Kandit polako ubire plodove ulaganja pod Grbešićevom palicom, no investicijama tu nije kraj

Autor: Božica Babić , 25. studeni 2015. u 07:48
Ove godine lansirali su više od 80 novih proizvoda

U deset mjeseci poslovni su nam prihodi dosegnuli gotovo 198 milijuna kuna, čime smo gotovo dostigli lanjske, a izvoz nam je rastao 29 posto

Osječki Kandit u gradnju nove tvornice čokolade investirao je gotovo 200 milijuna kuna te paralelno proveo redizajn asortimana. Taj golemi ulog počeo je donositi rezultate: prema agenciji GfK, u proteklih šest godina vrijednost Kanditova brenda rasla je gotovo pet puta, što je povod za razgovor s članicom Uprave Dajanom Mrčelom.   

Najnovije istraživanje o hrvatskim brendovima otkriva da je Kandit najveći dobitnik, između 2009. i 2015. broj kupaca raste s 26 na 68 posto, dok je vrijednost samog brenda, ocjenjuju u GfK, rasla čak 4,6 puta. Tko je autor recepta za takav uspjeh?
Da biste došli do dobrog recepta, potrebno je puno rada, vremena, spremnosti na uspjehe i neuspjehe te dobar materijal i šef. Sve to u prenesenom smislu vrijedi i za Kandit. Razdoblje posljednjih šest godina doista je za Kandit bilo burno. Potencijal Kandita prepoznao je vlasnik Mirko Grbešić i uspješno ga je privatizirao 2011. Ulaskom u sustav njegove Mepas grupe u Kanditu se mijenja poslovna strategija i pokreće investicijski projekt, gradnja nove tvornice. Preseljenjem u nove, tehničko i tehnološki moderno opremljene prostore osiguran je znatno veći kapacitet proizvodnje, gotovo 14.000 tona, što je osiguralo kvalitetniji  istup na tržište. Najveći pomak u jačanju konkurentnosti Kandita na hrvatskom tržištu i tržištu Adria regije učinjen je upravo ove godine realizacijom brojnih projekata kojima se gotovo u cijelosti promijenio vizualni identitet programa, a na percepciju Kandita kod potrošača utjecalo je i kvalitativno unapređenje proizvoda. Jedna od bitnih pretpostavki ovogodišnjeg poslovnog rezultata je dobro organiziran tim ljudi koji je vrlo ambiciozno krenuo u realizaciju planiranih projekata, tako da vjerujemo da će naš "recept" i sljedeće godine biti uspješan.

Poslovnu 2014. Kandit je završio s 199 milijuna kuna prihoda, što je 11 posto bolje u odnosu na 2013. Aktualna godina već je na izmaku, kakav učinak ona donosi?
Rezultati poslovanja za deset mjeseci kreću se u skladu s našim planiranim očekivanjima te predviđamo da će se indeks rasta poslovnih prihoda od 129 zadržati do kraja godine. Za deset mjeseci poslovni prihodi iznose gotovo 198 milijuna kuna, čime smo gotovo dostigli prošlogodišnje poslovne prihode. Ove godine fokusirali smo se na pozicioniranje na hrvatskom tržištu, gdje smo ostvarili 57 posto ukupnih poslovnih prihoda. Zadovoljni smo i izvoznim rezultatima, koji su u tom razdoblju rasli 29 posto, što dodatno potvrđuje dobar smjer naše poslovne politike.

U pet godina prodaja čokolade u RH količinski je rasla 25 posto, dok prihodi lokalnih proizvođača navodno stagniraju zbog golema pritiska uvoza i nelojalne konkurencije. Kako se Kandit snalazi u tom tržišnom neredu? 
Višegodišnja kriza u Hrvatskoj utjecala je na sliku tržišta i na navike potrošača. Unatoč smanjenoj kupovnoj moći, potrošači se vrlo teško odriču zadovoljstva koje im pružaju čokolade, što se vidi kroz rast količinske prodaje. S druge strane, prodaja po akcijskim cijenama, koja je i glavni generator rasta volumena, stvara sve veći pritisak na proizvođače da snižavaju cijenu brenda, što može utjecati na profitabilnost proizvoda. S obzirom na to da je poslovni cilj Kandita pozicionirati se kao proizvođač kvalitetnih proizvoda, ove smo godine realizirali nekoliko novih projekata, od linije Prestige, koja sadrži čak 21 vrhunski proizvod iz kategorija čokolada, bombonijera i pralina, rebrendiranja Kandit čokolada u nove, još kvalitetnije, Kandi čokolade, do uvođenja novog brenda u kategoriji  impulsa –  Kandi crunch brunch te vraćanja Laringo brenda na tržište bombona. Dakle, kvaliteta nam je prioritet. Smatramo da samo s  kvalitetnim proizvodima možemo osigurati stabilnu poziciju na tržištu i dugoročnu vjernost potrošača.

