Tržište kurirskih usluga je sve dinamičnije zbog digitalizacije, a pandemija korone mu je dala dodatnu akceleraciju te sve tvrtke u tom sektoru zadnjih godina bilježe dvoznamenkasti, a neke i troznamenkasti rast.
Kakva je tu pozicija Hrvatske pošte (HP) koja je s jedne strane javna tvrtka s primarnom zadaćom pružanja javne usluge, a s druge ozbiljni igrač na tržištu multinacionalne konkurencije? O poziciji Pošte te planovima za naredno razdoblje, razgovaramo s Ivanom Čulom, predsjednikom Uprave HP-a koji je ovih dana dobio drugi mandat na čelu te tvrtke.
Nedavno ste dobili drugi mandat na čelu Hrvatske pošte. Kako ocjenjujete svoj prvi mandat – koji su bili glavni izazovi tijekom njega te na što ste najviše ponosni?
Najviše sam ponosan na činjenicu da smo ostvarili kompletnu strategiju koju smo postavili početkom prvog mandata. Dapače, strategiju smo premašili u mnogim segmentima poslovanja i to smo uspjeli napraviti unatoč brojnim izazovima poput pandemije i potresa koji su bitno utjecali na naše poslovanje.
Digitalizirali smo poslovanje, razvili smo novu i modernu infrastrukturu, proveli smo rebranding tvrtke, redefinirali smo paketni biznis kroz brend Paket24 i paketomate, iskoračili smo u zeleno poslovanje i poboljšali uvjete rada na operativnim radnim mjestima. Zbog uspješno realizirane strategije, Hrvatska pošta danas, u 2022., bitno je drukčija tvrtka nego prije nekoliko godina.
Zahvaljujući navedenim promjenama poslovanje je podignuto na novu razinu i zbog toga s ponosom mogu reći da je danas Hrvatska pošta jedan od najuspješnijih poštanskih operatora u regiji te najvažnija logistička tvrtka u Hrvatskoj.
Očekujete li takve turbulencije i u drugom mandatu?
Situacije poput pandemije i potresa pojavile su se vrlo naglo i naše smo poslovanje morali prilagoditi brzo i u hodu, doslovno preko noći. Ovdje moram istaknuti radnike Hrvatske pošte koji u posljednje dvije godine, unatoč brojnim izazovnim situacijama, nisu stali s dostavom ni jedan dan i nastavili su povezivati Hrvatsku kad je bilo najteže.
Vjerujem da smo kao tvrtka danas mnogo otporniji nego prije nekoliko godina, a to najviše možemo zahvaliti iskustvu nošenja sa svim promjenama koje su nam donijele posljednje dvije godine. U tom smislu, dođe li do nekih novih turbulencija, siguran sam da ćemo i njih uspješno prebroditi kao i sve dosadašnje izazove.
Ono što mogu sa sigurnošću prognozirati je da će Pošta nastaviti sa zelenom tranzicijom koju ćemo maksimalno proširiti na sve segmente poslovanja u kojima je to moguće. Uz Finsku poštu jedina smo pošta koja je potpisnica inicijative Climate Pledge, međunarodne zajednice tvrtki i organizacija koju su 2019. osnovale tvrtke Amazon i Global Optimism.
Cilj je jasan i ambiciozan – posvećivanje postizanju nulte stope emisije ugljika do 2040. – deset godina prije cilja postavljenog Pariškim sporazumom. To planiramo postići širenjem zelenog voznog parka koji trenutno broji više od 200 vozila.
Ove godine nabavit ćemo još 150 električnih vozila i postaviti 90 punionica za električna vozila, a korisnike ćemo nastaviti poticati na korištenje paketomata, našeg novog i zelenog dostavnog kanala.
Koliko je digitalizacija, samo u vašem razdoblju u HP, promijenila poštanske i kurirske usluge, kao i tvrtke koje se time bave?
Na primjeru Hrvatske pošte mogu reći da je velik dio naših usluga digitaliziran i to je smjer u kojem će se tvrtka nastaviti razvijati. Digitalizaciju osjete i naši radnici i korisnici. Istaknuo bih projekt eDelivery kojim je razvijeno i uvedeno rješenje za elektroničku dostavu preporučenih pošiljaka fizičkim i pravnim osobama.
Kako bi realizirali taj projekt, prošli smo kroz iznimno zahtjevan postupak certifikacije i stvorili smo tehničke i procesne uvjete u skladu s uredbom eDIAS Europske unije. Omogućili smo digitalno plaćanje na dostavi i u poštanskim uredima, pripremili smo nove platforme, a sada se pripremamo za uvođenje eura.
Zakoračili smo i u neke nove i popularne tehnološke trendove poput blockchain tehnologije i kriptovaluta. Naša tri izdanja kriptomarke pokazuju da smo u tijeku sa suvremenim trendovima, a u poštanskim uredima možete kupiti ili prodati kriptovalute.
Sve to radimo kako bi zadovoljili potrebe “digitaliziranih” korisnika kojih će u budućnosti biti sve više i koji će zahtijevati jednostavno i digitalno rješenje za većinu ponuđenih usluga. Sa svime što smo dosad postigli na polju digitalizacije stvorili smo kvalitetan temelj za daljnji razvoj i ulaganja kako bi Pošta postala i ostala lider na tržištu.
Osim digitalizacije, sve je raširenija i praksa automatizacije – razni paketomati i sl. Da li je to budućnost?
Automatizacija je za mene drugi naziv za ‘jednostavnost’ i na nju ne gledam kao na isključivu budućnost, nego kao dio budućnosti. Uzmite za primjer naše paketomate. Kroz automatizaciju i digitalizaciju naš novi dostavni kanal maksimalno smo prilagodili korisniku koji svoj paket može preuzeti ili poslati u bilo koje doba dana ili noći, svih sedam dana u tjednu.
Korisnik pakete za vrijeme transporta može i preusmjeravati na paketomat ili neku drugu lokaciju koja mu više odgovara. U smislu poslovanja, kroz automatizaciju i novu tehnologiju značajno smo proširili naše kapacitete i zahvaljujući tome spremno smo dočekali veliki rast paketnog poslovanja na kojeg je najviše utjecala pandemija.
Tehnologija u tom smislu ne zamjenjuje naše radnike, nego im služi kao alat u ostvarivanju ciljeva i povezivanju svih krajeva Hrvatske.
Za sada su više u znanstvenoj fantastici nego u realnosti, barem je takav dojam, i dronovi. Vidite li njihovu masovnu primjenu u HP-u skoro?
Dronovi su još jedna u nizu tehnologija koje smo testirali u smislu provjere potencijala za buduće poslovanje. Početkom 2020. godine uspješno smo obavili prvu dostavu dronom od zadarske luke Gaženica do otoka Ugljana.
Od tada pa do danas, brojni su poštanski operatori testirali dostavu dronovima, a neki su čak u ograničenim okvirima počeli koristiti dronove za komercijalnu dostavu. Ne vidim masovnu primjenu dronova za dostavu u bliskoj budućnosti u Hrvatskoj, ako govorimo o B2C dostavi.
Eventualno postoji mogućnost za ograničenu primjenu dronova u našim procesima transporta pošiljaka. No, to ne znači da ne pripremamo temelje za neke buduće projekte i razvoj alternativnih načina dostave.
Trenutno smo fokusirani na razvoj programa obuke za kontrolore dronova. Hrvatska pošta već gotovo dvije godine sudjeluje u projektu “FlyVETUp!”, projekt usmjeren na razvoj kurikuluma za operatere dronova.
Osim nastavnog plana i programa, želimo podići i svijest o mogućnostima korištenja dronova u raznim industrijama. Naši partneri u ovom projektu su Zrakoplovna i tehnička škola Rudolfa Perišina iz Velike Gorice, Grčka i Ciparska pošta, te tri partnerske tvrtke: Dronint, AKME i BK Consult.
Vi ste jedna od rijetkih javnih tvrtki koja ima široko raširen model varijabilnih plaća. Kako to funkcionira, imate li problema sa sindikatima i regulatorno/poreznim vlastima i kako to prihvaćaju sami zaposlenici?
Naši radnici su naša najveća snaga i zajedno s korisnicima glavni su fokus svih promjena u tvrtki. Naši su ljudi konkurentni na tržištu rada i na nama je da i mi kao poslodavac budemo konkurentni. Radnici su naš prozor prema korisniku i jako dobro znamo da je zadovoljan radnik put do zadovoljnog korisnika.
Mi kao tvrtka doista činimo što možemo da gradimo što bolju radnu atmosferu i da se radnike nagradi kad god je to moguće. Kako bi njihova učinkovitost bila nagrađena, za radnike na operativnim radnim mjestima prije tri godine uveden je varijabilni dio plaće – onaj koji svaki radnik za sebe dodatno zaradi.
