Slučaj neplaćenog niskopodnog vlaka koji je Končar EI isporučio prije osam godina Željeznicama Federacije BiH okončan je odlukom Arbitražnog suda pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, koja je utvrdila da zagrebačkom proizvođaču bosanskohercegovačke Željeznice trebaju isplatiti 4,5 milijuna eura.
Toliki je preostali nepodmireni dug Željeznica FBiH za posao čija je ukupna vrijednost iznosila 5,3 milijuna kuna, a u među međuvremenu je na račun Končara sjelo tek 800 tisuća eura predujma. Realizacija ugovora omogućena je preko Hrvatske banke za obnovu i razvoj, a Končar je godinama nakon isporuke nastojao pregovorima sa Željeznicama FBiH doći do rješenja za naplatu vlaka, nudeći plaćanje u ratama, pa čak i soluciju vraćanja vlaka, ali je na koncu slučaj ipak završio na nadležnom arbitražnom sudu.
Iako u zagrebačkom sjedištu tvrtke nisu željeli komentirati ovaj pravorijek dok ga službeno zaprime, prema pisanju Večernjeg lista BiH arbitražna je odluka pravomoćna, a iz uprave Končara im je rečeno da će u slučaju da se državne željeznice i na nju ogluše biti primorani pokrenuti postupak prisilne naplate.
Takva mogućnost prema ocjenama iz BiH nije nemoguća, s obzirom na to da je tvrtka u dubokoj financijskoj krizi i na listi najvećih poreznih dužnika u susjednoj državi zauzima vodeće mjesto. Prema dostupnim informacijama, Željeznice su za podmirenje duga za Končarov niskopodni vlak čak i dobile sredstva uz pomoć tamošnje vlade, ali su zbog pritiska sindikata i najava štrajka navodno tim sredstvima isplaćena dugovanja zaposlenicima. Končarov niskopodni vlak prugama kroz BiH prometovao je tek nešto više od pola godine, a Končar ga je, uvidjevši da ga Željeznice BiH nisu u stanju platiti, željele preuzeti i dati u najam. To više se takvo rješenje pojavilo nakon mučne epizode kada je prilikom vožnje došlo do kvara na vlaku, za što su Željeznice javno okrivile Končar tvrdeći da isporučeni vlak nije kvalitetno proizveden, da je “ishaban”.
Iz Željeznica FBiH su objavili kako je došlo do puknuća glavne osovine vlaka, no iz Končara su odbacivali takve prozivke, tvrdeći da je isporučeni proizvod kvalitetan, te da je došlo do kidanja vodilice kolskog sloga i vertikalnog amortizera primarnog ogibljenja, što nije moglo biti povezano s kvalitetom dijelova ili izradom vlaka, već rezultat manevarskih vožnji i krive manipulacije osoblja Željeznica BiH. Po svemu sudeći to je i arbitražni sud utvrdio, dajući za pravo Končaru da mu se namiri dug za isporučeni proizvod. Inače, Željeznice FBiH Končaru ne duguju samo za niskopodni vlak, nego i za obavljeni remont lokomotiva, za što je Končar također bio prisiljen otvoriti sudski proces protiv tvrtke s kojom je tradicionalno dobro surađivao.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu