Stanje u domaćem mljekarskom sektoru nije dobro. I već dugo je tako. To najbolje ilustrira podatak kako naše selo vlastitom proizvodnjom danas pokriva tek 40-ak posto hrvatskih potreba za mlijekom.
Naša samodostatnost u proizvodnji mlijeka nikada nije bila slabija niti na klimavijim nogama. Već sljedeće godine past ćemo na manje od 40 posto samodostatnosti, godinu iza za dodatnih dva posto…ne digne li se značajno vrijednost cijelog opskrbnog lanca u proizvodnji mlijeka.
Iako je proizvodnja mlijeka jedna od najtežih ako ne i najteža poljoprivredna grana, istovremeno proizvodnja mlijeka u nas nije adekvatno vrednovana. Isto se odnosi i na mlijeko kao namirnicu. Naime, kod nas pola litra vode vrijedi više od litre mlijeka.
U našim trgovinama ne postoji namirnica čiji se kilogram ili litra može kupiti za 3,59 kn. Osim mlijeka! Svi dionici lanca opskrbe mlijekom trebaju učiniti puno više nego se to čini danas, kako bi se podigla vrijednost mlijeka te kako bi u konačnici farmeri bili adekvatno plaćeni za svoj rad.
Nadalje, proizvodnja mlijeka jedna je od poljoprivrednih grana s multiplicirajućim pozitivnim efektima za gospodarstvo cijele zemlje te velikim potencijalom za generiranje dodane vrijednosti, ipak ona nije postavljena u središte naše poljoprivredne strategije, kako to čine mnoge poljoprivredno i gospodarski mudre zemlje.
Ovakav scenarij ne ostavlja prostor za rast proizvodnje mlijeka u Hrvatskoj i jačanje naše samodostatnosti već čini upravo suprotno; proizvodnja mlijeka u Hrvatskoj rapidno pada, kao i broj proizvođača mlijeka.
Aktualan trend rasta troškova energenata, repromaterijala a posebno stočne hrane satjerao je farmere diljem zemlje na rub egzistencije i zadnji je trenutak za etičku i komercijalnu reformu u lancu proizvodnje, prerade i trženja mlijeka. Uz aktivnu ulogu i pokroviteljstvo države.
Reformu koja će omogućiti adekvatnu cijenu rada naših farmera te jačanje održivosti i otpornosti domaćeg mljekarskog sektora.
Jer, ako su nas pandemija i globalna kriza logističkih lanaca išta naučile, to je da je važno u kriznim vremenima moći prehraniti svoje građane.
Duško Glišić, direktor Dukata