Nakon što je diplomirao na riječkom Tehničkom fakultetu Marinko Došen završio je MBA na Zagrebačkoj poslovnoj školi – smjer naftni studij. Karijeru je započeo kao pripravnik u hrvatskoj petrokemijskoj industriji, a od 1997. do 2004. obnašao je više rukovodećih i izvršnih funkcija, uključujući poziciju predsjednika Uprave DINE.
Nakon toga je kao direktor investicijske kompanije Coca-Cola Bottling Energy vodio izgradnju nekoliko energetskih projekata u Mađarskoj. Bio je izvršni direktor i član Uprave tvrtke Trast, jedne od vodećih logističkih kompanija u Hrvatskoj, nakon čega kao predsjednik Uprave vodi projekt operativnog restrukturiranja Mirne Rovinj.
Pridružio se AD Plastik Grupi 2012. na poziciji generalnog direktora AD Plastika Togliatti u Rusiji, a 2015. imenovan je predsjednikom Uprave. Uska mu je specijalnost upravljanje promjenama i krizni menadžment. S Došenom smo razgovarali o važnosti različitosti za poslovanje i konkurentnost, o predrasudama u društvu, važnosti osvješćivanja
Uz brojne nagrade i priznanja koje ste dobili, proglašeni ste i ambasadorom Povelje o raznolikosti u Hrvatskoj. Što vama znači to priznanje i na koje sve načine promovirate različitosti?
AD Plastik Grupa posluje prema načelima društveno odgovornog poslovanja i održivog razvoja već dugi niz godina, tako da je raznolikost prirodan proces koji unaprjeđujemo i nadograđujemo unutar kompanije. U skladu s time smo bez ikakvih premišljanja prihvatili poziv da budemo među prvim potpisnicima Povelje o raznolikosti Hrvatska i jako mi je drago što sam već pet godina i ambasador raznolikosti.
Raznolikost je jedna od temeljnih vrijednosti modernog društva, a različitost kultura, mišljenja i opredjeljenja doprinose boljoj konkurentnosti na tržištu, ali prije svega unaprjeđenju poslovne kulture unutar kompanije, kreativnosti i inovativnosti.
AD Plastik Grupa multinacionalna je kompanija s tvornicama u pet zemalja, a naši su kupci također multinacionalne kompanije koje posluju diljem svijeta. Poštovanje i razumijevanje svih naših dionika sastavni je dio našeg svakodnevnog poslovanja, a to podrazumijeva raznolikost u punom smislu te riječi.
Kada u Hrvatskoj govorimo o raznolikosti, onda se najčešće spominje spolna i rodna ravnopravnost, ali u našoj kompaniji brojimo gotovo jednak broj muškaraca i žena koji razvijaju svoje karijere u skladu sa svojim znanjima, doprinosima i vještinama.
Multikulturalna smo kompanija i poštivanje kulturalne i individualne raznolikosti svakog pojedinca jedini je način uspješnog poslovanja i to u konačnici zaposlenici od nas i očekuju. Istovremeno, intenzivno radimo na osnaživanju zajedništva i međusobnog podržavanja unutar kompanije, poštujući pritom različite poglede i razmišljanja svakog pojedinca, bez obzira na spol, dob, vjeroispovijest, nacionalnu ili etničku pripadnost i slično.
Kao ambasador raznolikosti želim doprinijeti samom projektu, ali prije svega društvu u kojem živimo te poslovnoj zajednici kojoj pripadamo jer suštinski vjerujem kako je raznolikost vrijednost koja doprinosi daljnjem razvoju poslovanja i svakog pojedinca.
Mislim da svojim primjerom najbolje možemo doprinositi i pokazati kojim smjerom bismo trebali ići, a osnovni preduvjet za to je razumijevanje raznolikosti i njezinog značenja u pravom smislu. To je i jedna od mojih misija.
Imate li zaposlenih osoba iz ranjivih skupina u AD Plastiku? Kako biste ocijenili njihov doprinos tvrtki, u čemu se on najviše očituje?
Naravno da imamo zaposlenih osoba iz ranjivih skupina i oni su se odlično uklopili u naše poslovno okruženje. Osobe iz ranjivih skupina teže dolaze do prilika za zapošljavanje, iako govorimo o jednom od temeljnih ljudskih prava.
Naše je iskustvo pokazalo ukoliko im se pruži prilika, napravi adekvatna prilagodba kako bi nesmetano mogli obavljati svoje zadatke, njihov je doprinos značajan. Uz malo truda i strpljenja na početku, koje je potrebno prilikom svakog novog zapošljavanja, oni s vremenom pokažu svoj puni potencijal. U konačnici, takve nas osobe uče stvarnoj raznolikosti i inkluzivnosti u praksi.
Kažete da se osobe s invaliditetom teže zapošljavaju. U čemu je glavni problem? Kako bi se to moglo promijeniti, koliko tu mogu pomoći poslodavci a koliko država?
Htjeli mi to priznati ili ne, ali činjenica je kako još uvijek živimo u društvu punom predrasuda, a to je upravo glavni razlog stavljanja ograničenja pred osobe koje su na bilo koji način “drugačije”.
Predrasude se najčešće temelje na neznanju i ponekad su dobar izgovor ili obrambeni mehanizam, ali upravo progovaranjem o ovim temama i svojim primjerima dobrih praksi moramo svakodnevno osvješćivati zajednicu.
No, treba biti iskren i primijetiti kako je društvo u tom smislu puno napredovalo, no još puno na tome trebamo raditi. Mlađe generacije puno otvorenije progovaraju o zdravstvenim problemima i mislim kako je to dobar put prema većoj uključenosti.
Kultura inkluzivnosti uvažava različitosti i prepoznaje jedinstvenost pojedinca, odnosno inkluzivnost je pozitivno rješavanje različitosti unutar kompanije. Ne možemo graditi kulturu raznolikosti ukoliko ne gradimo i kulturu inkluzije, stoga je u našoj kompaniji to neizostavni dio razvoja korporativne kulture i društvene odgovornosti.
Naša je misija razvijati afirmativno okruženje u kompaniji koje nema predrasuda i u kojem postoje jednake mogućnosti za sve. Prostor za napredak uvijek postoji zato na tome kontinuirano i radimo.
Između ostalog, partneri smo projekta Iskustvo zlata vrijedi, upravo iz razloga što smo prepoznali važnost ove teme i progovaranja o njoj. Naš cilj je da budemo dobar primjer u poslovnoj zajednici, ali i da potaknemo i druge gospodarstvenike, ali i društvo u cjelini.
Posao je esencija samopoštovanja koji omogućava kvalitetniji, bolji i ispunjeniji život svakom pojedincu. Svako mora dobiti pravo na rad i to je ono što mi kao poslodavci možemo i trebamo napraviti i poticati.
No, kako bi se ubrzale promjene u društvu po ovom pitanju, potrebna je primarno inicijativa i pomoć države. Briga o osobama s invaliditetom ne započinje prilikom njihovog zapošljavanja, nego znatno ranije, zato je inkluziju potrebno promicati i provoditi tijekom cijelog obrazovanja.
Koronakriza je donijela brojne promjene u organizacijama rada. Jesu li njima bile pogođene i ranjive skupne u AD Plastiku?
Početkom korone naš su primarni cilj bili sigurnost i zdravlje svih naših zaposlenika pa smo u skladu s time provodili mjere unutar kompanije. Najugroženijim skupinama zaposlenika, trudnicama i kroničnim bolesnicima omogućen je rad od kuće. Vrlo intenzivno smo se trudili osigurati uvjete za siguran i nesmetan rad i u tome smo uspjeli.
Kako su COVID 19, a sada i rat u Ukrajini, utjecali na poslovanje AD Plastika?
Početak pandemije donio je niz neizvjesnosti i prilagodbe su bile brze i učinkovite. Iako je krajem 2020. izgledalo kako se automobilska industrija oporavlja brže od očekivanju, prošlu je godinu obilježio nedostatak poluvodiča koji se nastavlja i u ovoj godini.
Pandemija još nije završila, a zadesila nas je nova kriza koja dodatno utječe na naše poslovanje. Ovo je sigurno jedno od najizazovnijih razdoblja u povijesti kompanije, ali siguran sam kako ćemo još jednom pokazati svoju otpornost i dugoročno nastaviti stabilno poslovanje. Pred nama su zahtjevni mjeseci, ali razradili smo različite scenarije i vjerujemo u uspješan ishod. Sigurno ćemo morati posezati i za nekim neželjenim aktivnostima, ali naš je glavni zadatak očuvati financijsku stabilnost i održivost poslovanja.
Naše europske tvornice rade u skladu s planovima, iako su zbog nedostatka poluvodiča još uvijek nešto smanjeni kapaciteti proizvodnje kod pojedinih kupaca. Unatoč neizvjesnostima i vrlo zahtjevnim okolnostima, razvojne aktivnosti proizvođača automobila nesmetano se odvijaju i to je dobar pokazatelj za budućnost.
U ovom smo trenutku usmjereni na realizaciju postojećih projekata i proširenje razvojnih i proizvodnih portfelja kako bismo ojačali svoju poziciju razvojnog dobavljača na europskom tržištu. Tako smo posljednje dvije godine ugovorili gotovo dvjesto milijuna novih poslova na europskom tržištu.
Smatrate li da će kriza dodatno otežati zapošljavanje osoba s invaliditetom?
Kriza otežava poslovanje, a samim time i zapošljavanje uopće. No, u niti jednom trenutku ne smijemo zaboraviti svoju odgovornost prema zajednici i društvu u kojem živimo. Naša je misija jasna, mi svoje poslovanje temeljimo na društvenoj odgovornosti i održivosti poslovanja na zadovoljstvo svih naših dionika i tako ćemo nastaviti i dalje.
* Sadržaj omogućio AD Plastik