Osim varijabilnog dodatka, svim radnicima Hrvatske pošte isplaćuje se i nagrada za radni učinak. Provodimo godišnje ocjenjivanje radnika te onima koji su ocjenjeni s 3, 4 ili 5 uplaćujemo nagradu u Pošta zatvoreni dobrovoljni mirovinski fond ili na tekući račun, sukladno njihovom izboru.
Hrvatska pošta sredinom svibnja svojim je radnicima isplatila ukupno 15,5 milijuna kuna nagrada za radni učinak za prošlu godinu. Stalno se osmišljavaju i nove pogodnosti prema financijskim mogućnostima tvrtke, a plaće za 8000 radnika ove će godine narasti za 20%.
Mnogi radnici ističu upravo varijabilni dodatak kao jednu od najvećih motivacija. Ove godine sam sudjelovao na nekoliko velikih logističkih konferencija i moji kolege iz europskih zemalja zainteresirani su za naše rješenje bonusa za operativna radna mjesta, a to nam govori da idemo u dobrom smjeru.
Hrvatska pošta je javna tvrtka čija je primarna zadaća javna usluga, no kako se nosite i sa stalnim zahtjevima za profitabilnošću?
Smatram da se sa profitabilnošću nosimo poprilično uspješno, a to radimo prvenstveno kroz investicije koje nismo zaustavili ni za vrijeme pandemije jer smo bili svjesni da investicije otvaraju nova radna mjesta, ali i nove poslovne prilike.
Svaku godinu prošlog mandata završili smo s pozitivnim financijskim rezultatom, a svake godine doprinosimo 500 milijuna kuna razvoju hrvatskog gospodarstva. Naša neto dobit prošle je godine iznosila 48,6 milijuna kuna, a istovremeno smo izdvojili čak 125 milijuna kuna za nagrade zaposlenicima.
To je utjecalo na povećanje rashoda, no bilo je ključno za zadržavanje postojećih i privlačenje novih radnika na operativnim radnim mjestima. EBITDA marža od 10,1% nas također svrstava među uspješnije europske poštanske operatore.
Mreža vaših logističko-distributivnih centara je uglavnom uspostavljena. Da li je ona sada zadovoljavajuća te planirate li još kakve ozbiljnije investicije u tom smjeru?
U proteklom mandatu proveli smo najveći investicijski ciklus u povijesti Hrvatske pošte, vrijedan milijardu kuna, a investirali smo i u infrastrukturu, odnosno u modernu mrežu sortirnica. Novi sortirni centar u Velikoj Gorici, novi poslovni objekt u Kukuljanovu te sortirnice u Osijeku i Zadru okosnica su naše moderne mreže za sortiranje kojom pokrivamo sve krajeve Hrvatske.
Tu mrežu smo dovršili u veljači otvaranjem novog objekta u Kukuljanovu. U budućnosti nas očekuju ozbiljne investicije usmjerene na širenje zelenog voznog parka i pripadajuće infrastrukture, te širenje zelenog poslovanja praćenog nastavkom digitalizacije.
Pošte velikih zemalja imaju dobar dio svojih komercijalnih operacija, uglavnom kurirskih, i na međunarodnom tržištu. Kakva je tu pozicija i planovi HP-a?
Kroz investicije u novu infrastrukturu i kapacitete stvorili smo temelj za širenje poslovanja. Hrvatska pošta danas surađuje s velikim domaćim i stranim brendovima i e-trgovinama puput Zalanda i About You, s kojima njegujemo partnerski odnos.
Naš Novi sortirni centar jedan je od najmodernijih logističkih središta u ovom dijelu Europe. Činjenica da nas prepoznaju globalni brendovi govori da ulaganja i razvoj kompletne infrastrukture imaju uporište i temelj su naših kapaciteta s kojima možemo odgovoriti zahtjevima najvećih i najbrže rastućih svjetskih tvrtki.
Upravo nam je izgradnja Novog sortirnog centra otvorila i mogućnost za suradnju s Amazonom za kojeg smo razvili platformu za dostavu pošiljaka na području od Slovenije do Cipra te smo u mogućnosti odraditi cjelokupnu uslugu, od međugradskog transporta (middle mile) i krajnje dostave (last mile) do fakturiranja i obračuna cijena, a nudimo i cjelokupnu informatičku podršku.
Krajnju dostavu Hrvatska pošta radi u Hrvatskoj, a hrvatski su korisnici time dobili bolju dostupnost artikala i brže rokove dostave. Svakodnevno smo u pregovorima o novim suradnjama, a cilj nam je dodatno učvrstiti našu poziciju u ovom dijelu Europe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu