik.

Kako dodaje, jamstva za sredstva iz kredita aktivirat će se fazno, a sve do završetka projekta, Republika Hrvatska osigurana je hipotekom na gradnju u cijelosti, što znači da se, ako je to potrebno, može naplatiti.

“Očekujemo od Vlade da u što skorijem roku izda potrebna državna jamstva kako bismo mogli prionuti projektu izgradnje u punom opsegu”, poručuje Čokljat.

Poslovna suradnja s brodogradilištem 3. maj vezana za izgradnju polarnih kruzera u konkretnom slučaju uspostavljena po novom modelu, nakon što je MKM Yachts uzeo u potkoncesiju manji dio tog riječkog brodogradilišta predviđa da će korištenjem tamošnje infrastrukture i znanja hrvatskih brodograditelja u suradnji sa stručnim timom Scenica zajedničkim snagama izgraditi se navedena serija polarnih kruzera.

Čokljat smatra kako je usto i u širem gospodarskom kontekstu velik značaj suradnje na projektu, pa npr. iako se trenutačno tako zapošljava 30 ljudi, prema najavama uskoro će se tim proširiti na 120 stručnjaka, dok se tijekom gradnje očekuje angažman velikog broja subjekata.

“Za vrijeme gradnje broda, na njemu će svakodnevno raditi i oko 1000 kooperanata. U osnovi, ovaj model preslika je rada na Scenic Elipseu te smo sretni što u vremenu krize imamo mogućnost generirati veliki broj novih radnih mjesta u industriji brodogradnje”, kaže Čokljat napominjući da u konkretnom slučaju broda 734, čiji se trošak izgradnje procjenjuje na 166 milijuna eura, njegov vlasnik Scenic grupa ulaže 52% vlastitih sredstava, dok država izdaje jamstva za 48% s kojima će MKM Yachts osigurati kreditno zaduženje potrebno za financijsko zatvaranje projekta.

Kao i u slučaju izgradnje “Scenic Eclipsea”, iz riječke tvrtke poručuju niti u ovom poslovnom modelu nema financijskog troška za Republiku Hrvatsku budući da država ne daje novac, već jamstvo za dobivanje kreditnog zaduženja.

Komentirajte prvi

New Report

Close