Poslovni vikend
Intervju: Gordana Kovačević

Najdugovječnija hrvatska liderica Gordana Kovačević: Fokusirani smo na zadržavanje najkvalitetnijih ljudi i nastavak ulaganja

O vjernosti kompaniji, ljubavi prema tehnološkoj revoluciji, snazi ENT-a i umijeću vođenja.

Dragana Radusinović
29. ožujak 2025. u 19:15
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL

Gordana Kovačević predsjednica je kompanije Ericsson Nikola Tesla u petom mandatu, što je u vrijeme sve bržih promjena čini najdugovječnijom lidericom u i dalje pretežito muškom ICT svijetu. U intervjuu za Poslovni vikend razgovarale smo o njezinoj vjernosti kompaniji koju vodi, ljubavi prema tehnološkoj revoluciji, situacijama koje je izbacuju iz takta, te ulozi emocionalne inteligencije u poslovnom vodstvu.

Dočekali ste me s informacijom da imate veliko uzbuđenje u kompaniji, o čemu je riječ?

U kompaniji se održava dvodnevni hackhaton, natjecanje naših timova na temu primjene umjetne inteligencije za optimiziranje naših procesa i načina rada, kao i ugradnju u proizvode i rješenja za naše kupce. Interes zaposlenika je velik, njih više od 150 podijeljeno je u više od 40 timova u Zagrebu, Splitu i Osijeku. Puno je tu pozitivne energije, odličnih ideja i rješenja među kojima tehnički žiri bira pet najboljih, a potom stručni žiri bira tri koje ćemo nagraditi, analizirati njihov potencijal za investiranje u razvoj proizvoda, rješenja i poslovnih procesa. Zbog velikog interesa zaposlenika planiramo još jedan hackhaton.

Tehnološka revolucija nam vrti društvo kao da je na centrifugi, kako se vi tome prilagođavate?

Kada ste jaka tehnološka kompanija kao mi, onda imate puno znanja i iskustva u ICT-u i njihovu izuzetno brzom razvoju. Još prije 20-30 godina znala sam reći da su procesi promjena prespori jer je tehnologija brža od primjena koje se trebaju dogoditi. Gledamo li unazad, promjene su velike, tehnologija danas može učiniti puno toga, ali da bi ona u punoj mjeri bila korisna, jako su važne pripremne aktivnosti u smislu primjene. U posljednjih 30 godina dobili smo brzi internet, mobilne telekom mreže i, rekla bih, inovativna platformska rješenja koja nam je donijela peta generacija mobilnih komunikacijskih sustava te sada postoje puno veće mogućnosti primjene proširene stvarnosti, analize velike količine podataka, kreiranja super brzih mreža i, naravno, primjene umjetne inteligencije. To morate voljeti i uživati u tome i onda ćete se sigurno prilagoditi i osjećati dobro. I naravno, stalno usvajati nova znanja i vještine.

Vidi se da vas to jako veseli, što ponajviše?

Vesele me primjene i kada slušam naše zaposlenike koji govore da je to što radimo korisno. Vesele me vrijednosti koje dajemo kroz tehnologiju za dobrobit društva.

Što je to najkorisnije od svega što radite ili ste napravili?

Imamo puno primjera. Evo, izdvojila bih informatizaciju zdravstva koju smo započeli prije više od 20 godina kada je internet bio toliko spor da gotovo nitko nije vjerovao da možemo razviti i realizirati taj sustav na nacionalnoj razini. A da ga nije bilo, primjerice za vrijeme Covida gledali bismo redove ljudi koji čekaju pred ordinacijama umjesto da ono što trebaju dobiju bez čekanja i papira. O brojnim drugim koristima da i ne govorim.

Spomenuli ste lani da niste spavali zbog tog projekta, radi li sada dobro?

Radi izvrsno. Prošle godine, zbog procesa migracije, bio je zahtjevan period i vjerujem da nigdje u Europi i šire nećete naći tim koji je uspio paralelno održavati postojeći sustav s nekoliko generacija starim hardverom i softverom i migraciju na novi sustav, a da je 99,57 posto vremena CEZIH uspješno radio. Očekivano je i da se pojave neki problemi. Javnost je bila fokusirana na tih manje od 0,5 posto, što tumačim kao veliku vrijednost tog sustava.

Takav projekt moguće je realizirati s izuzetno snažnim timom stručnjaka koji imaju i domenska znanja iz područja zdravstva. Na početku digitalizacije zdravstvenih usluga bilo je otpora promjenama jer su medicinsko osoblje i građani bili naviknuti na drugi način rada i usluga. Veseli nas kada kažu da im je CEZIH potreban, da je koristan i da dobro radi.

