Donedavno je bilo malo poznato, no u Hrvatskoj postoji značajna proizvodnja mobilnih kuća, što smo bolje uvidjeli tek s nedavnim potresima.
Među najrazvijenijim je brendovima samoborski Nord Produkt, vodeći hrvatski proizvođač slavina i kupaonskog namještaja, te kuhinja, a koji je u ovu posebnu nišu ušao prije osam godina. Dosad je proizveo više od 2200 Nord mobilnih kuća, koje zaokružuju njihov cjelokupan proizvodni program, no trenutačno osjeća krizu koju je pandemija koronavirusa ostavila na gospodarstvo.
Njihove kućice posljednjih su godina sve traženije za turistički smještaj, a kupci su najveće hrvatske hotelske kuće koje razvijaju luksuzni camping turizam.
No, prošle godine lockdown i neizvjesna sezona zaustavili su investicije i potražnja je, kažu glavni direktori Nord Produkta i njegove tvrtke Nord Mobil Hrvoje Hazler i Iva Jerković, još uvijek osjetno slabija iz sektora turizma. Neke narudžbe su odgođene, a upiti više stižu od privatnih kupaca, građana.
Od 18 do 40 kvadrata
Godišnji kapacitet proizvodnje Nordovih mobilnih kuća je 400, a rekordna je bila 2018. kada su ih proizveli čak 600. Krizu s koronom, u kojoj je usto još i otežano putovanje i na glavna izvozna tržišta Slovenije, Austrije, Njemačke i Švedske, vrijedni Samoborci iskoristili su za razvoj novih proizvoda i jačanje brenda u programu zimskih kuća, koje mogu izdržati temperature do -25 Celzijevih stupnjeva i teret od 600 kilograma po kvadratnom metru krova.
Zahvaljujući tim kućama, ističe Iva Jerković, bilježe i rast izvoza. Oko 15 posto prihoda već ostvaruju u izvozu, a cilj je, kažu u Nord Produktu, da taj udjel poraste na 30 posto. Tomu bi trebalo pridonijeti i akviriranje poznatog slovenskog brenda Armal, posebice na tržištu regije.
Nord u ponudi ima više od 30 modela mobilnih kuća, površine od 18 do 40 kvadratnih metara, s time da se kuće mogu modularno spajati, a imaju u cijelosti opremljene kupaonice i kuhinje. Prosječna cijena kuće je 30 tisuća eura za ljetne, a zimske su 10 tisuća skuplje zbog zahtjevnije izolacije.
‘Ugradimo hrvatsko’
“Proizvod je u cijelosti rezultat našeg dizajna i proizvodnje, a i ono što ne proizvodimo i što realiziraju naši kooperanti domaći je proizvod”, ističe Hazler, koji je o povezivanju domaćih proizvođača po uzoru na Austriju i Njemačku razgovarao i s čelnim ljudima iz Hrvatske gospodarske komore, koji su obišli proizvodne pogone u Samoboru u sklopu akcije Ugradimo hrvatsko.
Nord Produkt sa svojim programima ušao je u Katalog hrvatskih proizvoda, u kojem je upisano oko 1500 proizvoda pogodnih za velike projekte obnove nakon potresa.
“Ovo je pozitivna poduzetnička priča u Hrvatskoj i potvrda da i u vremenima krize postoje tvrtke koje dobro posluju, koje su ulaganjima u inovacije, istraživanje i razvoj, u nove proizvode uspjele sačuvati visoku razinu proizvodnje dodane vrijednosti.
Na vrijeme su uvidjeli da samo kroz vlastitu proizvodnju i zaokruženje cjelokupnog ciklusa mogu imati uspješnu tvrtku, a Komora im stoji na raspolaganju za daljnje jačanje izvoza”, ističe Luka Burilović, predsjednik HGK, naglašavajući kako ni u vrijeme korone u Nord Produktu nije bilo otkaza i smanjenja broja zaposlenih.
Što se uključenja u obnovu tiče, direktorica Nord Mobila kaže da su suradnji s Fondom za razvoj, te ima mogućnosti za angažman, no više kao kratkoročno rješenje dok se ne provedu sanacije stadalih kuća. “Razgovaramo o opciji najma ili kupnje kuća”, dodaje Iva Jerković.
U međuvremenu, ova tvrtka u vlasništvu Stanka Birina, koja se u 30 godina razvila iz obiteljske proizvodnje u sustav koji zapošljava oko 200 ljudi, nastoji za potresom pogođena područja i sama pomoći – od svake prodane slavine donira 20 kuna, a cilj je skupiti pola milijuna kuna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu