Tijekom 2021. godine tvrtke su uglavnom bile zaokupljene zaštitom svojih zaposlenika, sigurnošću kupaca, osiguravanjem dnevne likvidnosti te jačanjem vlastite otpornosti na krize. Recentna istraživanja pokazuju kako agilne tvrtke razmišljaju o oporavku i strateškim ciljevima za nadolazeći periodu, osobito jer ‘novo normalno’ mijenja pogled u budućnost i stavlja pod upitnik sve planove koji su postojali početkom 2021. godine ili godinu ranije.
Za sve koji su imali razvijene online prodajne kanale pandemija COVID-19 nije imala većih negativnih posljedica pa su za njih izgledi za oporavak obećavajući. Kako bi oporavak bio moguć, inovacije u prodajnim i post prodajnim aktivnostima bit će presudne. Trenutak je i jedinstvena prilika za reinventivnost poslovnih modela i realiziranje prilika u ‘novom normalnom’.
Kupci žele individualna rješenja
Pandemija COVID-19 ubrzala je migraciju korisnika svih dobnih skupina prema digitalnom svijetu. Pojedinci i poslovni subjekti danas podjednako prihvaćaju digitalnu revoluciju. Društvene mreže i digitalne uređaje podjednako koriste vlade, poduzeća, kao i društvo u cjelini kako bi komunicirali, surađivali, učili i zabavljali se. Koriste se mobilni, interaktivni alati za donošenje odluke kome vjerovati, gdje ići i što kupiti. Digitalizacija u svakodnevnom životu nije promijenila samo ponašanje nego i očekivanja. Umjesto da kupuju standardizirane proizvode, kupci žele individualna rješenja za točno određen problem.
Osim velikih promjena na strani potražnje dinamizira se poslovno okruženje kao i sam način na koji tvrtke međusobno surađuju i/ili konkuriraju. Priroda disrupcije se također mijenja. Ranije su disruptori ‘napadali’ pojedinačne proizvode i usluge nudeći više vrijednosti za kupce. Međutim, danas se disrupcija događa na razini cijelih ekosustava. Uspjeh u takvim promijenjenim okolnostima ne ovisi više samo o kreiranju boljih, digitalnih verzija proizvoda nego o kreiranju poslovnih strategija na razini ekosustava koje će obuhvatiti i orkestrirati znatno više dionika koji sudjeluju u staranju jedinstvene ponude vrijednosti prema korisnicima.
Novi poslovni model baziran na tzv. platformama Platform Based Business Model osvaja svijet, a u njemu svi dionici (kupci i dobavljači) komuniciraju direktno na platformi i izbjegavaju posrednike (veletrgovina, distributeri, maloprodaja,…). Time se smanjuju troškovi poslovanja ali, važnije, uspostavlja se izravan kontakt s kupcima te osigurava bolji uvid u njihove navike i ponašanje a time i njihove stvarne potrebe. Stoga, imati moderne i tehnološki napredne poslovne aplikacije više nije opcija, već nužnost.
One predstavljaju predloške po kojima će se tvrtke ubuduće razvijati, spajati i isporučivati aplikacije specifične za pojedine industrije. Za većinu njih to je i način da pojedinačne digitalne inicijative, kao što su Social, Mobile ili Cloud svedu pod jednu kapu: jedinstvenu platformu.
Posvemašnja digitalizacija proizvodi velike količine podataka a usporedo s time ukazuje i na nemoć ljudi da se s takvim količinama podataka nose. U tako dinamičnom i digitaliziranom okruženju podaci postaju dragocjeni resurs jer temeljem njih dobivamo uvid u najvažnije parametre poslovanja, poput navika i potreba kupaca, performansi proizvodnih procesa, zadovoljstva korisnika i slično.
Stoga se menadžment okreće umjetnoj inteligenciji, kao jedinom alatu koji se može nositi s takvim izazovima. Pored toga sve je više tehnologija koje se razvijaju zahvaljujući brzom razvoju umjetne inteligencije: roboti, dronovi, digitalni blizanci, nanotehnologija, block chain, autonomni sustavi. S druge strane medalje razvoja tehnologije i napretka potaknutog inovacijama su talentirani pojedinci. Danas su oni, više nego ikada, strateški resurs, a njihovo znanje ključan izvor konkurentske prednosti.
Upravljanje zaposlenicima
Briga za zdravlje ljudi, balans rada u uredu i od kuće, te uključivanje ljudskih resursa kao strateškog resursa u sve planove i strategije, centralne su teme i oni koji će na njih najbolje odgovoriti imat će konkurentsku prednost na tržištu.
Pred poslodavcima i HR stručnjacima izazov je upravljanja zaposlenicima kroz osobni pristup u svakodnevnom radu, a kod zapošljavanja novih ljudi izazov je ne zanemariti postojeće zaposlenike. Transformacijski procesi u upravljanju ljudskim potencijalima morat će se usmjereni na postizanje više razine rezultata pojedinaca i timova te tvrtki u cjelini.
Tvrtke koje žele uspjeti u ‘novom digitalnom’ moraju osvijestiti činjenicu kako se promijenio način stvaranja vrijednosti za kupce te potvrditi svoje sposobnosti i kapacitete koje je potrebno ukomponirati kako bi zadovoljili individualizirane potrebe kupaca s jedne strane kao i vještine, znanja i sposobnosti pune primjene tehnoloških postignuća, s druge strane. Oni koji su u posljednje dvije godine prepoznali važnost digitalne transformacije nastavili su nizati uspjehe pa i u međunarodnom okruženju.
* Sadržaj omogućio InfoDom