Prihodi Tele2 i dalje rastu, broj korisnika pada, ali manje, i to je, s modernizacijom 3G i pokretanjem 4G mreže, ostavština Malin Holmberg, koja je s krajem prvog tromjesečja napustila hrvatski i promaknuta voditi Tele2 u Nizozemskoj. Svoju priliku time je dobio Viktor Pavlinić, prvi Hrvat koji je preuzeo kormilo trećeg mobilnog operatera.
Dosad su tu kompaniju u Hrvatskoj u pravilu vodili menadžeri iz Švedske, pa čak i Australije. No, to nije jedina drukčija stvar u operateru. Tele2 je u prvom tromjesečju ove godine udvostručio investicije na 43 milijuna kuna i povećao prihod 4%, na 258 milijuna kuna. Međutim, to je prepolovilo operativnu dobit na 9 milijuna kuna i zadržalo operatera u gubitku. Pavlinićev zadatak je da postane 'victor' u budućem rastu kompanije. Poslovni dnevnik razgovarao je s Pavlinićem o tome hoće li to ostvariti kroz jačanje prodaje kroz vlastite poslovnice, nove usluge poput M2M-a, ulazak u potrošačku elektroniku ili neki drugi način
Koji je vaš plan nakon što je Malin Holmberg tehnološki modernizirala kompaniju?
Sada kada smo podigli kvalitetu usluge na višu razinu, moj je cilj unaprijediti korisničko iskustvo, a to se neće mjeriti pokrivenošću i signalom već posve drugim metodama. U fokus stavljamo korisnika, koji uvijek mora imati mogućnost izbora, kontrolu nad onim što plaća te mogućnost prilagodbe usluge prema svojim trenutnim potrebama.
Može li to povećati prihode Tele2?
Korisnici ne žele zvati korisničku službu, ne žele ići u trgovinu rješavati probleme, ukratko, oni ne žele imati problema. Ukoliko ih i imaju, žele ih brzo riješiti. Novim pristupom korisnicima omogućavamo da većinu eventualnih poteškoća ili upita mogu riješiti brzo i to sami putem MojTele2 web i mobilne aplikacije. Želimo da im sve izmjene budu jednostavne i dostupne na dohvat ruke.
Tele2 je slično pokušao i prije nekoliko godina. Zašto bi sada to moglo povećati prihode?
Ranijih godina očekivanja korisnika bila su drukčija i nuditi tako nešto bilo je prerano. Danas je pak to ono što korisnici žele i što im predstavlja dodatnu vrijednost.
Kakvi su inicijalni rezultati?
Web aplikacija je već dostupna, a mobilna je u izradi. Kako smo još u početnoj fazi, možemo tek reći da su reakcije korisnika vrlo pozitivne. Sviđaju im se i koncept i tarife i cijene.
Tomato je odmah izbacio sarkastičnu reklamu o Cirkusu u gradu. Hoćete li odgovoriti na to?
Zadovoljan sam što je naš novi marketinški koncept izazvao reakcije konkurencije, jer kako se kod nas kaže, "za dobrim se konjem prašina diže". Najgore je ako nema reakcije.
Što je bilo s Gregorom? Jeste li ga okrenuli na ražnju?
Ja nisam, a nismo ni u tvrtci.
Plan je rast, ali gdje ga kanite ostvariti? Može li se to samo konceptom?
Imamo najnoviju tehnologiju, odličnu pokrivenost i novi pristup korisnicima. Dvije godine smo se za to pripremali i napravili značajne investicije. Samo prošle godine uložili smo skoro pet puta više nego što je to bio prosjek prethodnih godina. Sada smo se usredotočili na rast. Unaprijedit ćemo i ponudu poslovnim korisnicima. Želimo manjim tvrtkama i obrtnicima pružiti fleksibilnu i visoko kvalitetnu ponudu kakva je dosada bila rezervirana isključivo za velike tvrtke.
Što je s novim, inovativnim uslugama poput M2M-a?
Zahvaljujući jedinstvenom modelu partnerstva, u mogućnosti smo ponuditi M2M rješenja za različite industrijske vertikale i tvrtke u Hrvatskoj. Želimo biti partner hrvatskim poduzetnicima koji razvijaju rješenja za internet stvari, poput čakovečke tvrtke Solvis, globalnog proizvođača solarnih ćelija i panela koji je zahtijevao povezive solarne panele kako bi uvijek mogao optimizirati njihove performanse i na brz način riješiti problem koji se može pojaviti. U takve poslove ulazimo isključivo kroz partnere kojima na taj način preko Tele2 otvaramo vrata na svjetsko tržište.
Hoćete li razvijati druge izvore prihoda poput mobilnog plaćanja?
Razvijat ćemo proizvode i usluge koji korisnicima pomažu i olakšavaju život u pokretu. Mobilno plaćanje je jedan od tih smjerova, ali nije jedini.
Tele2 dosad nije imao vlastite trgovine, već ste radili preko partnera. Je li otvaranje prve vlastite prodajne poslovnice u Arena centru u Zagrebu zaokret u upravljanju prodajnom mrežom?
To je pilot-projekt i početni rezultati su dobri. Korisnici na jednom mjestu mogu isprobati cijelu našu ponudu i novitete koji se direktno ili indirektno naslanjaju na naše proizvode, što je odlično. No, prodajna mreža je živi organizam koji se stalno mijenja i optimizira. I dalje zadržavamo franšizni model s partnerima i tu nema promjena.
Prodavali ste PlayStation u kombinaciji sa svojim uslugama. Hoćete li snažnije ući u potrošačku elektroniku?
Jako smo zadovoljni rezultatima tog projekta Izniman interes koji su korisnici pokazali na kombiniranje naše ponude s PlayStationom su dobar pokazatelj za kreiranje budućih ponuda. Međutim, to nikako ne znači da ćemo se pretvoriti u trgovca potrošačkom elektronikom. Naš fokus je i ostat će i dalje na mobilnosti i povezivanju.
HT i Vipnet sada imaju zaokruženu ponudu fiksno-mobilnih usluga. Kako ćete tome odgovoriti?
Ne vjerujem da svako kućanstvo želi jedan račun za sve usluge od jednog operatora. To je jedan smjer razvoja tržišta, ali ne jedini. Prije ili kasnije ukućani se počnu pitati što sve u tom košu uistinu plaćaju i koliko, te počnu tražiti transparentnost i kontrolu. To je ono što nudi Tele2. Nadalje, pristup internetu preko mobilne mreže u nekim područjima je više nego dostojna zamjena za pristup preko fiksne, posebice kada su u pitanju brzine koje može ponuditi 4G mobilna mreža. Upravo iz tog razloga sam uvjeren da postoji puno prostora za razvoj u mobilnom području i na to će se Tele2 i dalje fokusirati.
O budućnosti mobilnog interneta
Što je mobilne operatere naučio razvoj OTT igrača na fiksnom internetu? Je li budućnost u skupljem mobilnom internetu?
Korisniku se to čini slično, ali tehnološki, u pozadini, fiksni i mobilni internet su potpuno različiti. Resursi potrebni za pružanje mobilnog interneta su ograničeni, a promet koji korisnici na mobilnom internetu generiraju raste i više od 50 posto godišnje. Taj rast od operatore zahtjeva velike investicije u infrastrukturu. Uz same bazne stanice i njihovo povezivanje, vrlo značajna investicija i trošak mobilnih operatora predstavlja naknada za radiofrekvencijski spektar koju plaćaju državi. Vlada je prije dvije godine izmjenom pravilnika tu naknadu povećala za čak tri puta! Ta odluka Vlade možda je legitimna, ali nikako nije dobra za razvoj tržišta i tržišnog natjecanja. Ako pak uspoređujemo samu telekomunikacijsku infrastrukturu usudio bih se reći da je mobilna na visokoj razini, odnosno iznad prosjeka EU dok se isto ne bi moglo reći i za fiksnu.
O očekivanjima od vlade
Jeste li dobili signal od nove Vlade da bi se namet za radiofrekvencije (RF) mogao smanjiti?
O poskupljenju RF spektra se nije provela ekonomska analiza već se donijela politička odluka. Nova vlada objavljuje da želi olakšati investicije što ja svakako pozdravljam. U tom kontekstu iznimno je važno da se mobilna industrija prepozna kao grana gospodarstva koja je investicijski potentna te koja je generator rasta gospodarstva, a ne kao prije, kada se smatralo da je isključivo izvor prihoda za državni proračun.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Nažalost gosp. Pavliniću niti ova “reformska” Vlada neće Vam ići na ruku. I za njih su mobiteli još uvijek luksuz, tako da i dalje očekujte da budete svrstani u grupu s proizvođačima žestokih alkoholnih pića i cigareta.
Uključite se u raspravu