Kako to da ste vjerni ENT-u tako dugo?

Lako. Kada radite u ovoj industriji i volite posao koji radite i okruženi ste stručnim kvalitetnim ljudima, a uz to su promjene u industriji brze, imate osjećaj da ste promijenili nekoliko kompanija. ENT danas nije kompanija kakava je bila prije pet, deset ili petnaest godina. Od razvoja tehnologije, načina rada, kupaca i njihovih zahtjeva i potreba sve se više puta promijenilo uz uvijek nove poslovne izazove i mogućnosti koji iznova motiviraju. Uz to, paralelno s ovim poslom imala sam značajne odgovornosti u globalnom Ericssonu gdje sam vodila centre izvrsnosti, bila potpredsjenica tržišne jedinice Srednja Europa, vodila centre izvrsnosti u regiji Europa Srednji Istok i Afrika, ali koju god da sam odgovornost imala smatrala sam da je najbolje mjesto za razvoj centara izvrsnosti i poslovanja tu, u Ericsson Nikoli Tesli. Danas u Ericssonu, koji posluje u više od 180 zemalja svijeta, nakon švedskog razvojnog centra u kojem se razvija 5G, najveći centar za istraživanje i razvoj je u Hrvatskoj. I to je veliko postignuće.

Prije 20 godina ste u Nacionalu rekli da ste dobili knjigu od 250 svojih karakteristika kao osobe, čovjeka i menadžera. Što je unutra pisalo?

Uh, bilo je to davno. Bila sam uključena u više programa za razvoj lidera. Ovaj koji spominjete je Executive Leadership program na Columbia University. To je program i proces kroz koji prolaze predstavnici executive lidership tima globalne korporacije koji imaju potencijal za veće odgovornosti. Prije starta programa ocjenjuju vas kolege iz drugih zemalja i vaši peer-ovi, potom slijedi šestomjesečni trening. Kada završite taj program, ocjenjuju vas voditelji programa koji prate vaše rezultate kroz definirane projekte, radionice, snalaženje u nepredvidivim situacijama. Između lidershipa koji čovjek postigne i onog vrhunskog lidershipa stoji najtežih pet posto kojih veliki broj lidera ne može dosegnuti.

Što treba imati za tih pet posto?

Morate imati intelektualne kapacitete, motivaciju, biti osoba s integritetom i inspirativni, ali uz to je jako važno imati emocionalnu inteligenciju, biti sposobni, kako znam reći, kombinirati ono što imate u glavi s onim što imate u srcu. To vam onda donosi dobru pretpostavku da možete graditi i voditi kvalitetne timove, a jedna od mojih jakih osobina vjerujem da je emocionalna inteligencija.

Kako vam je ona pomogla u poslu?

Pomaže u svakodnevnom radu, a osobito u teškim i kriznim situacijama u kojima netko može biti paničar, hijerarhijski menadžer i može izabrati naredbodavni stil rada, ali s tim nećete puno postići. Nastojim uvijek biti među ljudima i dio tima. U kriznim situacijama stanem na loptu i slušam sudionike, brinem za ljude i timove. Dobar primjer vam je potres u Zagrebu. U trenutku potresa naš veliki tim je radio na terenu, podsjećam potres se dogodio u vrijeme Covida, a u telekom mreži je zbog potresa došlo do značajnih poremećaja. U Draškovićevoj je izbio i požar. Zvali su nas naši kupci da pomognemo. I onda stanete. Znate da su vam prioritet život i zdravlje ljudi u kompaniji, ali i da se istovremeno morate odazvati i pomoći drugima te svojim načinom rada i porukama utjecati da vaši ljudi vode brigu o sebi i da pomognu drugima. Našem timu sam poslala poruku da ako itko od njih smatra da se ne može odazvati, da to slobodno kaže, ali da se kao tim moramo organizirati kako bi osposobili komunikacijsku mrežu jer o tome ovise životi brojnih ljudi. To je bilo jako dramatično, ljudi su se penjali na stupove, a potresi su ih ljuljali, morali su biti udaljeni jedni od drugih zbog Covida, a blizu jedni drugima da bi kao tim obavili posao. Nitko iz našeg tima nije odbio posao, a svi su pokazali visoku razinu odgovornosti.

Imam dojam da vam je stabilnost, svojevrsno uzemljenje, velika snaga?

Znam da ne možemo utjecati na ono što se događa izvana, da su to događaji koji nisu pod našom kontrolom. Tako smo primjerice zbog rata u Ukrajini i sankcija izgubili značajno bjelorusko tržište. Definirala sam snažan tim za kontinuitet poslovanja, fokusirali smo se na nove poslovne mogućnosti, na ono što možemo promijeniti, ono na što možemo utjecati i osigurali stabilnost poslovanja. Smirena sam kada su situacije teške i izazovne. Mislim da ne bi bilo dobro da s vrha kompanije širimo paniku. Vjerujem da zaposlenici osjete tu smirenost.

Ima li nešto što vas može izbaciti iz takta?

Iz takta me mogu izbaciti nepravde kao i ljudi na različitim pozicijama koji ne preuzimaju svoje odgovornosti ili za iste nisu sposobni. Iz takta me izbacuju i oni kojima je organizacija pružila sve, a to ne vraćaju i čak su prepreka u nekim procesima. Uvijek podsjećam da će kompanija sve dati za razvoj zaposlenika i kupaca. Dijelimo znanje, imamo ENT Akademiju s izvrsnim programima. Oni koji to ne prepoznaju kao korisno, ne trude se, ne vole posao koji rade i nisu motivirani, trebali bi naći nešto što im više odgovara.

Je li vas izbacila iz takta odluka AZTN-a da je Ericsson Nikola Tesla povrijedila tržišno natjecanje?

Mogu reći da jest. Budući da smo listana kompanija, čim smo dobili rješenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja tu smo informaciju objavili. Ne mogu govoriti o tome više od onoga što smo objavili. To je predmet koji je star više od deset godina. Odluka je nepravomoćna i mi ćemo se na nju žaliti.

Agencija kaže da se dogovaralo kome ide koji kupac na tržištu kućnih telefonskih centrala, a iz tvrtke Kodeks su sve priznali…

Mislim da o tome uopće nije potrebno nadugačko raspravljati, ali razumijem kako zvuči ako ne znate što je stvarno bilo. Radi se o postupku koji Agencija vodi gotovo deset godina. Prema našem i viđenju naših odvjetnika, nije riječ o horizontalnoj suradnji već je to bila vertikalna partnerska suradnja o čemu su naši pravnici, svjedoci i eminentni stručnjaci za tržišno natjecanje dali puno argumenata. Žao nam je što za naše argumente nije bilo sluha i zato ćemo se žaliti. U konkretnom slučaju, govorimo o vertikalnoj suradnji na tržištu prodaje i održavanja kućnih telefonskih centrala i sustava. Prosječna godišnja vrijednost prodaje robe i/ili usluga ENT koja je ostvarena na predmetnom mjerodavnom tržištu iznosila je oko 0,1 posto ukupnog prihoda kompanije. Po principu vertikalne suradnje radi čitav niz kompanija u svijetu.

Koji su vam trenutačno najvažniji projekti?

To je puno zanimljivije pitanje. Radimo na brojnim inovativnim projektima. Fokus nam je na infrastrukturnim projektima za naše operatore, poput Hrvatskog Telekoma i A1, baziranim na najmodernijim tehnologijama i vrhunskim uslugama. Posebno nam je važno zadržati i proširiti rad na najzahtjevnijim i budućnosti usmjerenim poslovima u istraživanju i razvoju za globalnu korporaciju i šire. Usprkos konsolidacijama unutar ICT sektora, bilježimo rast, što otvara prostor za zapošljavanje novih stručnjaka i razvoj novih poslova.

Vrlo smo ponosni što smo prošle godine obilježili 75 godina poslovanja te predstavili novi vizualni identitet. Naš novi logotip je akronim ENT kao Ericsson Nikola Tesla koji je dodatno oplemenjen i sloganom Enlightening New Technology. Time jasno pokazujemo tko smo danas i kakvi želimo biti u budućnosti, a to je graditi snažno partnerstvo s Ericsson korporacijom, dok istovremeno razvijamo vlastita ICT rješenja za digitalizaciju različitih industrija te javnih usluga i servisa. Time su nam otvorene značajne poslovne mogućnosti u svijetu.

Gordana Kovačević, predsjednica Ericsson Nikole Tesle/Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL

Dosadašnje investicije omogućile su nam osiguranje poslovnih aktivnosti i širenje baze kupaca. U narednom razdoblju očekujemo intenziviranje aktivnosti u području mreža potpore nacionalnoj i javnoj sigurnosti te kritičnoj infrastrukturi, kao i oko implementacije željezničke komunikacijske mreže u Hrvatskoj bazirane na najmodernijim 5G rješenjima, gdje vjerujemo da će biti prepoznato naše tehnološko liderstvo i iskustvo naših stručnjaka koji kvalitetno pridonose na sličnim rješenjima u drugim zemljama Europske unije. Trenutačno provodimo realizaciju višegodišnjeg ugovora o digitalnoj transformaciji zemljišnih knjiga na Cipru koji je sufinanciran sredstvima EU. Radimo i na projektu automatizacije prometa u Splitu gdje se implementira inteligentni transportni sustav čija se realizacija planira ove godine. Nastavljamo investirati u nove proizvode i rješenja, jer vjerujemo u održivi rast kroz inovacije.

Što je s odnosom s Hrvatskim Telekomom?

Imamo odlične odnose s našim kupcima i sa svima gradimo partnerske odnose. Prema anketama o zadovoljstvu našim uslugama u 2024. godini, zadovoljstvo naših kupaca je bilo veće od 97 posto. Sa HT-om odlično surađujemo. Radi se o našem strateškom partneru gdje smo snažno pozicionirani s našim rješenjima i proizvodima najnovijih generacija u mobilnoj telekom mreži.

Ako je Vaše pitanje usmjereno na područje upravljanih usluga za HT, evo kratko. Godine 2014. Hrvatski Telekom je donio odluku o izdvajanju dijela operacija za upravljanje uslugama i mi smo u tom procesu preuzeli te poslove i više od 650 stručnjaka, otvorili novu kompaniju te je integrirali u naše poslovanje. Transformirali smo organizaciju kako bismo odgovorili na potrebe tržišta i pružali usluge visoke kvalitete. Međutim, koliko god kvalitetni bili, ne možete utjecati na strateške odluke kupaca. HT je odlučio vratiti određene operacije uključujući i ljude u svoju nadležnost i tu odluku smo profesionalno realizirali krajem 2023. godine. Ovo je za rezultat imalo gubitak prihoda između 60 i 80 milijuna eura na godišnjoj bazi, što nije lako nadoknaditi. Ipak, unatoč izazovima, prihod od prodaje u 2024. godini pao je samo 18 posto, no odlaskom ljudi smanjen je i trošak. Ako izuzmemo taj utjecaj zabilježili smo rast od 11,4 posto. Kako bismo diversificirali poslovanje, usmjerili smo se na druga tržišta, uključujući Kosovo. Na tom tržištu, gdje u operatorskom segmentu u radio i jezgrenom dijelu mreže imamo 100 posto udjela, završili smo projekt čak šest mjeseci ranije nego je bilo predviđeno ugovorom. Osim toga, u poslovnom segmentu ICT rješenja za digitalne transformacije osigurali smo rast prihoda od 60 posto. Kad sve sagledamo i usporedimo operativnu maržu kao postotak prihoda od prodaje ona je 2024. godine bolja nego je bila u izuzetno dobroj 2023. godini, čime smo jako zadovoljni.

Kakva će biti ova godina?

Bit će zahtjevna, no važno je da smo i ovu godinu snažno startali. Žao nam je što neki ključni projekti koji su trebali biti potpisani u 2024. godini još čekaju na potpis, što odgađa početak realizacije, a time i planirani prihod. Riječ je o višegodišnjim projektima čiji prihodi dolaze u fazama. Neki od projekata sufinancirani iz EU fondova se isplaćuju tek na kraju realizacije. Stoga nam je važno da ugovori budu potpisani što prije kako bismo osigurali stabilnost prihoda te kvalitetnu i pravodobnu realizaciju. Imamo snažnu poziciju na tržištima na kojima poslujemo, vidimo potencijal za rast na novim tržištima i s novim kupcima te s optimizmom gledamo i na godine koje slijede.

Kako upravljate inflacijom u takvim uvjetima?

Teško. Inflacija i rast troškova života, uz povećanje plaća u državnom sektoru, utječu i na nas. S jedne strane postoji pritisak kupaca da naše usluge budu što povoljnije, dok s druge strane moramo brinuti o konkurentnosti i zaposlenicima čiji su troškovi života također porasli. Fokusirani smo na zadržavanje najkvalitetnijih ljudi i nastavak ulaganja u strateška znanja i razvoj novih proizvoda jer bez investiranja i novih znanja nema opstanka. Nismo opterećeni velikim profitom – naš prioritet su inovacije, izvrsnost u svemu što radimo, održavanje konkurentnosti te dugoročno osiguranje stabilnog poslovanja.

New Report

Close