Što je dugoročni fokus tvrtke, domaće tržište ili izvoz, gdje ste sve danas prisutni?
Naš je strateški cilj biti jak na domaćem tržištu, ali i proaktivno djelovati na izvoznim tržištima. Volumeni kategorija u kojima je Kandit prisutan na tržištu Hrvatske su vrlo veliki uz jaku konkurentsku aktivnost. Naš je cilj povećati tržišno učešće na kategorijama čokolada, bombona i prutića, odnosno impulsa, za što imamo realne osnove u novim projektima, ali i kvalitetnu tehnološku podršku. Na svim izvoznim tržištima bilježimo ove godine rast prodaje, a najznačajnije tržište nam je Bosna i Hercegovina. I na svim ostalim tržištima Adria regije – Srbija, Crna Gora, Makedonija, Slovenija i Kosovo – također smo zadovoljni s ostvarenim rezultatima. Na svim izvoznim tržištima susrećemo se s brojnom konkurencijom domicilnih proizvođača, ali i uvoznih proizvoda po izuzetno niskim cijenama. Portfolio s kojim Kandit nastupa u izvozu prilagođen je navikama potrošača, a kroz aktivnosti trade marketinga i primjerenom cjenovnom politikom očekujemo daljnje pozitivne pomake. Kandit je prisutan i na tržištima EU kroz proizvodnju privatne robne marke za nekoliko jakih međunarodnih trgovačkih lanaca, a od ove godine izvoz Kanditovih brendova je proširen i na švedsko tržište.

Sve se više spominje okrupnjavanje branše radi veće konkurentnosti, ali i obrane od internacionalnih 'lovaca'. Koliko je izgledno, ako ne vlasničko povezivanje konditora, onda veća zajednička logistika u nabavi sirovina ili promociji vani?
Grupacija Mepas, u čijem su sustavu i Saponia i Kandit, objedinjuje i tvrtke koje su komplementarne s proizvodnim programom Kandita. Naš je cilj, kroz sinergiju određenih poslovnih procesa, u prvom redu, nabave, marketinga i logistike, osigurati maksimalnu troškovnu učinkovitost za sve članice Mepas grupe. Takav vid udruživanja smatramo pozitivnim jer okrupnjavanjem narudžbi osiguravamo i bolju pregovaračku poziciju prema dobavljačima.  

Kandit se 2014. preselio u novu tvornicu vrijednu gotovo 200 milijuna kuna. Investicijski ciklus time je potpuno zaokružen na dulje vrijeme ili imate još ideja i ambicija za nove projekte? 
Izgradnja tvornice green field investicijom bio je zaista velik i ambiciozan projekt jer je uz podizanje objekata uloženo i u proširenje i modernizaciju tehnoloških procesa. Zaokružen je proces proizvodnje čokolade i prutića, ali naši planovi tu ne prestaju. Praktično, nismo ni stali s investiranjem. Postavili smo investicijski plan i u idućem  razdoblju te očekujemo njegovu realizaciju, što će znatno utjecati na povećanje kapaciteta i unapređenje kvalitativne konkurentosti Kandita.

Mnogi hrvatski poduzetnici žale se na trgovce i duge rokove plaćanja, visoke cijene ulaza na police. Kako se Kandit nosi s takvim zahtjevima? 
Ove godine Kandit je izašao na tržište s više od 80 novih proizvoda. Dijelom se taj broj odnosi na redizajn postojećih proizvoda, ali je veći broj potpuno novih. Za sve te proizvode očekujemo kvalitetno pozicioniranje na prodajnom mjestu i provedbu planirane cjenovne politike. Osim u promotivnu podršku, investiramo i u promociju na prodajnom mjestu, što je pridonijelo ostvarenju izuzetno dobrih prodajnih rezultata. Veći udio u izlazu kod trgovaca, tzv. sell out, nego što nam je udio na polici, stavlja nas u kvalitetniju poziciju u pregovorima s trgovcima oko pozicioniranja u sljedećoj godini. Pomaci koje smo napravili ove godine utjecali su na rast tržišnog udjela na svima grupama, što je i kod trgovaca naišlo na pozitivan odjek, tako da sa svima imamo kvalitetne komercijalne dogovore.

Uspješno upravljamo slatkišima i deterdžentima

Uprava Kandita jedinstvena je na  tržištu, paralelno vodi konditorsku i proizvodnju deterdženata. To je, vjerujem, veliki izazov?

Povezanost uprava Saponije i Kandita kao dviju potpuno raznorodnih kompanija po programu možda nije uobičajna u Hrvatskoj, ali se u našem slučaju pokazala kao dobra poslovna odluka. Bitni su ljudi koji rade i njihov pristup, a tu kvalitetu Saponia i Kandit imaju i koriste. Krajem prošle godine Uprava Saponije preuzela je upravljanje Kanditom. U obje tvrtke djeluje jak razvojno-istraživački  tim stručnih ljudi, a dio službi, poput nabave, marketinga, financija, logistike, prodaje i izvoza je povezan. Sinergijskim djelovanjem  realiziran je ovogodišnji poslovni plan što je i bio strateški cilj. Uvijek smo isticali da je bitna karika u uspjehu Saponije ljudi, odnosno timski rad, a to se potvrdilo i u Kanditu.

Komentirajte prvi

New Report

Close