U fokusu su nova pravila kojima Europska komisija predlaže mjere kako olakšati prekogranično poslovanje društava te povećati poslovnu transparentnost i povjerenje, a primjenjivat će se na oko 16 milijuna društava s ograničenom odgovornošću i 2 milijuna partnerstava u EU-u. Ujedno time se kreira odgovor na ono što je svim dionicima na jedinstvenom tržištu EU-a potrebno – to je predvidljivi pravni okvir, koji pogoduje rastu i koji je prilagođen novim gospodarskim i socijalnim izazovima u svijetu koji se sve više digitalizira. Komisija stoga predlaže pravila kojima se uklanjaju barijere i istodobno pojednostavljuju svi prekogranični postupci, i to s jedne strane za sva društva koja posluju u različitim članicama pa su stoga ne samo okosnica jedinstvenog tržišta, nego i samog EU-a, ali jednako tako i za poslovne registre i nadležna tijela.
Konkretnije, paket novih pravila uključuje i primjenu načela “samo jednom”. Naime, kako trgovačka društva u prekograničnom poslovanju ne bi trebala ponovno dostavljati informacije pri osnivanju podružnice ili društva u drugoj državi članici, relevantne informacije moći će se razmjenjivati putem sustava povezivanja poslovnih registara (BRIS), uspostavljenog u skladu s Direktivom 2012/17/EU i Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2015/884.
Digalizacija prava društava
To je tek dio nove, druge faze digitalizacije prava trgovačkih društava, a nova pravila obuhvaćena su u Prijedlogu Direktive o daljnjem proširenju i poboljšanju upotrebe digitalnih alata i postupaka u području prava trgovačkih društava. Kako bi se poboljšalo poslovno okruženje u EU-u Komisija adresira digitalna rješenja, kao alat 21. stoljeća za smanjenje birokracije i administrativno rasterećenje za prekogranična društva, uz povećanje na drugoj strani transparentnosti i povjerenja. Primjerice, zahvaljujući potvrdi EU-a o društvima – osnovne informacije o društvima u potvrdi besplatnoj i dostupnoj na svim jezicima EU-a. kao i primjeni navedenog načela ‘samo jednom’ procjenjuje se ušteda na administrativnim troškovima u iznosu od oko 437 milijuna eura godišnje. U vezi procjene učinaka vrijedno je istaknuti da će se planiranom upotrebom digitalnih alata i postupaka u pravu trgovačkih društava na razini cijele Unije EU-a, kako se to u pojašnjenju prijedloga iznosi, pridonijeti daljnjoj digitalizaciji jedinstvenog tržišta te pomoći društvima, a to znači i posebice malim i srednjim poduzećima, da posluju u EU-u.
Aktualna zakonodavna inicijativa, kako je i planirana u programu rada Komisije za prvo tromjesečje 2023., tako je već ‘lansirana’ u daljnju proceduru, prema Europskom parlamentu i Vijeću. Također Komisija predlaže da države članice prenesu direktivu u nacionalno pravo u roku od dvije godine od donošenja, što je zapravo smješta relativno brzo na horizontu primjene.
Brza dinamika je očito ključna jer svojim poslovnim aktivnostima i ulaganjima, među ostalim prekograničnima, trgovačka društva najviše doprinose gospodarskom napretku i konkurentnosti EU-a, ali i imaju važnu ulogu u prelasku EU-a na održivo i digitalno gospodarstvo.
Uklanjanje prepreka
U tome znatno mogu pomoći ova ažurirana pravila u području prava društva EU-a jer uz načelo ‘samo jednom’ u cilju smanjenja birokracije i administrativnih opterećenja predviđaju još nekoliko mehanizama: potvrdu EU-a o društvima koja sadržava osnovne informacije o društvima i koja će biti besplatno dostupna na svim jezicima EU-a, zatim višejezični standardni model digitalne punomoći EU-a kojom će se osobu ovlastiti za zastupanje društva u drugoj državi članici, ali i ukidanje formalnosti kao što su apostil i ovjereni prijevodi dokumenata društva što se također smatra da je velika prepreka za društva.
Pored uklanjanja navedenih administrativnih barijera paket novih pravila obuhvaća i nove poluge za osiguravanje veće transparentnosti i povjerenja. To znači da će primjerice informacije o partnerstvima i grupama društava, jednako tako i sve ostale informacije o društvima u prekograničnom poslovanju biti javno dostupne putem BRIS-a, ali i šire od toga.
Naime, preko poslovnih registara BRIS-a te još dva sustava koji povezuju nacionalne registre stvarnog vlasništva i registre nesolventnosti olakšat će se pretraživanja informacija o društvima u EU-u. Cilj je pritom, kako se navodi, osigurati točnost, pouzdanost i ažuriranost podataka o društvima u poslovnim registrima npr. provjeravanjem svih javno dostupnih informacija o društvima prije njihova upisa u poslovne registre u svim državama članicama. Ovaj Prijedlog Direktive je jedna od ključnih mjera u okviru političkog prioriteta “Europa spremna za digitalno doba”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu