Marušić: Predstavljamo one koji imaju što ponuditi investitorima

Autor: Darko Bičak , 18. travanj 2012. u 22:00

Sanda Marušić, voditeljica i partnerica u projektu REXPO, govori o značenju događaja za hrvatsko graditeljstvo, razvoju investicijske klime i projektima u Jadranskoj regiji

Međunarodni sajam investicijskih projekata i komercijalnih nekretnina REXPO Zagreb 2012. okuplja velik broj investitora i onih koji priželjkuju nove investicije u svoje projekte. O razlozima za pokretanje sajma kao i očekivanjima te stanju na hrvatskom tržištu razgovaramo sa Sandom Marušić, voditeljicom i partnericom u projektu REXPO.

Što ovaj sajam donosi hrvatskom tržištu komercijalnih nekretnina?
REXPO je događaj koji se u Hrvatskoj događa prvi put, a ono što ga čini bitnim jest to što predstavlja “ogledalo” projekata u Jadranskoj regiji. Sajam je otvoren ljudima iz čitavog svijeta, bilo da je riječ o “developerima”, bankarima, konzultantima, arhitektima, hotelijerima, ali i mnogim drugima. Naša je želja da potaknemo industriju investicijskih projekata po primjeru najbolje svjetske prakse. S druge strane naše je tržište malo i globalni investitori žele, dolazeći u Hrvatsku, sagledati situaciju u vezi s komercijalnim nekretninama u čitavoj regiji. REXPO je upravo takvo mjesto na kojem će se imati priliku susresti svi zainteresirani za ovu problematiku.

Na koji način smatrate da možete konkretno pomoći ulagačima i onima koji trebaju investitore za svoje projekte?
Cilj nam je podignuti svijest da je potrebna kvalitetna prezentacija svih projekata budućim investitorima. Naime, na temelju dugogodišnjeg iskustva u ovoj branši primijetila sam da mnogi projekti u Jadranskoj regiji nisu zaživjeli jer ili nisu bili ulagačima prezentirani na pravi način ili je bilo riječi o neadekvatnoj dokumentaciji. Želimo stvoriti uvjete da svjetski investitori mogu razmišljati o konkretnim projektima ovdje kao i o svojoj potencijalnoj investiciji.

Koji segment komercijalnih nekretnina će na REXPO-u biti posebno u fokusu?
Na samom će sajmu biti predstavljeni projekti Zračne luke Zagreb te dva vodeno-zabavna parka u Osijeku i Samoboru. Ta dva “aquaparka” na sajmu će odobriti i ministar graditeljstva Ivan Vrdoljak. No mislim da će većina potencijalnih investicija biti povezana s turizmom, posebice na moru. Želimo pokrenuti novi investicijski ciklus u čitavoj Jadranskoj regiji, koji će biti pokretač cjelokupnoga gospodarskog razvoja.

Tko je ciljana publika?
Riječ je o širokom spektru ljudi povezanih s investicijskim projektima i komercijalnim nekretninama. Tu su prije svega predstavnici gradova, županija, ministarstava pa investitori, bankari, projektanti, financijski konzultanti, arhitekti, građevinari i hotelijeri. Ovdje će se okupiti svi oni koji dižu razvojne projekte na višu razinu koja potiče zaposlenost, a građevinske tvrtke dovodi na viši standard rada koji je konkurentan u svijetu.

Je li REXPO licencni sajam neke europske manifestacije ili je riječ o nečemu novom?
REXPO je sasvim novi brend koji smo osmislili. Naravno, uzore smo tražili u ovakvim događanjima u svijetu, prije svega Europi. Tu mislim na MIPIM u Cannesu, Real Vienna u Beču, EIRE u Milanu te Expo Real u Münchenu. Shvatili smo da Jadranska regija nema nešto tako gdje bi investitor u dan ili dva mogao osjetiti bilo industrije te potencijal koji se ovdje krije. Kao povod su nam služila iskustva iz svijeta gdje smo stalno slušali žalbe potencijalnih ulagača da im je Hrvatska, kao i čitava regija, jedno od najproblematičnijih mjesta za investicije. Loša poduzetnička klima i dugotrajna birokracija ono su na što se većina požalila. Ako nekome tko ima ozbiljan novac treba i više od godine dana da nađe adekvatnog odvjetnika, računovođu, konzultanta i građevinara koji će moći realizirati projekt, onda je jasno da će većina financijaša odustati. Da sumiram, mi želimo u ova dva dana predstaviti ljude koji imaju viziju i koji imaju što ponuditi globalnim investitorima. Sajam se ne radi samo zbog sajma, već zbog umrežavanja ljudi koji će onda stvoriti tim koji će završiti projektom.

Što može ova vaša manifestacija učiniti u vezi s već poslovničnom neučinkovitoćšu hrvatske birokracije, pogotovo one na lokalnoj razini?
Ovo je izvrsno mjesto da se u zajedničkom dijalogu ukaže na probleme koji postoje na svim razinama. Budući da se očekuje da će biti nazočni predstavnici Vlade i lokalne i regionalne samouprave, oni će se na licu mjesta moći uvjeriti i osvijestiti što je loše i kako to poboljšati. Administracija mora shvatiti da i njihova plaća ovisi o uspješnim projektima kojih u Hrvatskoj ima jako malo, ili ih više uopće nema, stoga uskoro nema lokalnog novca za projekte koji stvaraju nove vrijednosti.

Na REXPO-u će biti 11 panela. Koja će tematika prevladavati?
Imamo niz vrlo eminentnih govornika iz čitavog svijeta, koji će govoriti o tome kako razvijati, a posebice financirati projekte. Mogu istaknuti panel na kojem će biti govora o uvođenju globalnih hotelijerskih brendova i njihovo održavanje u hrvatskom turizmu. Također će istaknuto mjesto zauzeti problematika usklađivanja zakonske regulative ulaskom Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije. Zanimljivo će biti poslušati i bivšeg potpredsjednika vlade Crne Gore, koji je zaslužan za pokretanje vrlo velikih investicija u turizam u toj zemlji. Bitno je spomenuti da nama osim financija nedostaje i “know how” pa očekujem da će na ovom skupu započeti proces primjene najbolje svjetske prakse u izvođenju i korištenju projekta.

Postoje li procjene koliki je financijski potencijal projekata u Jadranskoj regiji u nekom srednjoročnom razdoblju?
Za sada nema ozbiljnijih podataka, no na REXPO-u će prvi put biti predstavljena analiza koliko je do sada uloženo u komercijalne projekte, iz kojih izvora te što se može očekivati u budućnosti, što je svakako dodatna vrijednost sajma.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Mislim da svi U Hrvatskoj imaju bar po dva projekta tako da kad bi svi predstavili svoje projekte sajam nebi završio do druge godine. Naravno sajmu nedostaju ludi investitori koji neće gledati na ovu birokratsko nepoduzetničku klimu gdje nitko i nijedan projekt nemože biti profitabilan ! Citiram Ferdeljia sa HRT od neki dan, a čovjek zna da jedino proizvodnja donosi zaradu i radna mjesta. Ljepo je rekao vidite što se desilo nakon godina stvaranja ZEMLJE ZNANJA !

New Report

Close