Zagrebačka tvrtka za uvoz vina Enozoik, koja okuplja vinske stručnjake i entuzijaste, predstavila je u veljači ove godine prvu vinsku aplikaciju u Hrvatskoj pomoću koje ljubitelji vina iz svog doma mogu u nekoliko klikova naručiti vino iz ponude od oko 200 etiketa iz Hrvatske i cijelog svijeta. Iz Enozoika su kroz aplikaciju predstavili i svoj novi proizvod na tržištu – Enozoik vinski klub koji uključuje preplatu u iznosu od 100 kuna mjesečno. Kao protuvrijednost svaki mjesec dostavljaju korisnicima na kućnu adresu vino koje su otkrili i koje ih je oduševilo, uz link s videom i objašnjenjem zašto su odabrali baš to vino, uz opis osnovnih karakteristika.
“Pretplatnici Vinskog kluba su oduševljeni, već nakon prve isporuke počeli su davati prijedloge o više kategorija članstva u klubu, te o mogućnosti kupovine polugodišnjeg ili godišnjeg članstva kao poklona dragim osobama. Primjerice, svojoj supruzi ili suprugu uplatite pretplatu na šest mjeseci za svega 600 kn. Mi im svaki mjesec pokucamo na vrata i dostavimo vino, pa ta osoba ima osjećaj da joj je svaki mjesec rođendan ili neka važna obljetnica. Aplikacija je dostupna svima koji imaju pametne telefone. Dovoljno je u APP Storeu (Iphone) ili Google Playu (Android) upisati ‘Enozoik’ i aplikacija će se pojaviti”, objašnjava nam Zoran Paunović iz Enozoika, veliki entuzijast i ljubitelj vina.
Korisnici oduševljeni
Ideja o prvoj vinskoj aplikaciji u Enozoiku postoji već godinama, no upravo ih je pandemija koronavirusa potaknula da se ubrzano digitaliziraju. Testirali su najprije aplikaciju sa 100-tinjak ljudi prije nego se priča krenula širiti. “Povratne reakcije su fantastične. Korisnici su oduševljeni jednostavnošću i intuitivnošću aplikacije. S novom verzijom implementirali smo određene prijedloge poput mogućnosti korištenja kupona za popust što je važno studentima naše Vinske akademije koji ostvaruju 10% popusta na cijeli asortiman proizvoda, kao i mogućnost plaćanja pouzećem za one koji ne mogu ili ne žele platiti karticom. Kako je ovo prva takva aplikacija na hrvatskom tržištu, razumljivo je da će ljudi imati određeni otpor u početku sve dok ne naprave prvu narudžbu. Zbog jednostavnosti korištenja i izvrsne ponude vina vjerujemo da će se brzo navući”, smatra Paunović. U ponudi su se opredijelili za terroirska vina koja nude najbolji omjer kvalitete i cijene na tržištu. Imaju, kaže Paunović, rigorozne kriterije i drže da nije jednostavno ući u njihov portfelj, jer kako su fokusirani na kvalitetu, to traže i od dobavljača. No jednom kada vino uvrste u svoju ponudu, to znači dugoročan i iskren odnos s dobavljačem, a tako se odnose i prema svojim kupcima jer su na prvom mjestu – zadovoljstvo kupaca i viši standard kvalitete. “Vino je divan proizvod iza kojeg stoji mukotrpan rad. Važno je ponašanjem pokazati određeni respekt”, naglašava Paunović.
Porasla online prodaja
Dotakli smo se i vinske scene uslijed pandemije, a Paunović smatra da će tržište posljedice osjećati još nekoliko godina. Prema najavama iz siječnja i veljače lani, 2020. trebala je biti godina eksponencijalnog rasta, no s početkom pandemije prodaja je stala, a većini vinara podrumi su puni. Na to je dodatno utjecao i manji broj turista. Tada su se vinari okrenuli izradi vlastitih web shopova kako bi došli do kupaca. U Enozoiku je online prodaja porasla u odnosu na godinu prije pa nisu imali značajniji pad prihoda u odnosu na ostale djelatnosti koje su naslonjene na ugostiteljstvo. “B2B dio je razumljivo pao, no dobili smo nešto novih kupaca koji su nadoknadili pad narudžbi postojećih klijenata. Enozoik wine shop zasad ima oko 200 etiketa. Portfelj gradimo polako i oprezno”, kaže Paunović.
Njihovo je tržište cijela Hrvatska, a narudžbe dolaze i iz inozemstva. Ljudi do njih, kaže Paunović, najčešće dolaze preporukom od stalnih klijenata. “Potražnja za određenim buteljama varira ovisno o godišnjem dobu, kao i o fazi u kojoj se potrošač trenutno nalazi. Enozoik kupci vole eksperimentirati i često se vole prepustiti našem stručnom vodstvu, odnosno preporukama. Postoji nešto što zovem sazrijevanje vinskog potrošača. Novim spoznajama, edukacijom i ‘vježbom’, osoba sazrijeva i počinje otkrivati razlike u stilovima. Počinju uspoređivati iste sorte iz različitih regija, te postaju otvoreniji za kušanje nekih novih vina. Prelasci iz pojedinih faza znaju trajati godinama. Neki to ubrzaju edukacijom, dok kod drugih taj proces traje duže, jer idu vlastitom spoznajom. Uglavnom svi u zadnjoj fazi završe na Burgundiji i na rizlinzima. A mi smo tu na raspolaganju kupcu od početka do kraja i na neki način mentoriramo taj cjelokupni proces vinskog sazrijevanja”, ističe Paunović.
Tečajevi, radionice, predavanja usred pandemije
Također, u Enozoiku imaju licencu za najprestižniju vinsku edukacijsku ustanovu na svijetu – WSET iz Londona (Wine and Spirit Education Trust). Još od 2013. održavaju tečajeve u Hrvatskoj, a do sada je više od 1200 osoba završilo neki od WSET tečajeva u njihovoj organizaciji. Organizirali su i razne Masterclassove, te od samog početka rade na podizanju vinske kulture u Hrvatskoj. Na početku pandemije održavali su tečajeve putem Zoom platforme, a tada su ugostili neke od ikona svjetskog vinarstva. Na radionicama, predavanjima i prezentacijama sudjelovali su njihovi studenti, vinari i sommelieri.
U aktivnom tempu nastavljaju. “Naši planovi idu u smjeru daljnjeg investiranja i organskog rasta poduzeća. Jedan od zanimljivijih izazova je bio logistički eksperiment koji smo napravili u Makarskoj prošlo ljeto. Obvezali smo se našim restoranskim kupcima isporučiti narudžbu u roku od sat vremena. Koristili smo električni bicikl na koju bismo zakačili malu teretnu prikolicu. Tako smo se mogli probijati kroz gužve, te bez problema doprijeti do ugostiteljskih objekata koji se nalaze na samoj plaži. To je super funkcioniralo. I sad razmišljamo o širenju tog koncepta. Smatramo kako je kvalitetna logistika ključ uspjeha”, zaključuje Zoran Paunović.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu